سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
انقلاب و مذهب حسینی‌راد را از هنر مدرن غافل نکرد

مرتضی گودرزی، محقق و پژوهشگر هنری درباره کتاب های مرحوم عبدالمجید حسینی راد معتقد است: کتاب‌هایی که این استاد تالیف می کردند بیشتر جنبه آموزشی و برای استفاده دانش آموزان رشته های هنرهای تجسمی کاربرد دارد. وی با وجود این که مذهبی و انقلابی بود همیشه دانشجویان خود و هنرمندانی را که با او برخورد داشتند به سمت و سوی اندیشه‌های مدرن راهنمایی می کرد.

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، استاد عبدالمجید حسینی راد‏ نویسنده، پژوهشگر و نقاش ایرانی بامداد یکشنبه 18 خرداد 1393 بر اثر ایست قلبی در سن 53 سالگی در گذشت. امروز سه شنبه 27 خرداد ماه مراسم یادبوی در مسجد دانشگاه تهران برای این هنرمند برگزار می شود.

«مرتضی گودرزی» یکی از همکاران مرحوم استاد عبدالمجید حسینی راد در دانشکده هنرهای زیبا و عضو هیات علمی دانشگاه سوره، در گفت و گو با خبرنگار ایبنا درباره کتاب‌هایی که توسط مرحوم حسینی راد تالیف و منتشر شده است گفت: «خط و سايه‌ها»، «منظر نقاشي معاصر»، «از باروک تا سوررئاليسم»، «مباني هنرهاي تجسمي» و «يادنامه کمال‌الدين بهزاد» از  کتاب های مرحوم حسینی راد هستند که او برای تک تک آنها زحمات و تحقیقات بسیاری انجام داد. در این میان کتاب «مبانی هنرهای تجسمی» برای دانش آموزان رشته های هنرهای تجسمی کاربرد فراوانی دارد و در واقع برای آموزش و پرورش منتشر شده است.

وی در خصوص جایگاه علمی این نویسنده ادامه داد: حسيني‌راد مدرک کارشناسي نقاشي خود را از دانشکده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و کارشناسي ارشد و دکتراي هنرهاي تجسمي را از دانشگاه رن 2 فرانسه دریافت کرده و با هنر مدرن به خوبی آشنا بودند. در حوزه پژوهشی هم بسیار فعالیت داشتند و جزو پژوهشگران بسیار خوب کشور بودند که باعث شد کتاب های متفاوتی از این هنرمند فقید را در دست داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه سوره با اشاره به سبک نقاشی مرحوم حسینی راد افزود: برای این‌که بدانیم حسینی راد سبک خاصی را خلق کرده یا خیر باید کارشناسان این حوزه نظر بدهند چرا که وی در حوزه کارهای هنری و نقاشی برخی گرایش‌های سنتی را در قالب هنر مدرن استفاده و نگارگری را هم در آثار خود اجرا می کرد و می توان گفت نقاشی های خاصی را اجرا می کردند.

این محقق و پژوهشگر هنری درباره فعالیت های حسینی راد در «حوزه هنری» یادآور شد: وی مدت‌ها با حوزه هنری، دانشگاه و مراکز هنری همکاری داشتند و مطالبی که می نوشتند در مجلات مختلف چاپ  و مورد استفاده علاقه مندان هنرهای تجسمی قرار می گرفت. او در این مطالب گرایش‌های قابل تاملی در بحث تمایلات هنر داشت.

مذهبی بودن باعث نشد از هنر مدرن غافل بماند
وی در رابطه با خصوصیات رفتاری این هنرمند عرصه تجسمی ادامه داد: وقتی صحبت از رفتار و درجه علمی او به میان می آید همه او را انسانی شایسته، مهربان و شایسته قدردانی می نامند که از نظر علمی دارای مقام و منصب ارزشمندی بود. حسینی راد با وجود این که مذهبی و انقلابی بود هیچگاه از روند دنیای مدرن و هنر معاصر غافل نماند و همیشه دانشجویان خود و هنرمندانی را که با او برخورد داشتند به سمت و سوی اندیشه‌های مدرن راهنمایی می کرد.

مرحوم عبدالمجید حسینی‌راد، در سال ۱۳۳۸ متولد شد و تحصیلات خود را در مراکز آکادمیک خارج از کشور ادامه داد. وی عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای زیبا، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، رییس موزه هنرهای معاصر تهران، سردبیر نشریه تخصصی هنرهای تجسمی، عضو مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و عضو گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر بود و هفته گذشته در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت. مراسم هفت آن مرحوم امروز سه شنبه 27 خرداد ماه 1393 ساعت 30/11 الی 13 در مسجد دانشگاه تهران برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها