شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
مغز خود را بهتر بشناسيم: راهنمايي براي نوجوانان

کتاب "راهنمایی برای هدایت مغز نوجوانی شما " (The Owner’s Manual for Driving your Adolescent Brain) از ترکیب علم و قصه گویی استفاده کرده تا به نوجوانان بگوید چگونه فکر و چطور بر آشوب های این دوره با موفقیت غلبه کنند؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه بینگ همتون، این کتاب توسط یک دانشمند عصب شناس به نام "ترنس دک"، (استاد یار روانشناسی دانشگاه بینگ همتون) و خانم "جو آن دک"، مربی سالخورده و دکترای روانشناسی آموزشی، نوشته شده است. 

"جو آن دک" نویسنده چندین کتاب در حوزه روانشناسی از جمله کتاب "مغز انعطاف پذیر فوق العاده شما" (Your Fantastic Elastic Brain) برای کودکان 5 تا 9 ساله است.

"ترنس دک" درباره این کتاب جديد می گوید: "ایده اولیه ما این بود که با کنار هم قرار دادن تشخیص های پزشکی مان، مجموعه‌ای از دانش و اطلاعات عمیق را به شیوه‌ای آسان و قابل استفاده به فرزندان‌مان ارائه دهیم. با توجه به سابقه "جو آن" در روانشناسی آموزشی، این همکاری بسیار طبیعی بود."

بنابراين گزارش، این کتاب برای رده سنی 9 تا 14 سال نوشته شده، و به تشریح ساختار مغز، عملکرد قسمت های متفاوت آن و تغییرات فیزیکی و روانی که با رشد مغز روی می دهد می پردازد. کتاب کودکان را با اصطلاحاتی مانند "قشر پره فرونتال"، و مهار "انتقال دهنده های عصبی" آشنا می کند. سپس ارتباط بین این ساختار ها را با ویژگی های رفتاری مانند خطر پذیری و تصمیم گیری شرح می دهد. تمثیل ها و قصه های فراوان در کنار تصاویر جذاب و زنده، به حفظ آهنگ متن و جذابیت آن کمک کرده است.
 
"دک" درباره ویژگی های جذاب کتاب خود می گوید: "ما با یک هیات تحریریه در نگارش این کتاب همکاری کردیم تا بتوانیم زبان علمی را به سطحی مناسب درک و فهم بچه ها نزدیک کنیم. در عین حال نیز تلاش شد تا زبان و بافت فنی کتاب به لحاظ علمی کاملا دقیق و قابل قبول باشد."

هرچند این کتاب، توانمند سازی کودکان را مد نظر قرار داده اما ذهن والدین نیز با خواندن آن روشن می شود. "دک" می گوید: "واکنش هایی که ما از پدر مادر ها، معلمان و کتابدار ها داشتیم حیرت انگیز بوده است. آنها همه این جمله را به زبان می آوردند که: ما هیچ وقت این همه چیز درباره مغز نمی دانستیم، این کتاب به ما آموزش داد که چگونه با نوجوانان‌مان که در دوره بلوغ هستند، اندکی بهتر از گذشته رفتار کنیم." وي افزود: این نتیجه برای ما غیر منتظره اما بسیار مثبت بود.

"دک" که پژوهش هایش درباره مغز روی موضوعات استرس و انعطاف پذیری متمرکز بوده از تصویر برداری ها و مطالعات مکررش درباره مغز می گوید و معتقد است هنوز شکافی بزرگ بین ساختار توسعه مغز و پیامدهای عملکردی این فرایند وجود دارد.

وی می گوید: "در مورد غنی شدن مغز و این ایده که مشارکت در کارها و تمرین های چالش بر انگیزی که در آنها به خوبی از ساختار مغز استفاده و سبب قوی تر شدن مغز می شود، سوالات بسیاری وجود دارد. اما ما هیچ اطلاعات دقیقی درباره اینکه این اتفاقات واقعا چه شکلی روی می دهند نداریم. در واقع هنوز چیزهای مرموز زیادی درباره مغز باقی ماند است."

جالب اینجاست که "دک" فرزند 9 ساله‌ای به نام "وایت" دارد که این کتاب دقیقا برای او مناسب است و دو برادر کوچکترش هم یعنی "اوون" و "اسکار"، تنها دو سال با این کتاب فاصله دارند. 

"دک" درباره دوره نوجوانی می گوید: "من همواره با بیم و هراس به دوران نوجوانی و اینکه چطور می تواند باشد فکر می کردم. چون در اطرافم نوجوان هایی را می دیدم که کاملا غیر قابل کنترل شده بودند. من واقعا امیدوارم بتوانم این دیدگاه را درباره دوران بلوغ از میان بردارم. امیدوارم بتوانم کاری کنم که والدین به دوران بلوغ مانند دوران طبیعی مبارزه و تقلا کردن نگاه کنند و قدردان معنای این مبارزات باشند، چرا که این رفتارها و چالش طلبی های نوجوانان اغلب به معنای تلاش برای کسب استقلال است و باید به دوران بلوغ به عنوان دورانی مملو از فرصت ها و نه آشفتگی ها نگاه کنیم."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها