دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
یاد بزرگان فرهنگ و هنر ایران در 100 جلد

بیوگرافی و تحلیل آثار 100 نویسنده و هنرمند کشورمان مانند جلال آل‌آحمد، سهراب شهیدثالث، سیدعلی نصر، محمود استادمحمد، سیمین دانشور، عباس نعلبندیان و صمد بهرنگی با گردآوری جواد عاطفه در مجموعه «یاد» منتشر می‌شود.

جواد عاطفه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره گفت: پروژه «یاد» مجموعه‌ای 100 جلدی شامل بیوگرافی و تحلیل انتقادی آثار 100 چهره مهم و تاثیرگذار در حوزه‌های فرهنگ، هنر (تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی) ادبیات ایران معاصر است. 

وی افزود: در این 100 جلد بزرگانی معرفی می‌شوند که نخست مولف بوده و اکنون در قید حیات نیستند. مهم‌ترین مساله‌ای که در این پروژه مدنظر ماست، نگاه تحلیلی و انتقادی به زندگی و آثار این بزرگان است. 

بزرگ علوی، شاهین سرکیسیان، جلال آل‌احمد، بیژن مفید، عباس نعلبندیان، محمد آستیم، سیمین دانشور، محمود استادمحمد، گریگور یقیکیان، سیدعلی نصر، بیژن الهی، صمد بهرنگی، ژازه طباطبایی و سهراب شهیدثالث، نام تعدادی از هنرمندان، نویسندگان و شاعرانی بود که جواد عاطفه از انتشار کتاب بیوگرافی آن‌ها در این مجموعه خبر داد. 

وی همچنین به نویسندگان این مجموعه اشاره کرد و توضیح داد: این روزها با 28 پژوهشگر نسل جدید برای نگارش مجلدات این مجموعه قرارداد بسته شده است که از میان آن‌ها می‌توانم به رامتین شهبازی، رضا دادویی، آرش تنهایی، روزبه حسینی، سیدجواد میرهاشمی، عاطفه پاکبازنیا، علی نجفی و غلامحسین دولت‌آبادی اشاره کنم. قرارداد این مولفان از اواسط فروردین به مدت سه ماه است و اگر نویسنده‌ای درخواست کند، یک‌ماه نیز به مدت زمان قرارداد اضافه شده و پس از آن روند انتشار کتاب‌ها آغاز می‌شود.

عاطفه همچنین از نشر «میل‌کان» به عنوان ناشر این مجموعه یاد کرد و گفت: ناشر این مجموعه تضمین کرده که این مجلدات با بهترین کیفیت ممکن منتشر شود. 

جواد عاطفه، متولد 1357، داستان‌نویس، مترجم و محقق حوزه تئاتر است. «تا مقصد می‌خوابم؛ بیدارش نکن» و «دیوارهای بلند گورستان شهر ما» نام دو مجموعه داستان منتشر شده این نویسنده و مترجم است.  از ترجمه‌های منتشر شده عاطفه نیز می‌توان به نمایشنامه‌های «پدر»، «سونات اشباح»، «پاریا و قوی‌تر» و «طلبکاران» همه از جمله آثار آگوست استریندبرگ، نمایشنامه ‌نویس شهیر سوئدی اشاره کرد. 

«دیگرانِ عباس نعلبندیان» نیز نام کتابی است که با تحقیق و پژوهش  عاطفه منتشر شده است. همچنین با تصحیح این مترجم مجموعه 12 جلدی نمایشنامه‌ها، عکس‌ها و اسنادی از زنده‌یاد عباس نعلبندیان در نوبت نشر انتشارات H&S لندن قرار دارد.×

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها