سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
بازي‌هاي كامپيوتري و تبلت‌ها؛ دو رقيب كتاب كودك/ جای خالی کتاب کودک در مجتمع‌های تجاری

عبدالعظیم فريدون، مدیر انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودك گفت: در فروشگاه‌هايي كه در ساختمان‌ها و مجتمع‌هاي تجاري ايجاد می‌شود همیشه جاي کتاب كودك‌خالي‌خواهد بود، زیرا اغلب پيمانكاران دنبال فعالیت‌های سودآور و اقتصادی هستند و زماني كه حرف از اقتصاد است جاي زیادی برای نشر كتاب كودك وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست بررسي كتاب كودك در مجتمع‌هاي بزرگ تجاري امروز (16 ارديبهشت93) با حضور سيده نازنين نصيري، مشاور مجتمع تجاري شاپرك،‌ علي كاظمي موحد، مدير بازرگاني مجموعه تجاري، فرهنگي، تفريحي اريكه ملل در شهر قم، محمدتقی حق‌بین، مدیر انتشارات کتاب یک و رنگین کمان، عبدالعظیم فریدون، مدیر انجمن فرهنگی ناشران کودک، سید علی کاشفی خوانساری و جمعی از ناشران و نویسندگان در سراي اهل قلم كودك و نوجوان بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.

کاظمی موحد در ابتدای این نشست ضمن ارایه توضیحاتی درباره مجتمع تجاری فرهنگی اریکه ملل در قم گفت: این مجموعه تجاري واقع در سالاريه قم با زيربناي 30 هزار مترمربع و داراي بيش از 180 واحد تجاري، 2 سالن سينما، يك شهربازي، يك فضاي مربوط به جشنواره‌هاي كودكان، 200 متر گالري مربوط به هنرهاي تجسمي و يك فروشگاه هايپر ماركت است. در این مجتمع بخش كودك را داريم كه شامل معماري، امكانات و ويترين‌ها بصورت تخصصي در حوزه كودك است. با فضاهايي كه ايجاد مي‌كنيم سعي مي‌كنيم كمپلكسي از نيازهاي كودك با انواع محصولات فرهنگي مانند كتاب‌ها و سي‌دي‌ها ارائه كنيم.

نگاه فرهنگی به فعالیت‌های اقتصادی
وی ادامه داد: الان بزرگترین دغدغه ما این است كه در كنار كار تجاري‌مان يك كار فرهنگي هم انجام دهيم و فضايي ايجاد كنيم تا كودكي كه 5 تا 6 ساعت از وقتش را در اين مجتمع مي‌گذراند به كتاب فروشي هم برود و تسهيلاتي هم براي ناشران كتاب در نظر گرفته‌ايم.

كاظمي موحد تصریح کرد: در چند سال گذشته اغلب كساني كه به فعاليت‌هاي فرهنگي پرداختند محكوم به شكست بودند. كساني هم كه در اين حوزه به فعاليت پرداختند اغلب از دريافت يارانه‌هاي دولتي محروم شدند. بايد كتاب كودك در عرصه ديد بچه‌ها و خانواده‌ها قرار گيرد و ما اين كار را در فضاهاي فانتزي انجام داديم و انواع كتاب‌ها را در فضاهاي مختلف مانند فضاهایی كه ناشران ديجيتال حضور دارند عرضه می‌کنیم تا هم يك فعاليت اقتصادي انجام دهيم و هم نگاهي به عرصه فرهنگ داشته باشيم.

وی افزود: در این مجتمع براي اولين بار سعي كرديم فيلم‌هاي كودك را در طبقه مخصوص كودكان نمایش دهیم و با توجه به چيدمان سنتي ـ فانتزي در بخش تجاري‌مان تلاش كرده‌ايم هم حالت فانتزي داشته باشد هم تلفيقي از درونيات كودك باشد. همچنین در اين مجتمع تجاري سه باب از مغازه‌ها به عنوان فروشگاه‌ كتاب در نظر گرفته شده است و سعي مي‌كنيم در طبقه بالاي مجتمع هم بحث‌هاي مختلف را كه دغدغه حوزه کودك و نوجوان است بررسي كرده و جشنواره‌ها و نشست‌هايي را در این باره برپا كنيم.

كاظمي با اشاره به این‌که هیچ بودجه‌اي بابت متولي فرهنگ بودن به ما اختصاص داده نشده و حمايتي از ما صورت نگرفته است گفت: با توجه به دغدغه ناشران برای فروش بيشتر كتاب‌هايشان سعی کردیم در كنار  دغدغه‌‌ های اقتصادي كه در حوزه فرهنگ وجود دارد، تا حدودي اين قضيه را دنبال كرده و اهمیت کتاب کودک را مطرح كنيم. 

کمبود ایده‌های خلاقانه در فروشگاه‌های کتاب کودک
سيده نازنين نصيري، مشاور مجتمع تجاري شاپرك، دیگر سخنران این نشست نیز با ارایه توضیحاتی درباره مجتمع تخصصی کودکان شاپرک در تهران گفت: شاپرك تنها مجتمع تخصصي كودكان در تهران است که يك طبقه از آن مخصوص مادران و كودكان است و طبقه دیگر شامل پوشاك كودك و تغذیه و يك طبقه محل اجرای نمايشگاه‌هاي موقت کتاب براي كودكان . همچنین يك بخش اداري هم شامل دندانپزشكي و پزشكي و آرايشگاه فقط براي كودكان در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال 94 به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر این‌که كودكان نياز به ايده‌هاي خلاقانه دارند و فروش كتاب براي آن‌ها بايد به صورت خلاقانه انجام شود تصریح کرد: بايد فضاهايي وجود داشته باشد تا آن‌ها به‌راحتی بتوانند كتاب‌ها را بخوانند و انتخاب كنند. با توجه به تحقيقات و تجربيات موجود، صنعت تجاري در ايران با صنعت تجاري در دنيا متفاوت است، چون در كشورهاي ديگر مجتمع‌هاي تجاري كه ساخته مي‌شود توسط خود آن افراد مورد استفاده و بهره‌برداري مقرار می‌گیردف درنتیجه این مجتمع‌ها در مدت زمان طولاني به ثمربخشي مي‌رسند ولي در ايران تا به‌حال مجتمع‌های تجاري براي كودكان بصورت كوتاه مدت ديده شده است اما اخيراً تلاش شده با ديد طولانی‌تري به این موضوع نگاه كنند.

بازي‌هاي كامپيوتري و تبلت‌ها؛ دو رقيب كتاب كودك
نصيري درباره تسهيلات در نظر گرفته شده براي ناشران كودك و نوجوان در این مجتمع‌ها گفت: سرانه آماري كه درباره مطالعه اعلام مي‌شود مربوط به افراد بالاي 17 سال است. طبق بررسي‌هاي صورت گرفته در سال 91 از 64 هزار عنوان كتاب، سهم كودكان 11هزار عنوان بود و رتبه سوم را كسب كردند. در سال 90 از 68 هزار عنوان كتاب، سهم كودكان 10هزار و 500 عنوان بود كه رتبه اول را كسب كردند. در سال 89، از 66 هزار عنوان كتاب، سهم كودكان 9هزار عنوان بود كه رتبه دوم را كسب كردند.

وی افزود: بنابر اين آمار، سهم کودکان از كتاب خوب بوده ولي هميشه ناشران كودك از کم بودن فروش کتاب‌های کودک بخاطر وجود بازي‌هاي كامپيوتري و تبلت‌ها به عنوان رقيب كتاب كودك ناراضی بوده‌اند و معتقدند این موضوع سبب پایین آمدن ميزان مطالعه كتاب كودك شده است اما بايد توجه كرد كودكان چون سن كمتري دارند توانايي كمتري هم دارند و به فضاي مناسبي نياز دارند تا با آرامش خاطر به خواندن كتاب بپردازند. به این منظور ما در مجتمع تجاري شاپرک اين فضا را در نظر گرفته‌ايم .حتي ماكت‌هايي را طراحي كرده‌ايم كه به كتاب شبيه است. همچنين شخصيت‌هاي كتاب را به ماكت و عروسك تبديل كرده‌ايم تا كودكان با ديدن آن‌ها به خريدن كتاب علاقه‌مند ‌شوند، چون با این کار علاوه بر اين‌كه مشكل ناشران برطرف می ‌شود، آمار كتابخواني هم بالا مي‌رود. باتوجه به این‌كه 80 درصد رشد كودكان زير 6 سال صورت می‌گیرد، اگر كودكان به فرهنگ كتابخواني عادت كنند در سال‌هاي آينده شاهد رشد كتابخواني و مطالعه خواهیم بود.

نصيري تصریح کرد: در فعاليت‌هاي اقتصادي که انجام مي‌دهيم هميشه سبد محصول از اهميت زيادي برخوردار است، لذا در سبد محصولی كه براي مجتمع‌هاي تجاري در نظر گرفته شده كتاب كودك جاي زيادي دارد و فضاي 200 متري را مخصوص كتاب كودك در نظر گرفته‌ايم. همچنين سالن كوچكتري هم در نظر گرفته شده كه صندلي‌ها قابليت جابجايي داشته باشد كه هم محل برگزاري نمايشگاه كتاب براي كودكان وهم محل برگزاري جشنواره‌ها باشد و كودكان هم بتوانند با نويسنده‌ها و مترجمان كتاب‌ها آشنايي پیدا کنند.

ایجاد فروشگاه‌های کتاب در مجتمع‌های تجاری و مسکونی
محمدتقی حق‌بين، مهمان اين نشست، درباره تسهيلات ارائه شده توسط شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران موظف شده كه در نقاط مختلف تهران طي يك دوره پنج ساله مناطقي را به مساحت پنج هزار متر مربع براي ساخت فروشگاه‌هایی برای عرضه کتاب‌ها و محصولات فرهنگی كودكان و نوجوانان ايجاد كنند. ما شاهديم كه مجتمع‌هاي بزرگ مسكوني با هزاران واحد ساخته مي‌شود. به دنبال اين هستيم كه سازندگان اين مجتمع‌ها موظف شوند در لابي‌هاي اين مجتمع‌هاي مسكوني محلي را براي عرضه كتاب و محصولات فرهنگي در نظر بگيرند كه هم يك منبع مالي است و هم آبروي فوق‌العاده‌اي براي صاحبان مجتمع‌هاي تجاري، مخصوصاً اگر اقدام به پيش‌بيني سينما در واحد تجاري‌شان علاوه بر فروشگاه‌هاي كتاب كنند بسیار عالی است.

مدیر انتشارات رنگین‌کمان با اشاره به اهميت ارايه و نمايش كتاب در سطح گفت: براي اين‌كه 12 هزار عنوان را بتوانيم در سطح نمايش دهيم فروشگاه بزرگ كتاب كودك، لوازم كمك آموزشي، سي دي و نرم‌افزار در مساحت قابل توجهی در نظر گرفته‌ايم كه در دستور کار داریم. لذا از سازندگان مي‌خواهم كه افق ديدشان را در توسعه حوزه فرهنگ گسترش دهند.

جای خالی کتاب کودک در مجتمع‌های تجاری
عبدالعظیم فريدون، مدیر انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودك دیگر مهمان اين نشست هم طی سخنانی گفت: به نظرم قطعاً در فروشگاه‌هايي كه در ساختمان‌ها و مجتمع‌هاي تجاري ايجاد می شود جاي كتاب كودك خالي خواهد بود، چون اغلب پيمانكاران براي مجتمع‌هاي خودشان دنبال برندها و كارهاي اقتصادي هستند و زماني كه حرف از اقتصاد است كمتر جاي زیادی برای نشر و كتاب كودك وجود دارد. پيشنهاد مي‌كنم قبل از اينكه اين طرح‌ها اجرايي شود با ناشران و دست‌اندركاران كتاب كودك مشورت‌هايي صورت گيرد تا اين كار به بهترين نحو انجام شود. 

وی افزود: شجاعت دوستانی كه مي‌خواهند وارد حوزه فرهنگ شوند بسيار مطلوب است. مشكل در باور درست بودن يا نبودن اين كار است. اختصاص 200 متر در يك مجمتع كه همه چيزهايي ديگر مانند لباس كودك و اسباب‌بازي را به فروش مي‌رساند به كتاب كودك خوب است ولي نشان‌دهنده دغدغه فرهنگي نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها