سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
اشتباهات بانکداران در قاب کتاب حل شد

کتاب «اشتباهات پر تکرار در تخصیص منابع بانکی» به قلم اصغر پورمتین تالی، از سوی انتشارات گپ ، برنده جایزه کتاب سال، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ کتاب «اشتباهات پرتکرار در تخصیص منابع بانکی» در 6 فصل تدوین شده است.

مولف در پیشگفتار این اثر در تشریح مباحث کتاب آورده است: «این کتاب نتیجه تجربه‌ها و بررسی‌های نگارنده از اشتباهات پرتکرار در بروز و تشکیل مطالبات شبکه بانکی کشور است.»
 
متین‌پور که تجربیاتی در حوزه بانکداری ربوی و بانکداری بدون ربا دارد در این اثر معتقد است که‌ یکی از پایه‌های مهم صنعت بانکداری،‌ بخش تخصیص منابع است. موفقیت و بقا و گسترش هر بانک، پیوند مستقیمی با چگونگی بررسی،‌ پرداخت و بازگشت به‌موقع تسهیلات اعطایی خواهد داشت.

سه فصل نخست کتاب با عنوان‌های «اصطلاحات متداول اعتباری»، «تصمیم‌گیری اعتباری و بسترسازی» و «شرایط دریافت تسهیلات و برقراری تعهدات» به مباحثی مانند شاخص‌های بهداشت اعتباری،‌ آسیب‌شناسی نمونه‌‌های پرتکرار و ‌تصمیم‌گیری اعتباری‌ پرداخته‌اند. 

نویسنده در نخستین فصل کتاب، در تشریح آسیب‌شناسی نمونه‌‌های پرتکرار به این موارد اشاره کرده که‌ افزایش نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات، نشان از رعایت نکردن بهداشت اعتباری در زمان بررسی تصویب پرداخت،‌ با پرداخت تسهیلات و برقراری تعهدات است که این رفتار هر یک به تنهایی سهم بسزایی در افزایش آن دارد. 

«اشتباهات پرتکرار در مراحل تشکیل پرونده،‌ پرداخت و وصول مطالبات»،‌ «اشتباهات پرتکرار در مرحله اختصاصی بررسی و پرداخت تسهیلات و تعهدات» و «پرسش و پاسخ از چالش‌های اعتباری» عناوین فصل‌های چهارم تا ششم کتاب حاضر را شامل می‌شوند. از جمله مهم‌ترین مباحث این سه فصل می‌توان به اشتباهات پرتکرار در مراحل تشکیل پرونده،‌ اهمیت توجه به صورت گردش وجوه نقد (cash flow) در پرداخت و بازپرداخت تسهیلات اشاره کرد. 

متین‌پور در بخشی از محتوای اثر خود، در راستای ارایه راهکار برای کاهش ریسک، پیشنهاد می‌دهد که در زمان تحویل و تحول هر شعبه، ‌روسای شعبه‌های جدید بی‌درنگ نسبت به بازبینی حساب مشتریان اعتباری خویش اقدام نموده و چنانچه موافقت کتبی مشتری در رابطه برداشت از حساب برای تسویه اقساط دریافت و یا دیگر موارد مشابه با آن گرفته نشده باشد،‌ بی‌درنگ نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

نخستین چاپ کتاب «اشتباهات پرتکرار در تخصیص منابع بانکی» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه،‌ در 160 صفحه، به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات گپ منتشر شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها