سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
برگزيدگان پنجمين دوره جشنواره قصه نويسي و تصويرگري معرفي شدند

برگزیدگان پنجمین جشنواره قصه نویسی و چهارمین جشنواره تصویرگری کتاب کودک ونوجوان عصر ديروز با حضور دست اندرکاران و فعالان حوزه کودک ونوجوان در محل انتشارات علمی فرهنگی معرفي و با اهدای جوایزی از آنها تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ابتدای این مراسم معصومه انصاریان دبير هیئت داوران جشنواره در سخنانی گفت: کار کودک محصول یک کارگروهی و جمعی است و همه دست‌اندرکاران کتاب کودک به دلیل اینکه موضوع و حیطه فعالیتشان مشترک است، محصول کارشان نیز مشترک خواهد بود و ناشران، نویسندگان و تصویرگران كه اعضای این گروه بزرگ به شمار می‌روند تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا کالایی با کیفیت هنری بالا و در خورکودکان ونوجوانان ایرانی تولید كنند.

وی ادامه داد: ارتباط همدلانه و حرفه‌ای اعضای تیم تولید کتاب به عنوان یک نکته کلیدی می‌تواند برای رسیدن به موفقیت و اهداف مشترک کارگشا و راهگشا باشد وهرچه که تعامل بین این افراد بیشتر و سنجیده‌تر باشد، درجه موفقیت نیز بیشتر خواهد بود. 

ايجاد شور و انگيزه براي نوشتن
این فعال فرهنگی با تمجید از فعالیت برخی از ناشران کودک ونوجوان بیان کرد: برگزاری نشست‌ها و جشنواره‌ها از مصادیق کارهای زیربنایی در حوزه ادبیات کودک ونوجوان به شمار می رود، اما چیزی که در این میان باید به آن اشاره كرد این است که جامعه از ناشر انتظار تولید کتاب دارد و از آنجایی‌که یک ناشر در حوزه فعالیت خود وظایف تعریف شده‌ای دارد، برگزاری جشنواره‌های داستان‌نویسی و یا داستان‌خوانی از وظایف ناشران به شمار نمی‌رود، ولی باید گفت که ناشران با برگزاری این جشنواره‌ها برای ساخت یک کتاب خوب بسترسازی می کنند و شور و انگیزه برای نویسندگی در افراد مختلف ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: نویسندگان و شاعران تازه کاری که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، این امکان را برای خود بوجود می‌آورند تا آثارشان مورد نقد و بررسی قرار گیرد وبا بقیه آثار مقایسه شود و اگر برنده این جشنواره‌ها شدند، این پیام به آنها مخابره می شود که استعداد نویسندگی داری و این عمل به او اعتماد به نفس می دهد تا به سمت تجربه‌های جدیدتر در حوزه کودک ونوجوان برود.

انصاریان جشنواره‌ها را یک کارگاه آموزشی برای افراد شرکت کننده در آن دانست و بیان کرد: در جامعه ما حمایت از نیروهای جوان در تمامی بخش‌ها لازم وضروری است. نویسنده کودک ونوجوان و نویسندگان ديگرما باید بدانند که مخاطب دیروز با مخاطب امروز فرق دارد و ورود استعدادهای جوان پاسخی به نیاز نوشدن در حوزه نویسندگی است و این جشنواره‌ها باعث می شوند که چهره‌های جدیدی به ادبیات کودک ونوجوان معرفی شوند.

وی اظهار کرد: اگر جشنواره‌ها به صورت جدی و مستمر برگزار شود تاثیرگذاری بهتر و موثرتری خواهند داشت و چه خوب است ناشرانی که در این جشنواره‌ها شرکت می کنند یک دبیرخانه دائمی به این کار اختصاص دهند. اعضای دبیر خانه دائمی وظیفه دارند تا برای برنامه‌ریزی و اجرای کیفی برنامه ها وقت بگذارند و دست به تدوین یک آیین نامه جامع و کامل بزنند و در آن به درج و تدوین قالب‌های هنری مورد نظر خود بپردازند و تجربیات حاصل از برگزاری جشنواره‌های دوره‌های قبل را برای برگزاری جشنواره های بعدی مورد استفاده قرار دهند.

این نویسنده و مترجم حوزه کودک ونوجوان در پایان سخنان خود گفت: به دلیل اینکه داستان‌های کودک ونوجوان به نسبت داستان‌های بزرگسال یک سری ملاحظات دارند، چه خوب است جشنواره‌های داستانی کودک ونوجوان و بزرگسال به صورت مستقل از هم برگزار شود. 

اصالت و قداست واژه ها
در ادامه این مراسم افشین علا نویسنده کودک ونوجوان نیز رمز مانایی یک اثر هنری را اصالت و قداست واژه‌ها و کلمات دانست و گفت: به دلیل قداست و احترامی که شاعران بزرگی همچون سعدی و حافظ برای واژه‌ها و کلمات قائل بودند در حافظه‌های نسل‌های گذشته و امروز ماندگار شدند.

وی ادامه داد: سوالی که شاید ذهن بسیاری از نویسندگان جوان را درگیر کند این است که با وجود آشنایی به تمامی ریزه کاری‌های ادبیات به ویژه ادبیات کودک ونوجوان چرا بعضی از شعرها و یا نوشته‌های نویسندگان و شاعران آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ باید گفت شاید آشنایی با اصول ادبیات فارسی دراین زمینه یکی از ضرورت‌ها به شمار رود، اما نقش اصلی در این میان را همت و کوشش نویسنده ایفا می کند و سهم کمی از این موفقیت به جوشش ذوق و استعداد وی برمی گردد و از سر تصادف نیست که یک اثر در اذهان نسل ها ماندگار می شود.

این شاعر حوزه کودک ونوجوان بیان کرد: رمز ماندگاری آثاری که توسط بعضی از نویسندگان نوشته و تولید می شود این است که این کتاب‌ها با مهندسی و معماری هنری و کلامی خوب و درستی بوجود آمده‌اند و اشراف کامل نویسنده به موضوع، روانی ونزدیک بودن زبان یک اثر به ادبیات مردم کوچه و بازار، از جمله ویژگی‌هایی است که باعث ماندگاری یک اثر می شود.

علا عنوان کرد: امروزه کودکانه نوشتن وکودکانه سرودن برای کودک ونوجوان امروزی کافی نیست بلکه در ابتدا باید یک نویسنده جوهره شعر و ادبیات را به خوبی بشناسد و بعد از آن اقدام به خلق اثر در این زمینه كند و باید یادآور شد که یک نویسنده کودک ونوجوان به نسبت نویسندگان بزرگسال وظیفه مضاعف و سنگین‌تری دارد چرا که مخاطب وی هیچگونه ذوق و سلیقه ای از خود ندارد و هر چه یک نویسنده برایش نوشت را سرلوحه تفکر و خیالات خود قرار می دهد.
وی افزود: کودکان ونوجوانان امروزی به صرف آهنگین بودن یک کلام جذب آن می شوند و به دنبال آن ذهنیتشان نسبت به ادبیات شکل می گیرد واگر نویسنده ای به صورت غیرتصنعی و ضعیف برای کودکی بنویسد، ذهنیات او نسبت به ادبیات یک رشد نامتوازن و معیوبی پیدا خواهد كرد.

علا در پایان اظهار کرد: ادبیات کودک ونوجوان به مثابه یک کلید است تا کودک ونوجوان بتواند بوسیله آن کلید درگنجینه‌های بزرگ ادبیات، شعر و هنر را باز کند و باید بدانیم که هیچ ملتی به لحاظ کمیت و کیفیت آثاربه اندازه ملت ایران چهره‌های درخشان ادبی نداشته و ندارد و اگر ملت ایران بخواهد به اهداف و آرمان‌های بلند خود برسد، این هدف فقط و فقط از طریق فرهنگ و هنر ریشه دار فارسی میسر خواهد شد. 

حرفي براي گفتن
هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده کودک ونوجوان نیز در ادامه مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: یک اثر زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که بعد زمان و مکان را بشکافد و برای تمامی نسل ها جذاب وخواندنی باشد و بتواند برای تمام نسل‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد و از دایره زمان عبور کند و اثری می‌تواند در این عرصه دوام بیاورد که پاسخگوی تمامی نسل‌ها باشد.

وی اولین ومهمترین رمز ساخت یک اثر ماندگار را بیان روحیات و خلق و خوی یک ملت دانست و گفت: آثار شاعران و نویسندگان بزرگی همچون سعدی، فردوسی و حافظ به دلیل اینکه از مرزهای زمان و مکان و تفکرات و ایدئولوژی‌ها عبور کرده و بیانگر موقعیت، تفکر و شخصیت ایرانی به جهانیان است تا به امروز ماندگار مانده اند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: واژه و کلام دست مایه هر هنرمند برای خلق یک اثر به حساب می آید. واژه‌ها به مثابه یک پیچ هستند که با گذشت زمان هرز می شود و متاسفانه امروزه پرداختن به موضوعات تکراری و نبود واژه‌های مناسب برای نوشتن از معضلات کتاب‌های کودک ونوجوان به شمار می رود.

مرادی کرمانی در پایان سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر کتاب‌هایی که نویسندگان ما برای کودکان ونوجوانان می نویسند، بیشتر تحت تاثیر آثار ترجمه واقع شده است و این شکل کار برای کودک ونوجوان به کارهای تالیفی آسیب وارد می کند و نویسندگان ما باید بدانند که زبان وسیله‌ای است که ما خانه ادبیات را با آن می سازیم و هرچه مصالح نوترو بهتر باشد و با مهارت آن مصالح روی هم چیده شوند، آثاری که برای کودک ونوجوان نوشته می شود نیز جذاب و شیرین‌تر خواهند شد.

مراسم معرفي برگزيدگان
در حوزه قصه‌نویسی 350اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که طی سه مرحله کارشناسی توسط هیات داوران متشکل از  ناهید معتمدی، معصومه انصاریان، مریم صباغ زاده ، آتوسا صالحی، فاطمه سرمشقی ، سعیده گودرزی ،  محمدرضا یوسفی و عباس جهانگیریان،درنهايت  13 داستان برگزیده و انتخاب شدند که از میان این تعداد 10 اثر شایسته تقدیر اعلام و سه اثر نیز به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

ده اثر شایسته تقدیر شامل قصه هاي «كاما» نوشته بابک شکری، «چراغ مطالعه» نوشته عادله خلیفی، «امضای بچه ها» به قلم مریم کوچکی، « لولو آلبالو» اثر سمیرا قیومی، «گردش» نوشته آویسا شرفی، «قلک مادربزرگ» كار مژگان بابا مرندی، «پاناز سرخ می شود» نوشته حمید اباذری، «امین در جستجوی جیرجیرک» به قلم سارا آرام، سامی در دنیای بدون مرز نوشته میلاد معیاری اخوتی و «هزارهزار پروانه» نوشته علی ناصر بود كه ازسوي هيات داوران اعلام شد.

دربخش برگزيدگان نفرات اول تا سوم اين جشنواره نويسندگاني چون  سمیرا آرامی براي نوشتن داستان «بچه های آبغوره» موفق به دریافت لوح و تندیس جشنواره به همراه 50میلیون ریال جایزه نقدی شد. مریم علی‌بخشی براي نوشتن داستان «پنکه»  لوح و تندیس جشنواره به همراه 30میلیون ریال جایزه نقدی به عنوان نفر دوم و  لیلا هنرکاربراي نوشتن داستان «سطح سیاه تنها»  لوح و تندیس جشنواره به همراه 10میلیون ریال جایزه نقدی را درمقام سوم به خانه بردند. 

در بخش تصویرگری نیز آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره طی دو مرحله با حضور هیات داورانی متشکل از فریده خلعتبری ، مهنوش مشیری، ملیحه عینعلی ، ابوالفضل همتی آهویی و علی گنجوی، درنهايت 13 اثر به مرحله پایانی جشنواره راه یافتند که از بین این تعداد 10 اثر شایسته تقدیر اعلام شد.
ده اثر شایسته تقدیر در حوزه تصویرگری جشنواره عبارتندبود از: فاطمه خسرویان براي تصويرگري كتاب«واق واق میو جیک»، مامک رزمگیربراي تصويرگري «رییس لنگ درازهای دنیا»هما خسروی براي «خاله پیرزن دوست داشت قصه بگوید»، سحر آزاد مهر براي «پاناز سرخ می شود»، شراره افتخاری یکتا براي تصويرگري «آبنبات دکمه ای»، مهشید راغمی براي تصويرگري«قانون جنگل تمشک های وحشی»، مرضیه کمالی دهقان براي«گردش»، شکوه ظروفچی براي «واق واق میو جیک» و مریم کاویانی براي كار برروي كتاب«بارون میاد نم نم».  

نفرات اول تا سوم بخش تصويرگري اين جشنواره نيز به این شرح اعلام شدند:
زهرا کی‌قبادی با دریافت لوح و تندیس جشنواره و 30میلیون ریال جایزه نقدی، غزاله دیگ دلو با دریافت لوح و تندیس جشنواره و 20میلیون ریال جایزه نقدی و  هاله قربانی با دریافت لوح و تندیس جشنواره و 10میلیون ریال جایزه نقدی.

در بخشي از بيانيه هيات داوران اين جشنواره آمده بود كه هيچ كدام ازآثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره نه تنها حذف نشدند بلکه به پاس عنایت خالقان این آثار نسبت به این جشنواره، در نمایشگاه نگارخانه ایوان انتشارات علمی و فرهنگی به مدت دو روز در معرض دید همگان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها