سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کودکان با داستان‌های تخیلی انرژی می‌گیرند

جعفر توزنده‌جانی، نویسنده کودک و نوجوان در اولین جلسه از دوره جدید کارگاه داستان‌نویسی کودک و نوجوان گفت: بچه‌ها با خواندن داستان‌های تخیلی، برای آینده انرژی می‌گیرند لذا نویسندگان باید قبل از نوشتن، اطلاعات کاملی درباره موضوع، شخصیت‌ها و رفتارهای آن‌ها در حالت واقعی داشته باشند تا بتوانند اطلاعات درستی را به کودکان انتقال دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دوره جدید کارگاه داستان‌نویسی کودک و نوجوان دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 16 با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران این حوزه و تعدادی از کودکان در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد و حاضرین به قرائت داستان‌های خود پرداختند.

عزت‌الله الوندیان و جعفر توزنده‌جانی، از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان، به عنوان کارشناس در این کارگاه حضور داشته و نکات آموزنده درباره داستان‌های خوانده شده و روش داستان‌نویسی را بیان کردند.

توزنده‌جانی ضمن بیان نقاط قوت و ضعف داستان‌ها، گفت: گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی از نویسندگان از مقدمه‌های طولانی در داستان‌هایشان استفاده می‌کنند، درحالی‌که بهتر است داستان را خیلی سریع آغاز کنیم تا برای مخاطب خسته کننده و کسالت‌آور نباشد.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: نویسنده در داستانش جهانی را خلق می‌کند و در این جهان باید فضایی ایجاد کند که در آن بین عناصر داستان کشمکش به وجود آمده و مخاطب با چرایی ماجرا بیشتر آشنا شود.

وی با اشاره به این‌که کودکان با خواندن داستان‌های تخیلی برای آینده انرژی می‌گیرند، تصریح کرد: برای نوشتن داستان‌های تخیلی و یا داستان‌هایی درباره حیوانات باید نویسندگان قبل از نوشتن، اطلاعات دقیق و کاملی درباره موضوع، شخصیت‌ها و رفتارهای آن‌ها داشته باشند تا بتوانند اطلاعات درستی را به کودکان منتقل کنند.

الوندی نیز ضمن بیان سخنانی گفت: داستان باید به شکلی بیان شود که مخاطب بتواند به راحتی با آن هم‌زاد‌پنداری کرده و با آن ارتباط برقرار کند. لذا شخصیت‌پردازی از اصول مهمی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

این نویسنده کودک ونوجوان افزود: ضعف در منطق، طرح، تناقض در رفتار شخصیت‌ها و ضعف در شخصیت‌پردازی از جمله مواردی است که نباید در داستان وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که در داستان باید فعالیت و حرکت مدرن وجود داشته باشد، ادامه داد: اگر نویسنده موقعیت را در داستان به خوبی درک کند راحت‌تر می‌تواند شخصیت‌سازی، خلق عناصر مختلف داستانی و چیدن آن‌ها کنار هم را انجام دهد.

الوندی گفت: استفاده از حواس چندگانه، تجربیات دیگران، اتفاقات و رویدادهای درون و بیرون فضای ذهن نویسنده و انعکاس حس‌هایی که از دیدن فیلم‌ها و وقایع مختلف در فرد ایجاد می‌شود، می‌تواند زمینه‌سازی برای تولید آثار مطلوب باشد.

این کارگاه پیش از این در دو دوره(سال‌های 1391 و 1392) در بنیاد ادبیات داستانی با حضور کارشناسان فوق برگزار شده بود.

کارگاه داستان‌نویسی کودک و نوجوان دوشنبه هر هفته، ساعت 16 الی 18 در بنیاد ادبیات داستانی واقع در خیابان استاد نجات‌الهی، کوچه نوید برگزار می‌شود._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها