چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
رویای کودکی‌ام را در کار کودک جستجو می‌کنم

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان تلویزیون و نویسنده کتاب «لولوی آوازخوان» خود را «کودک کار» معرفی کرد و گفت: من هرگز دوران کودکی نداشته‌ام و زمانی که سایر بچه‌های هم سن و سال من مشغول بازی بودند، من در یک گاراژ در کنار پدرم کار می‌کردم و اکنون رویای کودکی‌ام را در کار کودک جستجو می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رضا فیاضی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تلویزیون را اکثر مردم با برنامه تلویزیونی «قصه‌های تابه‌تا» می‌شناسند. او همچنین نویسندگی نمایش‌‌نامه‌های خاطره‌انگیزی مانند «هادی و هدی»، «دنیای شیرین» و «زاغچه کنجکاو» را در کارنامه خود دارد. این نویسنده کودک و نوجوان به تازگی کتابی با عنوان «لولوی آوازخوان» را برای کودکان گروه سنی «ج» منتشر کرده است.
 
فیاضی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره اظهار کرد: «لولوی آوازخوان» سومین نمایش‌نامه‌ای است که از من توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

وی افزود: اولین نمایش‌نامه «عصای کارگشا» نام داشت که بر اساس قصه کوتاهی از «سوته‌ یر» برای گروه سنی «ج» و «د» نوشته و در سال 1386 برای اولین بار منتشر شد. این کتاب ماجرای خرگوش زبر و زرنگ و بازیگوشی را روایت می‌کند که از پدر و مادرش دور می‌شود و اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد. «عصای کارگشا» در سال ۱۳۶۳ با تکنیک میله‌ای و در سال ۱۳۷۵ با تکنیک سایه‌ای در مرکز تئاتر و تئاترعروسکی اجرا شد. 

فیاضی ادامه داد: دومین نمایش‌نامه «ت مثل تئاتر» بود که برای گروه سنی «د» نوشتم. این کتاب در واقع متن نمایشنامه‌ای است که بارها آن‌را با کمک همکارانم در جاهای مختلف به اجرا درآوردم و موضوع اصلی آن هم آموزش نمایش و تئاتر به کودکان است.

این نویسنده تصریح کرد: «لولوی آوازخوان» نیز سومین نمایش‌نامه‌ای است که براساس قصه‌ای از مرجان کشاورزی برای گروه سنی «ج» نوشته شده است. تصویرسازی این کتاب رنگی را حدیثه قربان انجام داده و من و آزاده فرهنگیان نیز شاعران این اثر هستیم.

وی افزود: ماجرای این اثر درباره يك «بچه لولو» است که پدر و مادر او لولوهاي ترسناكي هستند و بچه‌ها را مي‌ترسانند و هر چقدر تلاش مي‌كنند، بچه لولو را يك لولوي ترسناك تربيت كنند، نمي‌توانند؛ لذا جریمه‌هایی مانند مسواک زدن، حمام رفتن و درس خواندن را برای وی درنظر می‌گیرند تا او را اصلاح کنند اما برعكس خواسته آن‌ها، بچه لولو، به موجودي مهربان، تميز و دوست داشتني تبديل مي‌شود كه حتي به مدرسه آدم‌ها مي‌رود و به جاي نعره‌هاي ترسناك، آوازهاي زيبا مي‌خواند.

فیاضی در ادامه درباره سایر آثارش گفت: کتاب «قصه‌های آسیه آباد» نیز یکی دیگر از آثار من است که در سال گذشته توسط انتشارات شکوفه برای نوجوانان منتشر شد. فضاهای کلی این مجموعه داستان، مربوط به محله‌ای فقیر نشین با همین نام در اطراف اهواز است که من دوره کودکی و نوجوانی‌ام را در آن جا گذرانده‌ام.

وی افزود: این کتاب شامل پنج داستان است که در هرکدام از داستان‌ها، دنیای ذهنی چند نوجوان جنوبی به تصویر کشیده شده که هر کدام میل به تجربه فضاهایی بزرگتر در زندگی دارند. همچنین ادامه این داستان‌ها را در مجموعه دیگری با عنوان «قصه‌های ملی» آوردم که چندی پیش توسط انتشارات نگاه به چاپ رسید.

فیاضی در ادامه با بیان این‌که «کودک کار» بوده است، تصریح کرد: من هرگز دوران کودکی نداشته‌ام و زمانی که سایر بچه‌های هم سن و سال من مشغول بازی بودند، من در یک گاراژ در کنار پدرم کار می‌کردم و اکنون رویای کودکی‌ام را در کار کودک جستجو می‌کنم؛ لذا ماجراها و وقایعی که در دوران کودکی و کار برای من اتفاق افتاد را نوشتم و در مجموعه «قصه‌های ملی» منتشر کردم. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا عنوان «قصه‌های ملی» را برای این اثر انتخاب کرده است، گفت: من در سال ملی شدن صنعت نفت متولد شدم لذا تا مدت‌ها با نام «کودک ملی» خطاب می‌شدم و به همین دلیل این نام را برای کتاب مذکور انتخاب کردم.

فیاضی در پایان از انتشار رمان جدیدش با عنوان «درد دل با ملوس» توسط انتشارات پیکان خبر داد.

رضا فیاضی در سال ۱۳۳۲ در محله آسیه‌آباد اهواز متولد شد. او مدرک دیپلم را در همین شهر دریافت کرد و پس از آن به بازیگری در تئاتر و فیلم کوتاه و کارگردانی تئاتر پرداخت و در سال ۱۳۵۴ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. فیاضی علاوه بر کار بازیگری و کارگردانی، تالیفاتی در شعر، نویسندگی داستان و خاطره‌نویسی دارد. از جمله تالیفات وی می‌توان به «ت مثل تئاتر»، «بانوی نیلوفر» و «بازیگر» اشاره کرد. وی در سال 1384 موفق به دریافت رتبه اول نویسندگی، بازی و نمایشنامه‌خوانی «لیرناشاه» از جشنواره تئاتر مولوی شد.

‏‏ کتاب «لولوی آوازخوان» در قالب 96 صفحه با شمارگان 10هزار نسخه و با بهای 73هزار ریال وارد بازار محصولات فرهنگی و هنری شده است._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها