یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
«فردوس» نخستین نقش آفرینی‌ام در یک اثر اقتباسی‌ بود/ مدتی است داستان کوتاه می‌نویسم

بیش از 10 روز از اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد اما هنوز حرف و حدیث درباره فیلم‌ها و اتفاقات این دوره، نقل محافل فرهنگی است. فیلم شیار 143 که با اقتباس از یک داستان بلند به نام «اختر و روزهای تلواسه» به قلم نرگس آبیار ساخته شد، امسال همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرد و علاوه بر دریافت سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران، عنوان بهترین فیلم جشنواره از نگاه مردم را هم به خود اختصاص داد. گلاره عباسی بازیگر نقش فردوس این فیلم در گفت‌وگوی کوتاهی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان این‌که پیش از سابقه نقش آفرینی در فیلم‌های اقتباسی را نداشته، از حضورش در کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی محمد محمدعلی خبر داد.

وقتی سال گذشته و در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نرگس آبیار، داستان‌نویس و کارگردان با فیلم «اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» توفیق چندانی به دست نیاورد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد سال بعد و در جشنواره سی و دوم با یک اثر اقتباسی همه نگاه‌ها را به «شیار 143» معطوف کند. فیلمی برگرفته از یک داستان بلند با نام «اختر و روزهای تلواسه» که البته آبیار معتقد است، فیلمنامه‌ این اثر با داستانش کمی متفاوت است.  گلاره عباسی، بازیگری که در هر دو ساخته آبیار حاضر بوده، گفت و گوی کوتاهی با ما انجام داد.  

 جشنواره سی‌ودوم هم تمام شد اما هنوز هم از شیار 143 و موفقیت چشمگیر آن صحبت می‌شود.

بله اتفاقاً روزهای گذشته همراه عوامل این فیلم در جشنواره فیلم استان‌های البرز و قم حاضر شدیم و از ما تقدیر هم شد که جای تشکر و خوشحالی دارد. ضمن این‌که با خبر شدم «شیار 143» در مراسم اختتامیه جایزه ادبی «یوسُف» هم اکران شده است. به هر حال هنوز از حال و هوای جشنواره فاصله نگرفته‌ایم. 

شیار 143 با اقتباس از یک داستان بلند دفاع‌مقدس ساخته شد. آیا پیش از حضور در این فیلم، داستان «اختر و روزهای تلواسه» را خوانده بودید؟ 

راستش نه. من فقط فیلمنامه را خوانده‌ام و در جریان نقش فردوس قرار گرفتم. گمان می‌کنم هنرپیشه با خواندن فیلمنامه می‌تواند در جریان کارش قرار بگیرد حتی اگر کار اقتباسی باشد. 

به این ترتیب، لزومی برای مطالعه ادبیات داستانی برای نقش‌آفرینی بهتر نمی‌بینید؟ 

 ببینید، منظورم این نیست. گاهی اوقات بازیگر مجبور است برای بهبود کارش داستان هم بخواند. مثلا این کار برای ایفای نقش‌های تاریخی که شخصیت‌های آن در داستان هم حضور دارند، خیلی موثر است اما بیشتر اوقات خواندن فیلمنامه برای یک بازیگر حرفه‌ای کفایت می‌کند. 

شما در شیار 143 ایفای نقش فردوس را برعهده داشتید. از کارتان رضایت دارید؟
همانطور که گفتم هنوز از فضای جشنواره و حواشی آن فاصله نگرفته‌ایم و به محض این‌که مجالی پیدا شود، قطعا فیلم را بازبینی می‌کنیم تا نقاط قوت و ضعفمان مشخص شود اما وقتی شیار 143 منتخب مردم می‌شود، در مجموع باید بگوییم، کارمان موفق بوده است. 

اما شما در برج میلاد و هنگام اکران این فیلم آنجا بودید.
 خیلی شلوغ بود! به هر حال در اولین فرصت کار را بازبینی می‌کنیم.

بازی در نقش فردوس نخستین حضور شما در یک فیلم اقتباسی بود یا قبل از آن هم سابقه حضور در آثار اقتباسی را داشتید؟

بله در سینما این نخستین تجربه حضور من در یک فیلم اقتباسی بود اما در تئاتر سابقه کار اقتباسی دارم و مدتی پیش در اثری اقتباسی از «دورانت» روی سن رفتم. هرچند این را هم باید در نظر داشت که تئاتر و نمایشنامه دنیای متفاوتی دارد. 

در سینمای دفاع‌مقدس چطور؟ آیا غیر از شیار 143 در فیلم دیگری با موضوع دفاع مقدس حاضر شده‌اید؟
بله، در یک تله فیلم با موضوع دفاع مقدس هم حضور داشته‌ام اما در سینما شیار 143 نخستین تجربه‌ام در این ژانر بود.
 
به موفقیت شیار 143 در کسب آرای مردم اشاره کردید. آیا این اتفاق را می‌توان به آشتی مردم با سینما و ادبیات دفاع‌مقدس تعبیر کرد؟

 مگر مردم با سینما و ادبیات دفاع‌مقدس قهر بودند؟ سال‌هاست سینمای جنگ در کشور فعال است و مخاطب دارد، آثار ابراهیم حاتمی‌کیا و موفقیت او گواه این حرف است. درباره استقبال از شیار 143 هم نظر من این است که مردم می‌خواستند روایت تازه‌ای از جنگ را ببینند و بشنوند. 

بعضی وقت‌ها داستان‌های کوتاهی به قلم شما در برخی روزنامه‌ها منتشر می‌شود. گویا استعداد داستان‌نویسی هم دارید.
بله من در کلاس داستان‌نویسی محمد محمدعلی حضور داشتم و مدتی است داستان کوتاه هم می‌نویسم که برخی از آن‌ها در روزنامه‌های شرق و آرمان امروز هم منتشر شده. 

پس باید منتظر حضور گلاره عباسی در دنیای ادبیات داستانی هم باشیم. قصد ندارید آثارتان را در قالب کتاب منتشر کنید؟
 فکر می‌کنم برای این کار کمی زود است. البته هنرپیشه‌های موفقی هم مانند مرجان شیرمحمدی، بهاره رهنما و فلامک جنیدی تجربه‌های موفقی در ادبیات داستانی داشته‌اند اما من هنوز داستان‌هایم را برای انتشار آماده نکرده‌ام.
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در نظر دارد چهره سال کتاب را با آرای مردم انتخاب کند، شما چه کسی را پیشنهاد می‌کنید؟
پرسش  دشواری است و احتیاج به تخصص دارد. واقعا نمی‌دانم چه پاسخی بدهم و چه کسی را معرفی کنم. 

شاید انتخاب سینمایی‌ها به دلیل نزدیک کردن ادبیات و سینمای دفاع‌مقدس، نرگس آبیار، داستان‌نویس و کارگردان باشد، نظر شما در این باره چیست؟
رابطه بسیار خوب و صمیمانه‌ای با سرکار خانم آبیار دارم اما باز هم می‌گویم پرسش شما تخصصی است. شیار 143 موفقیت‌های خوبی کسب کرد و درباره آن حرف‌های زیادی زده شد اما به نظرم درباره این موضوع بهتر است خود ما (عوامل فیلم شیار 143) نظر ندهیم. /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها