چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
برنامه‌های درمانی در ایران جامعه‌نگر نیست

«برنامه بازگشت به اجتماع(CRP)» عنوان کتابی دو جلدی است که توسط محققان دانشگاه کارولینای شمالی،‌ویلمینگتون تالیف شده است تا براساس آن مهارت‌های زندگی اجتماعی و مستقل در دسترس افراد دارای وضعیت خاص قرار بگیرد. جعفر بوالهری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه که مقدمه‌ای براین کتاب نوشته است،اعتقاد دارد بررسی توانایی و مهارت در بین بیماران ایرانی هنوز در مرحله دارو‌درمانی است و نگاه‌ها به این بیماری جامعه‌نگر نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر جعفر بوالهری، نگارنده مقدمه کتاب حاضر، در پاسخ به سوالی درباره ورود ایران به زمینه بازتوانی اجتماعی و تالیف کتاب در این زمینه گفت: در ایران قدم های ارزشمندی در زمینه ادغام سلامت روان در مراقبت‌های اولی بهداشتی برداشته شده است ولی در زمینه های درمان هنوز به درمان دارویی اکتفا می شود و توجه کمی به روان‌پزشکی جامعه‌نگر و بازتوانی می‌شود.

لزوم ایجاد برنامه‌های جامعه‌نگر در کنار درمان
این مترجم و روانپزشک در ادامه گفت‌و‌گو اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر دوره سه‌ماهه روان‌پزشکی جامعه‌نگر در برنامه آموزشی چهار ساله دستیاران روان‌پزشکی گنجانده شده اما روشن است که بدون اقدامات موثرتر بعدی که شامل راه‌اندازی برنامه‌های جامعه‌نگر به ویژه بازتوانی روانی و اجتماعی باشد،‌این کار به تنهایی موثر نخواهد بود.

وی ادامه داد:برای روشن‌تر شدن موضوع درمان مبتنی بر جامعه و بازگشت بیماران به جامعه در این کتاب به پیشینه درمان بر پایه جامعه نیز اشاره شده است، به طوری‌که بعد از جنگ جهانی دوم و با معرفی داروهای روان‌پزشکی جدید،‌دوران موسسه زدایی شروع شد که در آن بیماران از آسایشگاه‌های روانی ترخیص شدند و ظاهرا به جامعه بازگردانده شدند، ولی در دهه‌های بعدی،‌سرو کار اغلب این بیماران به موسسات دیگر کشیده شد. به عبارتی بیماران راهی زندان ها،‌نوانخانه‌ها و خانه سالمندان شدند چرا که خانواده‌ها آموزشی در زمینه نگهداری از آن‌ها نداشتند.

بهبود علائم کافی نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، با اشاره به این کتاب دو جلدی گفت: در این کتاب به این‌ موضوع که خانواده‌های بیماران تحت فشار مراقبت ازبیماران  هستند اشاره شده است، البته این  نکته ساده است،‌تا بیماران مورد حمایت های روانی اجتماعی،‌بازتوانی روان پزشکی و برنامه‌های آموزشی و پیگیری‌های پس از ترخیص قرار نگیرند این داستان ادامه خواهدداشت. مشکلات بیماران مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی شدید با بهبود علائم و علامت ها پایان نمی یابد و نقص در مهارت‌ها و آثار بیماری طولانی‌مدت و مزمن بر ابعاد زندگی آنها تاثیر می‌گذارد.

این مترجم با اشاره به این‌که در دهه‌های80 و 90 تفکر بازتوانی بیماران اوج گرفت، گفت: تا به امروز پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است که بازتوانی از درمان جدا نیست، به طوری‌که بازتوانی بیماران از لحظه اول با مصاحبه، ارزیابی بیمار و تجویز نخستین داروهای درمانی آغاز می شود.

این روانپزشک ادامه داد: در این کتاب دو جلدی دارو‌درمانی و درمان های شناختی – رفتاری،‌آموزش مهارت‌های اجتماعی، مداخله‌های خانوادگی وبازتوانی حرفه‌ای ترجمه شده و در اختیار این بیماران و خانواده‌‌های آن‌ها قرار گرفته است.

کتاب دوجلدی «بازگشت به اجتماع» با ترجمه امیر‌حسین جلالی‌ندوشن و حمید طاهر‌خانی از سوی انتشارات نسل فردا در دو جلد و با قیمت دوجلدی 19 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها