یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
مسعودی با «رسانه‌های جدید و شیوه‌های نظارت در ایران» می‌آید

امیدعلی مسعودی، استاد و نویسنده حوزه ارتباطات از انتشار کتاب «رسانه‌های جدید و شیوه‌های نظارت در ایران» در آینده‌ای نزدیک از سوی دفتر مطالعات و پژوهش‌های رسانه خبر داد.

مسعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: این کتاب حاصل یک کار پژوهشی است که درونمایه اصلی آن، رساله دکترای من به شمار می‌آید که بعد از هشت سال بازنگری شده است.

وی ادامه داد: دکتر باقر ساروخانی، استاد و نویسنده حوزه ارتباطات و علوم اجتماعی بر این کتاب مقدمه نوشته است.

نویسنده کتاب «مبانی نگارش رسانه‌ای» با اشاره به موضوع‌هایی که در این اثر ارایه شده، گفت: شیوه‌های نظارت الکترونیکی در ایران در کتاب حاضر بررسی و پیش‌بینی شده است که رسانه‌های جدید در سال 1404 چه وضعیتی دارند.

مسعودی تاکید کرد: در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم که دولت چه برنامه‌هایی برای نظارت الکترونیکی دارد و با این برنامه‌ها چه اتفاقی فعالیت‌ها و کارهای الکترونیکی رخ خواهد داد و می‌توان گفت که این اثر نوعی آینده‌نگری در حوزه وسایل ارتباط جمعی به شمار می‌آید.

این استاد دانشگاه درباره ضرورت نگارش این کتاب، توضیح داد: یکی از بحث‌های اصلی حوزه ارتباطات، شیوه نظارت دولت‌ها و مردم بر پیام‌های ارتباطی در رسانه‌‌های جدید و شبکه‌های ماهواره‌ای است، در این میان موضوع‌های مختلفی مطرح می‌شود که هر یک از آ‌نها در این کتاب به صورت تفصیلی بررسی شده‌اند.

به گفته مسعودی، از جمله موضوع‌هایی که در این کتاب به آنها اشاره شده است می‌توان به مساله فیلترینگ، سانسور و نظارت اشاره کرد، در این مبحث بیان کرده‌ایم که ما اکنون وارد جامعه نظارتی شد‌ه‌ایم که روی دیگر آن جامعه اطلاعاتی است و در این میان ضروری است که این جامعه شناخته شود.

وی با بیان این‌که ارایه راهکار برای شیوه‌های نظارتی یکی دیگر از مباحث این کتاب به شمار می‌آید، افزود: در این اثر بیان کرده‌ام که در جامعه اطلاعاتی یا نظارتی چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد و دولت‌ها برای مقابله با این موضوع باید چه اقداماتی انجام دهند، همچنین مردم نیز چه وظایفی بر عهده دارند و به همین دلیل دستورالعمل‌های کاربردی برای این کار ارایه شده است.

مسعودی درباره نمونه کارهایی که پیش از این در این حوزه انجام شده گفت: در خارج از کشور نمونه‌های مختلفی از این کار انجام شده است اما من برای نخستین‌بار در ایران، این پژوهش را زیر نظر دکتر کاظم معتمدنژاد انجام دادم و خبر دارم که اکنون نیز دانشجویی درباره آینده روزنامه‌نگاری در ایران مطالعاتی را در دست کار دارد.

به گفته وی، مراحل ویرایشی و فنی کتاب «رسانه‌های جدید و شیوه‌های نظارت در ایران» به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 92 یا اوایل سال 93 از سوی دفتر مطالعات و پژوهش‌های رسانه منتشر شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها