دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
«لاک‌پشت پرنده» در فراسوی مرزها به پرواز در می‌آید

مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه «شهر کتاب»‌ گفت: «لاک‌پشت پرنده» نقطه عطفی خواهد بود که نه تنها در ایران، بلکه درصدد است تا در فراسوی مرزها نیز به پرواز درآمده و الگوسازی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اهدای نشان «لاک‌پشت پرنده» به برگزیدگان دومین دوره این برنامه، عصر چهارشنبه چهارم اسفند 92 با حضور نویسندگان، ناشران، تصویرگران، اصحاب رسانه و جمعی از کودکان و نوجوانان برگزار شد و نویسندگان کتاب‌های برگزیده این نشان را برای کودکان و نوجوانان امضا کردند.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب در این مراسم اظهار کرد: سعی کرده‌ام شوق و اشتیاق کودکی‌ام را در طول سال‌های کاری پرفراز و نشیب از دست ندهم و این موضوع برایم شادی‌آور و فرح‌بخش است.

مهدی فیروزان تصریح کرد: ایران یکی از کشورهایی است که نسبت به همسایگان، کشورهای منطقه و حتی بخشی از اروپا از حیث ادبیات و تصویرگری کودک و نوجوان جلوتر است. اگر سوابق کانون پرورش فکری شامل کتاب، نقاشی، فیلم و داستان را بررسی کنیم، می‌بینیم که بخش عمده قالب‌های کودک و نوجوان امروز در ادبیات گذشته نهفته بوده است. مثلا قابوس‌نامه بخشی از ادبیات نوجوان است که در آن قابوس برای فرزندانش آیین و رسوم زندگی را طراحی کرده است.

وی افزود: این سابقه فرهنگی از سنخ افتخارهای پوشالی به گذشته نیست و از جنس آجرهایی است که بقای ادبیات امروز کودک و نوجوان ما را ساخته است و نشان‌دهنده اصالت ادبیات کودک و نوجوان در تاریخ ادبیات ایران است که به مدد تحولات امروز و سرعت تغییراتی که در فرایندهای گوناگون فرهنگی وجود دارد متبلور شده است.

فیروزان با اشاره به این‌که آثار تصویرگران و نویسندگان ما حاکی از این است که از فناوری روز دنیا عقب نبوده‌اند و به ادبیات و تکنولوژی‌های روز دنیا اشراف دارند، گفت: ادبیات کودک ما از ادبیات گذشته‌مان بهره‌مند است همان‌طور که چین و ژاپن بهره‌مندند در حالی‌ که برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و لهستان از آن بهره‌ای ندارند.

وی ترکیه و مصر را دو رقیب تمدنی در خاورمیانه برای ایران دانست و افزود: در این منطقه، ایران از ترکیه و مصر در حوزه‌های شعر، داستان، فیلم و موسیقی و تصویرگری جلوتر است. بنابراین جایزه «لاک‌پشت پرنده» که در ایران نهادینه شده، حالا باید بال‌هایش را باز کند و به دنیا برود.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب یادآوری کرد: ما در عرصه ادبیات کودک و نوجوان حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و می‌توانیم در ایران نمایشگاهی در اندازه «بولونیا» و جایزه «براتیسلاوا» داشته باشیم زیرا آورده‌های ما برای ادبیات جهانی بیش از آن کشورهاست و می‌توانیم آن را به دنیا عرضه کنیم.

فیروزان با اشاره به لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای برقراری گفت‌وگو میان نسل‌ها تصریح کرد: تحولات فرهنگی بسیار سریع رخ می‌دهد و همواره ترس این وجود دارد که از نسل گذشته‌مان دور و یا از نسل جدید عقب بمانیم.

وی افزود: باید فضا و دیالوگی ایجاد شود تا نویسندگان و تصویرگران حوزه کودک بتوانند فارغ از تئوری کودک درون و به معنای واقعی یک دیالوگ قبل از این‌که آثارشان منتشر شود، در فضای منظم اجتماعی در جمع تعدادی از کودکان آثارشان را بخوانند و بازخورد آن‌را ارزیابی کنند.

مدیر فروشگاه مرکزی شهرکتاب نیز ضمن تشکر از کسانی که پدیدآورنده این رویداد در شهر کتاب بودند، گفت: بیشتر زحمات این برنامه بر دوش داورانی مانند معصومه انصاریان، محمود برآبادی، پروانه محمدخانی، شکوه حاجی نصرالله، عذرا جوزدانی و شیوا حریری بوده است که توانستند با عشق، دلسوزی، دقت و علاقه این فضا را به وجود آوردند.

مژگان امجد با بیان این‌که هسته اصلی این تفکر توسط علی‌اصغر سیدآبادی شکل گرفته است، افزود: امیدواریم در دومین دوره اهدای جایزه لاک‌پشت پرنده بتوانیم آن را به صورت متوالی و متداوم برگزار کرده و این رویداد را جهانی کنیم.

وی ادامه داد: فهرست لاک‌پشت پرنده که به کوشش تعدادی از منتقدان و نویسندگان تهیه می‌شود، در اختیار مردم، کتابفروشان، مراکز پخش و ناشران قرار خواهد گرفت و از همه اهالی قلم و ناشران و فروشندگان کتاب می‌خواهم که به این حرکت توجه نشان داده و ما را همراهی کنند.

مدیرمسوول پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان در ادامه برنامه از اولین کتاب سال لاک‌پشت پرنده که در بر گیرنده چهار فهرست انتخاب‌های یک سال است رونمایی کرد و گفت: لحن نوشته‌های این کتاب تجویزی نیست و شرحی کوتاه و همه فهم از 92 کتاب برگزیده یا راه یافته به فهرست‌های لاک‌پشت پرنده است که می‌تواند راهنمایی مفید برای پدران، مادران، مدیران فرهنگی، معلمان و همه دست اندرکاران انتخاب کتاب باشد.

مهدی حجوانی افزود: آیا کسی می‌داند که 14 سال پیش مجله سروش نوجوان چه کتاب‌هایی را برگزید؟ یا 17 سال پیش شورای کتاب کودک و دیگر نهادها چه کتاب‌هایی را معرفی کردند؟ متاسفانه اطلاعات در این باره زیاد دم دست نیست و خیلی باید دنبالشان گشت.

وی با اشاره به این‌که ما محتاج بانک اطلاعاتی جامع درباره کتاب‌های برگزیده هستیم، ادامه داد: وجود بانک اطلاعاتی برای معرفی همه کتاب‌های برگزیده توسط اداره‌ها، موسسه‌ها و جشنواره‌های مختلف می‌تواند مبنای مناسبی برای خانواده‌ها و محققین فراهم کند تا مشخص شود چه کتاب‌هایی چه بازتاب‌هایی در جامعه داشته‌اند.

در این مراسم از «پرویز کلانتری» تصویرگر، و «ثریا قزل‌ایاغ»، پژوهشگر، نویسنده و مترجم از پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان با اهدای نشان ویژه تقدیر شد.

مصطفی رحماندوست، سوسن طاقدیس، عزت‌الله الوندی، فرهاد حسن‌زاده، ناصر کشاورز، سیدنوید سیدعلی‌اکبر، رضی هیرمندی، علی‌اصغر سیدآبادی، جمشید خانیان، پروین علی‌پور، شهلا انتظاریان، مجبوبه نجف‌خانی، شیدا رنجبر، محمدرضا شمس، آتوسا صالحی، مجید راستی، مژگان کلهر، مهدی حجوانی، پروین جلوه‌نژاد، فروزنده خداجو از جمله نویسندگانی بودند که در کنار تصویرگران و ناشران دیگر در این مراسم حضور داشتند و ضمن گفت‌وگو با مراجعه کنندگان کتاب‌هایشان را برای مخاطبان امضا کردند.

مراسم اهدای نشان «لاک‌پشت پرنده» چهارشنبه، چهارم اسفند 92 ساعت 17 در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها