سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
جشن رونمایی «شاهنامه شاه‌طهماسب» در فرهنگستان هنر

کتاب «شاهنامه شاه طهماسب» هشتم اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگستان هنر رونمایی می‌شود.

علیرضا اسماعیلی، سرپرست معاونت پژوهشی و مدیر موسسه متن فرهنگستان هنر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: انتشار «شاهنامه شاه طهماسب» کار عظیم و سترگی بود که پس از چند سال تلاش بی‌‌وقفه، بالاخره به سرانجام رسید و هفته آینده، دوشنبه، هشتم شهریور، ساعت 16 در تالار ایران‌ زمین فرهنگستان هنر رونمایی می‌شود. 

اسماعیلی همچنین از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، مجید ملانوروزی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد و مهدی حسینی، هنرمند و عضو هیات علمی دانشگاه هنر به عنوان سخنرانان آیین رونمایی از «شاهنامه شاه طهماسب» نام برد. 

مدیر موسسه، تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر، همچنین به مدت زمان آماده‌سازی «شاهنامه شاه طهماسب» اشاره کرد و گفت: پس از نزدیک به 10 سال فعالیت و پژوهش در مورد «شاهنامه شاه تهماسب» اکنون این اثر در فرهنگستان هنر آماده انتشار شده است.

فرهنگستان هنر 116 نگاره، جلد، آستر بدرقه، سرلوح و ديگر تذهيب‌های موجود از این شاهنامه را در موزه هنرهای معاصر به همراه 33 نگاره از موزه متروپولیتن، 10 نگاره از مجموعه خلیلی در لندن، 9 نگاره از بنیاد آقاخان، سه نگاره از موزه هنرهای ‌اسلامی قطر و یک نگاره از موزه رضا عباسی تهران را یک جا گردآوری و آماده انتشار کرده است. هر کدام از نگاره‌های این شاهنامه شرحی به دو زبان فارسی و لاتین دارد. 

انتشار «شاهنامه شاه‌تهماسب» که از آن با نام «شاهنامه هوتون» نیز یاد می‌شود غیر از اهمیتش در تاریخ هنر ایران، حرکتی ملی در راستای حفظ و اشاعه میراث فرهنگی ایران است. 

این شاهنامه در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال گذشته (1392) در غرفه موسسه متن پیش‌فروش شده بود. فرهنگستان هنر در خيابان ولی عصر(عج)، پايين‌تر از طالقانی شماره 1552 واقع است.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها