دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
موزه دفاع مقدس بر پایه صدق و راستی بنا شود

سرلشگر فیروز آبادی تاکید کرد: موزه یک سند معتبر است و باید پایه آن مبتنی بر صدق و راستی باشد. یعنی نقش همه آن‌هایی که در فرماندهی و قرارگاه‌های مختلف حضور داشتند از جمله نقش سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و عشایر، گروه‌های مردمی و... در این موزه نمایان باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایش «مدیران، مجریان و 800 نفر از کارشناسان جمع‌آوری، تدوین، محتوا و تعیین رسانه پروژه‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» از صبح امروز (12اسفند 92) با حضور سرلشکر حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سید مسعود جزایری، امیر احمد پوردستان، فرمانده نیروی زمین ارتش، سردار مرتضی قربانی رییس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده جهاد سازندگی در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است.


سرلشکر فیروزآبادی در این مراسم با اشاره به فرازی از قرآن کریم مبنی بر این‌ که دشمنان اسلام به چیزی جز گرفتن دین شما راضی نمی‌شوند، اظهار کرد: این‌جاست که دفاع مقدس رخ می‌دهد. هیچ پیامبری برای جنگ مبعوث نشد و آن‌ها درصدد ترویج فرهنگ الهی بودند که دشمنان جنگ را بر آنان تحمیل کردند. بنابراین، همواره جنگ‌ها از سوی دشمنان خدا تحمیل می‌شدند. دفاع مقدس ملت ایران پرفرازترین قله‌ها را در دین‌داری، خدامحوری، اخلاق علوی زهرایی، روحانیت، شهادت و صبر و پایداری با خود دارد.

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح، جبهه جنگ تحمیلی را دانشگاه توصیف کرد و ادامه داد: دفاع مقدس گنج پایان‌ناپذیر از معنویت، اخلاق، عزت، مقاومت، پیروزی و پیشرفت را برای مومنان و در مقابل سرشکستگی، خفت و عصبانیت را برای دشمنان اسلام به همراه آورد. تشکیل موزه دفاع مقدس برای ارایه مفاهیم این دانشگاه  تشخیص این جنگ ضروری است.

وی به ایجاد موزه دفاع مقدس به عنوان یک دِین به امام خمینی و خانواده شهدا و ایثارگران اظهار کرد: سوال‌های نسل‌های بعدی درباره دفاع مقدس را باید این موزه پاسخگو باشد. انتقال پیام این سال‌ها را باید آثار ادبی و فرهنگی موزه دفاع مقدس، فیلم‌ها، فیلمنامه‌ها، عکس‌ها و طرح‌های دفاع مقدس برعهده داشته باشد تا نسل‌های آینده بشریت که در حال آمدن به آغوش اسلام هستند، از این مفاهیم بهره‌مند شوند.

سرلشگر فیروزآبادی از سردار قربانی به عنوان رزمنده‌ای یاد کرد که در بیشتر صحنه‌های دفاع مقدس حضور داشت و ادامه داد: انتخاب او برای این مسوولیت، کار ما نبود؛ وی را خداوند در جنگ پرورش داد و ساخت. او در کنار شهیدانی دویده است و در سنگرهایی خفته که خون شهیدان به زیر بالین او آمده است و این چنین شخصیتی می‌تواند مجری چنین موزه‌ای باشد. بنابراین همه ما و از جمله من باید در خدمت او باشیم و به او کمک کنیم.

وی تصریح کرد: در زمان ارایه طرح نخستین موزه دفاع مقدس، پی بردیم که دفاع مقدس را نمی‌توان بدون انقلاب اسلامی برای نسل‌های آتی توضیح داد بنابراین احساس بخش انقلاب اسلامی را هم برعهده گرفتیم.

سرلشگر فیروزآبادی در ادامه ماموریت خود دانست که به سازمان‌ها و نهادها تاکید کند هر سندی را در اختیار دارند به سازمان موزه ارایه دهند و از همه دستگاه‌ها بخواهد تا کمک‌های مادی خود را به حساب این موزه واریز کنند.

وی همچنین به سردار قربانی تاکید کرد که موزه یک سند معتبر است و باید پایه آن مبتنی بر صدق و راستی باشد. یعنی نقش همه آن‌هایی که در فرماندهی و قرارگاه‌های مختلف حضور داشتند از جمله نقش سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و عشایر و گروه‌های مردمی و.... در این موزه نمایان باشد.

سردار سلامی: باید جریان‌ساز باشیم

سردار سلامی، جانشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سخنران این آیین با قدردانی از برگزارکنندگان همایش اظهار کرد: برخی از واقعه‌ها و شخصیت‌ها آن‌قدر عظیم هستند که زمان قادر نیست گرد کهنگی بر رخسار آن‌ها بنشاند. دفاع مقدس به دلیل رفعت دست نیافتنی آن می‌تواند ذهن‌ها و دل‌ها را با خود همراه کند. باید توجه داشت که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حد بضاعت ما خلق شد اما حادثه‌ و واقعه‌ای است که کهنه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نظم دوقطبی بودن جهان را شکست گفت: این انقلاب بر بام تحولات جهان ایستاد و از دید غربی‌ها حداقل تاثیر انقلاب اسلامی، تاثیر ژرفش بر دنیا بود اما باید فراتر از این‌ها نگاه کنیم زیرا انقلاب اسلامی بود که ایدئولوژی مارکسیسم با آن غروب کرد. همچنین دفاع مقدس میلاد یک ملت جدید بود ظرفیت انقلاب اسلامی آنقدر زیاد است که تحولات سیاسی بعد از خود را نیز می‌سازد و یک سرمایه ملی است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: شهیدان به ما ایستادن در شرایطی سخت را آموخته‌اند بر این اساس، ما نمی‌توانیم عقبگرد کنیم و باید وقایع را به جلو بیاندازیم و جریان‌سازی کنیم. این روح جامعه ماست و تا مردان بزرگ آسمانی در میان ما زنده هستند باید حقایق دفاع مقدس را نگاشت.

وی تاکید کرد: در نوشتن این تاریخ به جای درخشان جلوه دادن اعمال خود باید فضیلت‌ها را درخشان جلوه دهیم و آنچه باقی می‌ماند شکوه ابدی است که در دوران دفاع مقدس خلق شد. باید تاریخ جنگ را مثل خود جنگ بنویسیم و دغدغه از دست دادن زمان را داشته باشیم. امیدوارم به زودی کار احداث موزه ایجاد شود و با شتاب بیشتری پیش برود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها