سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
ارتقای فرهنگ کتابخوانی مستلزم افزایش مشاوران کتاب است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از دست‌اندرکاران برپایی سالن یاس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این سالن ویژگی‌های بارزی داشت که از آن میان می‌توان به فراهم کردن بستر دسترسی مردم به کتاب‌های سال اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین تجلیل از دست‌اندرکاران سالن یاس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقایقی پیش سه‌شنبه (20 خرداد) در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین مراسم اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران همواره با این پرسش و نقیصه همراه بود که آیا جنبه فروشگاهی آن بر جنبه‌های نمایشگاهی آن می‌چربد یا خیر؛ امسال بدون تردید با توجه به شرایط خاصی که در حوزه اقتصاد نشر وجود داشت نمی‌شد و نمی‌بایست ریسکی را انجام داد که به این اقتصاد ضربه بزند البته با تدابیری که اندیشیده شد در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران شاهد تقویت بعد نمایشگاهی بودیم.

وی ادامه داد: برای برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران ایده‌های متنوعی ارایه شد که یکی از آنها برپایی دوباره سالن یاس بود. از همان آغاز فعالیت مجمع ناشران انقلاب اسلامی، این مجمع همچنان دغدغه ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌ها را یدک می‌کشید از این جهت به برپایی سالن یاس در نمایشگاه کتاب تهران اقدام کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سالن یاس دارای ویژگی‌هایی است که امیدوارم در سال‌های آینده این ویژگی‌ها تکمیل و تعمیق یابند به گونه‌ای که جزء وجوه متمایز نمایشگاه کتاب تهران به شمار آید و زمینه تقویت جنبه نمایشگاهی آن را فراهم کند.

صالحی ادامه داد: این سالن امکان دسترسی مردم به کتاب‌های سال را فراهم کرد؛ فرصت مغتنمی بود که با یک نگاه متوجه حرکت صنعت نشر ایران می‌شدیم. همچنین موضوع محوری و نه ناشر محوری از دیگر ویژگی‌های این سالن به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه حضور مشاوران حوزه‌های مختلف در این سالن از دیگر ویژگی‌های آن به شمار می‌آید گفت: متاسفانه در حوزه کتاب تعداد مشاوران و متخصصان بسیار اندک است؛ وجود چنین افرادی به چرخه نشر و فرهنگ مطالعه کمک می‌کند به عبارت دیگر اگر می‌خواهیم کتابخوانی ارتقا یابد باید مشاوران کتاب را افزایش دهیم.

این مقام مسوول اظهار کرد: وجود سیرهای مطالعاتی در سالن یاس، از دیگر ویژگی‌های آن به شمار می‌آید؛ سیرهای مطالعاتی لذت مطالعه را استمرار می‌دهد.

وی توضیح داد: سیرهای مطالعاتی سالن یاس به افراد کمک کرد تا بدانند چرخه مکتوب یک چرخه همیشگی و مداوم است. امیدواریم در سال‌های آینده نمایشگاه کتابی داشته باشیم که وجوه نمایشگاهی آن قوی‌تر و سالن یاس آن خوشبوتر و معطرتر باشد.

گزارش تکمیلی این آیین متعاقبا در ایبنا منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها