دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
فرهاد حسن‌زاده: رویارویی مخاطبان با نویسندگان انگیزه‌ نوشتن را در آنها ایجاد می‌کند

فرهاد حسن‌زاده، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، اعتقاد دارد که رویارویی مخاطبان اعم از کودکان و نوجوانان و بزرگترها با نویسندگان کتاب‌ها انگیزه‌ای ارزشمند در آن‌دسته از کسانی که به نوشتن و سراییدن علاقه دارند ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فرهاد حسن‌زاده، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، با تاکید بر تاثیر جشنواره‌های مختلف در بهبود کیفیت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: برگزاری جشن‌های مختلف در عرصه کتاب و کتابخوانی چه در قالب جشن‌هایی که در مدارس و مراکز آموزشی برگزار می‌شود چه بصورت برنامه‌هایی که توسط ناشران، نهادهای دولتی، خصوصی و ارشاد اجرا می‌شود، سبب رشد و بالندگی فرهنگ کتابخوانی در کشور می‌شود.

وی افزود: با توجه به پایین بودن آمار مطالعه و کتابخوانی در کشور مخصوصا کودکان و نوجوانان که آینده سازان این مرزوبوم هستند برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های شاد و جذاب در حوزه کتاب موجب جذب آنها به سمت این یار مهربان می‌شود.

نویسنده «ماجرای روباه و زنبور» ادامه داد: به عنوان مثال جشن لاک‌پشت پرنده یکی از حرکت‌های مثبتی است که در عین سادگی و بی‌ادعایی با عشق و علاقه به حوزه کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان برگزار می‌شود و بسیار تاثیرگذار است. همچنین برگزاری جشن امضا در مراسم هایی مانند رونمایی کتاب‌ها، جشن لاک‌پشت پرنده و نمایشگاه‌های مختلف کتاب، علاوه بر اینکه قدر و ارزش کار را حفظ می‌کند، سبب می‌شود که نام کتاب در جامعه مطرح شود و مخاطبان با کتاب‌های برگزیده، خوب و باکیفیت این حوزه آشنا شوند.

حسن‌زاده اضافه کرد: از طرفی وقتی نویسنده، شاعر و مترجمی مدت‌ها زحمت می‌کشد تا اثر ارزشمندی را تولید کند قطعا بازخورد آن در جامعه و عکس‌العمل مخاطبان برایش بسیار مهم است و دوست دارد بداند اثرش چه تاثیری بر مخاطبان داشته است، این بازخوردها بر روند کار او بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 نویسنده «بزرگترین خط‌کش دنیا» در ادامه حضور بچه‌ها به همراه والدینشان در جشنواره‌ها، رونمایی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب را بسیار تاثیرگذار و مطلوب دانست و گفت: رویارویی مخاطبان اعم از کودکان و نوجوانان و بزرگترها با نویسندگان کتاب‌ها، انگیزه‌ای ارزشمند برای آن‌دسته از کسانی که به نوشتن و سرودن علاقه دارند ایجاد می‌کند. بسیاری از کودکان و نوجوانان کتابخوان پتانسیل و آمادگی نوشتن را دارند و زمانی که با یک نویسنده مخصوصا نویسنده مورد نظرشان رودررو می‌شوند از او الگوپذیری کرده و به نوشتن تشویق می‌شوند وبه این ترتیب استعدادهای آن‌ها بارور می‌شود.

وی در پایان یادآوری کرد: به نظر من هر رویدادی که در زمینه کتاب و کتابخوانی در کشور صورت پذیرد از جشن‌‌های کوچکی که در مدارس برگزار می‌شود و رونمایی کتاب در کتابفروشی‌ها تا برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، کتاب را زنده نگه می‌دارد و به ما یادآوری می‌کند که همواره می‌توانیم از کتاب چیزهای مفیدی بیاموزیم‌.

فرهاد حسن‌زاده، در فروردین ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. او از اعضای هیئت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و تا کنون ٥٠ عنوان کتاب در زمینه های گوناگونی چون رمان، افسانه، داستان کوتاه، داستان بلند، فانتزی، طنز و زندگی‌نامه به بازار نشر ارائه داده که بیشتر این آثار در حوزه کودک و نوجوان بوده است.

«ماشو در مه» (رمان نوجوان)، «روزنامه سقفی همشاگردی» (مجموعه طنز برای نوجوانان)، «عشق و آینه» (مجموعه داستان)، «همان لنگه کفش بنفش» (داستان کودک)، «بندرختی که برای خودش دل داشت» (داستانک)، «لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ خوشبخت» (مجموعه داستان) و «خنده به شرط قلقلک» (شعر طنز برای نوجوانان) آثاری است که در پیشینه او به چشم می خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها