چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
آشنایی با کتاب‌های کهن طب سنتی لازمه تالیف آثار این حوزه است

محمد دریایی، با اشاره به انتشار دومین چاپ کتاب «سر‌نوش‌ها و دمنوش‌های گیاهی» گفت: مولفان آثار طب سنتی باید علاوه بر آشنایی با کتاب‌های کهن طب سنتی به ویژگی‌های روحی و جسمی افراد نیز آشنا باشند.

 دکتر دریایی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: با توجه به افزایش آگاهی مردم به عوارض مختلف انواع دارو‌های شیمیایی، امروزه شاهد اقبال روزافزون مردم به طب‌ سنتی و گیاهی هستیم. دلیل اصلی تالیف انواع کتاب‌های این حوزه نیز همین موضوع است. 

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی، با اشاره به وجود نقص در آثار حوزه طب سنتی افزود: ادعا می‌کنم که کتاب «سردنوش‌ها و دمنوش‌های گیاهی» کتاب کاملی در حوزه دم‌نوش‌های سنتی است زیرا تلاش کردم مطلبی از قلم نیفتد. 100 دمنوش گیاهی در این اثر بررسی و‌ ترکیبات تازه براساس انواع مزاج‌ها و خواص درمانی آن‌ها معرفی شده است. 

انجام تحقیقات بالینی برای شناخت خواص درمانی دمنوش‌ها
مدیرعامل انجمن احیای طب سنتی ایران گفت: برای شناخت انواع خواص درمانی دم‌نوش‌ها، تحقیقات بالینی متعددی صورت گرفته است. به‌عنوان مثال، ‌برای تاثیر دمنوش بادرنجوبه در درمان افسردگی پنج سال زمان صرف شده است. 

دریایی در ادامه اظهار کرد:‌ تاثیرات درمانی دمنوش‌های گیاهی و راهکار آماده‌سازی آن برای تقویت،‌ درمان و پیشگیری‌ از بیماری‌ها نکات مهمی‌ است که مخاطب در این اثر طب سنتی به‌عنوان فرهنگی اصیل با آن آشنا می‌شود. توصیه‌های مهم درمانی این مجموعه می‌تواند برای ارتقاء و افزایش سطح سلامت فرد و خانواده تاثیرگذار باشد. 

خاصیت نشاط‌ آفرینی دمنوش‌های گیاهی
رئیس هیات تحریریه مجله «غذای سالم» ادامه داد:‌ دمنو‌ش‌های گیاهی، موجب افزایش قدرت سیستم‌ ایمنی، تقویت اعصاب و متابولیسم و افزایش کارایی فیزیولوژی بدن می‌شوند. دمنو‌ش‌های گیاهی به‌عنوان نوشابه‌های انرژی‌زا، نشاط‌ آفرین بوده و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان دارو‌های تونیک استفاده کرد، بدون آن‌که مانند دارو‌های شیمیایی عوارضی ایجاد کنند. در کشور‌های اروپایی، کشور‌های شرقی و خاور دور، چین،‌ هند، کره، مصر و ترکیه، دمنوش‌های گوناگونی مانند بادرنجبویه، ‌به‌لیمو، انیسون، استوقدوس و زعفران، مصرف گسترده‌ای دارند.
‌ 
وی افزود:‌ در چین بیش از ده هزار نوع دمنوش‌های مفرده و ترکیبی وجود دارد که براساس ذائقه، طبع و مزاج و هماهنگی با فیزیولوژی و سرشت افراد و تاثیرات شفابخشی و درمانی آن مورد استقبال قرار گرفته است. دم‌نوش‌ها را می‌توان به‌عنوان یک نوشیدنی مکمل و یک نوشابه گوارا با ترکیبات متفاوت و با توجه به خواص آن‌ها مورد استفاده قرار داد. 

مزاج‌شناسی و مطالعه منابع طب سنتی لازمه تالیف آثار این حوزه
نویسنده کتاب «سردنوش‌ها و دمنوش‌های گیاهی» در انتقادی نسبت به انتشار آثار بی‌کیفیت در حوزه طب سنتی، عنوان کرد: مولفان این حوزه باید به مبانی مزاج‌شناسی،‌ طب سنتی و اسلامی و مباحث جسمی و روحی انسان تسلط داشته باشند. مطالعه منابع این حوزه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر دم‌نوشی در هر زمانی قابل استفاده نیست؛ به عبارتی پارامتر‌های مختلفی برای استفاه از دم‌نوش‌ها وجود دارند. 

دانشنامه طب سنتی تالیف می‌شود
دریایی در پایان از تالیف و انتشار یک دانشنامه طب سنتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در طول سال‌های متمادی درباره انواع خوراکی‌ مانند خرما،‌ نان و عسل آثاری منتشر کرده‌ام که به‌زودی این مجموعه در قابل یک دانشنامه منتشر خواهد شد.

دکتر محمد دریایی،‌ متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی، سال 1350 در استان فارس به دنیا آمد. وی دانش‌آموخته مقطع دکترا در رشته بیولوژی شاخه گیاهی است. دریایی پیش از این آثاری متعددی از جمله «معجزات درمانی عرقیات گیاهی»، «عوارض تغذیه ناسالم و دارو‌های شیمیایی»، «‌طب معجزه‌گر گیاهی» و «رساله ذهبیه» را نیز تالیف و ترجمه کرده است. 

دومین چاپ کتاب «سردنوش‌ها و دمنوش‌های گیاهی» تالیف دکتر محمد دریایی، با مقدمه دکتر حسن اکبری،‌ با شمارگان یک‌هزار‌ و 100 نسخه در 456 صفحه،‌ به بهای 20 هزار تومان به همت انتشارات سفیر اردهال به بازار نشر عرضه شده است.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها