دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
تا پایان سال جاری مالی به کتابخانه ملی کمک می‌کنیم

محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و سخنگوی دولت یازدهم در مراسم تودیع اسحاق صلاحی و معارفه سید رضا صالحی امیری گفت: تاپیش از سال جاری مالی و آغاز سال آتی جدید تلاش می‌کنیم با وجود مضیقه ملی خزانه به این سازمان کمک کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مراسم تودیع اسحاق صلاحی رییس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی ایران و سیدرضا صالحی امیری رییس جدید سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی ایران صبح امروز دوشنبه (5 اسفندماه) با حضور محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، محمد رجبی رییس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سردار رادان، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، در مرکز همایش‌های این سازمان برگزار شد.

نوبخت معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت یازدهم در این مراسم عنوان کرد: به عنوان یک خدمتگزار به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همه شما اطمینان می‌دهم که با وجود در مضیقه بودن خزانه دولت آنچه را که در توانم است تا پیش از پایان سال جاری مالی و قبل از سال آتی انجام دهم.

وی اظهار کرد: برای توسعه فرهنگ اصیل ایرانی بخشی از توجهات باید متوجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باشد که در آن کتاب‌هایی از مفاخر بزرگ کشور و همچنین اسنادی ارزشمند در آنجا نگهداری شوند. امروز در این مراسم حاضر شدم تا از یک مدیر شایسته تجلیل و از یک رییس شایسته دیگر استقبال کنم.

معاون رئیس‌جمهوری در این مراسم عنوان کرد: برای بسترسازی فرهنگی با تأسی از نگاه رییس جمهوری اعضای هیات‌دولت برای توسعه فرهنگ اصیل ایرانی در این سازمان تلاش خواهیم کرد.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اجرایی می‌شود
در این مراسم نهاوندیان رییس دفتر رئیس‌جمهوری عنوان کرد: در حوزه کتاب باید شاهد یک نهضت عمیق و وسیع باشیم. این سازمان یک رسالت اساسی دارد و باید در دسترسی به کتاب و سند به مخاطبان با یک سیاست روشن و مورد حمایت در پیش بگیرد.

نهاوندیان عنوان کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 1388 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما در طول 4 سال گذشته آیین‌نامه‌ای مربوط به این قانون تکمیل نشد.

وی عنوان کرد: در طول چند ماه گذشته این آیین نامه تکمیل شد و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون دولت مورد بررسی قرار گرفت و به زودی با دستور رییس جمهوری کمیسیون ماده 18 این قانون شروع به فعالیت می‌کند.

رئیس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: حق دسترسی آزاد به اطلاعات را مورد حمایت قرار می‌دهیم و امکانات لازم برای اجرای این قانون فراهم می‌شود و کتابخانه ملی می‌تواند مرکز شکل‌گیری این نهضت باشد.

وی با اشاره به نهضت دیجیتال‌سازی کتاب و سند در دوره صلاحی عنوان کرد: این نهضت باید به طور گسترده و وسیع پیگیری شود و استفاده از منابع کتابخانه ملی مستلزم حضور فیزیکی نباشد.

نهاوندیان تاکید کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باید نقطه اتکای اهل تحقیق و پژوهش باشد و سیاست آزادسازی اسناد در کشور ما باید به طور روشن و گسترده مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: اسناد کشور بعد از فاصله زمانی مقرر باید در دسترس همگان قرار بگیرد و یکی از لازمه‌های دسترسی به اسناد مهیا شدن شرایطی برای دست یافتن اسناد مربوط به ایران در خارج از کشور است.

وی اظهار کرد: امکان استفاده از اسناد برای فاصله‌های زمانی 30 تا 40 ساله در کشورهای دیگر برای محققان فراهم است.

وی عنوان کرد: ایران فرهنگی بزرگ‌تر از ایران سیاسی است و یکی از برنامه‌های مهمی که کتابخانه ملی می‌تواند با همکاری محققان عقد قراردادهای بین‌المللی فراهم کند دسترسی به اسناد خارج از کشور و از این طریق می‌توانیم میراث فرهنگی را به داخل کشور بیاوریم. هرچند می‌دانیم که امکان تحقق تمام آنها فراهم نیست.

وی عنوان کرد: نخست باید ارتباط بین‌المللی کتابخانه با کشورهای دیگر بیشتر شود که در این راه اولین گام از میان برداشتن تحریم‌هاست که مانع پیشرفت ایران است. در 6 ماه گذشته با فعالیت‌های دولت تدبیر و امید تهران مرکز پرتردد رفت و آمد هیات‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان شده است و نیروهای فرهنگی کشور به سرعت باید از این فضای بازشده استفاده کنند زیرا دیپلماسی فرهنگی می‌تواند معجزه کند.

نهاوندیان اظهار کرد: حفظ و نگهداری میراث مکتوب فرهنگی یکی از وظایف مهم سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و در شرایطی که نه تنها کشورهای همسایه بلکه بسیاری از کشورهای جهان به دنبال دستیابی به میراث فرهنگی ما هستند این سازمان با همکاری وزارت امورخارجه و تقویت بخش بین‌الملل می‌تواند در حفاظت از این میراث نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

کتابخانه ملی سیاست تشویق و هماهنگی را دنبال می‌کند
رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر دنبال کردن سیاست تشویق و هماهنگی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی ایران گفت: این سازمان باید یک سیاست ملی داشته باشد درباره هماهنگی و ساماندهی اسناد ملی و گنجینه‌های کتابخانه‌های دولتی و خصوصی در کشور داشته باشد و براساس قانون همه دستگاه‌ها باید با این سازمان همکاری داشته باشند.

نهاوندیان با تاکید بر مساله اقتصاد کتاب عنوان کرد: ساماندهی اسناد و گنجینه‌های کتابخانه‌ای موجود در کشور تنها بر پایه بودجه دولتی فراهم نیست و ما را به مقصد نمی‌رساند. فعالان اقتصادی باید احساس کنند یکی از مکان‌هایی که می‌تواند نقش خود را در کشور ایفا کنند حمایت از پروژه‌های فرهنگی و کتاب است و سخن گفتن و ایجاد تعامل میان اهالی فرهنگ و اقتصاد یکی از کلیدهای حل مشکلات فرهنگی است.

وی اظهار کرد: ما باید فعالان اقتصادی کشور را برای حراست از کتاب، کتابخانه و منابع و اسناد مکتوب کشور مورد تشویق قرار دهیم. انجام ماموریت‌های این سازمان لطف و حمایت دولت امکان‌پذیر نیست و دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند با اولویت‌های فرهنگ به انجام ماموریت‌های این سازمان به توسعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی اقدام کند.

رییس دفتر رییس جمهور اظهار کرد: در عصر ارتباطات و اطلاع‌رسانی و جهانی شدن و پهن‌شدن ارتباطات روبرو هستیم اما در عمق این اطلاع‌رسانی دچار مشکل شده است و باید تلاش کنیم در عین استقبال از فناوری‌های جدید مراقب عمق فراداده‌های اطلاعاتی باشیم تا این داده‌های اطلاعاتی جایگزینی دانایی نشود و اطلاع جای علم و حکمت را نگیرد و مجموع سیاست‌های فرهنگی و کتاب در ایران باید بر پایه دانایی از سوی دستگاه‌های مختلف به صورت روشن پیگیری شود.

نهاوندیان افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتابخانه ملی و رسانه ملی نقش مهمی در پیگیری سیاست‌های فرهنگی و ایجاد نهضت عمیق در حوزه کتاب دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها