یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
پرواز به سبک دایناسورها

نویسنده «ویلبِر دایناسور پرنده» می‌خواهد با این قصه به کودک و نوجوان بفهماند که تلاش و پشتکار ، می‌تواند از عوامل موفقیت در کارها باشد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجید بهرامی: با خواندن کتاب ویلبر دایناسور پرنده به یاد جمله معروفی می‌افتم که از بزرگی نقل شده است: اگر خداوند آرزویی در دلت نهاد، بدان توان رسیدن به آن را در تو دیده است.

با اینکه خیلی از آرزوها بزرگ به ثمر می‌رسند اما با تلاش و کوشش می‌توانیم به آنها جامه عمل بپوشانیم. 

قهرمان داستان ویلبر دایناسور پرنده هم چنین است که او آرزو دارد پرواز کند با اینکه او یک دایناسور است و پرواز یک دایناسور دور از ذهن است اما با این حال دست از تلاش برنمی‌دارد. 

داستان از این قرار است که: ویلبر دایناسور عظیم‌الجثه‌ دوست دارد پرواز کند. به همین خاطر شب و روز کارش و فکرش را متوجه راه‌هایی برای پرواز کردن می‌کند. هر روز از شگردهای مختلف برای پرواز کردن استفاده می‌کند ولی هر بار شکست می‌خورد. 

با توجه به این که عاشق پرواز کردن است اما یک روز تمام وسایلی را که برای این کار درست کرده توی کیسه‌ای جمع می‌کند و به بالای کوه آتشفشان می‌رود و می‌خواهد همه‌ آنها را نابود کند. 

همین که در کیسه را باز می‌کند هوای داغ وارد کیسه شده، باعث می‌شود که کیسه مثل یک بالن به سمت بالا حرکت کند و ویلبر هم محکم گوشه کیسه را گرفته و به سمت پایین می‌کشد، ولی ناگهان ویلبر هم با کیسه هوا می‌رود. 

ویلبر در حال پرواز است. او به همراه کیسه در حال پرواز در آسمان است و همه حیوانات با تعجب او را نگاه می‌کنند. پس از مدتی هوای کیسه کم‌کم سرد می‌شود و کیسه به زمین می‌نشیند. حیوانات با دیدن ویلبر او را تشویق می‌کنند. ویلبر خوشحال است از این‌که بالاخره به آرزویش رسیده است. 


در این داستان نویسنده به خوبی تلاش یک دایناسور برای پرواز کردن را نشان داده است. هرچند تلاش‌های این حیوان عظیم‌الجثه به نتیجه‌ای نمی‌رسد ولی باز دست از تلاش برنمی‌دارد. 

قهرمان داستان از ابتدایی‌ترین کار برای پرواز استفاده می‌کند، مثلاً در صفحه 6 او به بالای تپه‌ای رفته و با سرعت از تپه پایین می‌دود و دست‌هایش را باز و بسته می‌کند تا بتواند پرواز کند. 

ویلبر هر بار چیز تازه‌ای به ذهنش می‌رسد و برای رسیدن به آرزویش از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. رفته رفته دست به ابتکار و ساخت ابزار‌ آلات پرواز می‌زند. 

مثلاً در صفحه 12 و 13 او بال‌هایی برای پرواز می‌سازد و بعد آن‌ها را با خودش روی صخره بلندی در کنار دریا می‌برد. بال‌ها را به دست‌هایش می‌بندد و بعد تا لبه صخره دویده و می‌پرد، که ناگهان بال‌ها کار نمی‌کنند و ویلبر داخل آب سقوط می‌کند. 

با همه این شکست‌ها و تلاش‌هایی با این‌که هنوز آرزوی پرواز دارد، ولی می‌خواهد وسایل دست‌ساز خودش را از بین ببرد،که به طور اتفاقی به پرواز در می‌آید.
نتیجه اینکه، هیچ چیزی دور از ذهن نیست؛ حتی پرواز به سبکِ دایناسورها.

مایکل سایمون از سال1967 کار نوشتن علمی برای کودکان را آغاز کرد و همزمان در تئاتر و تلویزیون به تولید برنامه پرداخت. کتاب‌های این نویسنده در زمره پرفروش‌های بازار کتاب هستند و تاکنون بیش از 16میلیون نسخه ازآثار او به فروش رسیده‌است.

کتاب«ویلبر، دایناسور پرنده» در شمارگان 3 هزار نسخه و قیمت 4‌ هزار تومان از سوی انتشارات دانش‌نگار عرضه شده‌است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها