دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کتابخانه‌ای که از زمان واعظی تا ملک احمدی افتتاح نشد!

ملک احمدی با ابراز شگفتی از افتتاح نشدن کتابخانه‌ مرکزی یکی از استان‌‌ها که 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: مرداد ماه سال 86 که از نهاد رفتم این کتابخانه قرار بود تا پایان همان سال افتتاح شود اما جالب است که این کتابخانه هنوز افتتاح نشده است!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری محمد حسین ملک احمدی، دبیر کل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حاشیه‌‌هایی همراه بود. افتتاح نشدن کتابخانه مرکزی یکی از استان‌ها بعد از شش سال تا تغییر بسیار طبیعی مدیر کل روابط عمومی نهاد و تکذیب حضور برخی از افراد با دیدگاه‌های سیاسی و خرید آثار خاص تا تردید در ارایه تعداد آمار کتابخانه‌های عمومی و وضعیت مالی نهاد بر خلاف سخنان دبیر کل پیشین؛ از جمله موارد شاخص مطرح شده در این نشست بود.

تغییر مدیر کل روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی بسیار ابتدایی و طبیعی بود

نخستین حاشیه این نشست مربوط به واکنش نسبت به تغییر مدیر روابط عمومی بود. محمد حسین ملک احمدی، دبیر کل نهاد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این باره گفت: با وجود 31 سال سابقه فعالیت در حوزه اجرایی در سطوح مختلف باید این نکته را متذکر شوم که در طول این دوران خدمت نگاه حذفی نداشتم و هیچ کدام از مدیران را در این سال ها عزل نکردم.

وی تاکید کرد: با ورود هر شخصی در یک ارگان تغییراتی انجام می‌شود. کسانی که از نظر من حداقل‌های حضور یا حداقل‌های قانونی را برای فعالیت در نهاد نداشته باشند، باید تغییر کنند. این کمترین اتفاقی بود که انجام شد و مدیر روابط عمومی که قرار است دائم با ما در ارتباط باشد باید بر اساس نظر من تغییر می کرد.

سیاست زدگی در نهاد وجود نخواهد داشت
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره انتصاب برخی از گروه‌های نزدیک به مشایی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ما یک نهاد فرهنگی هستیم و تلاش می‌کنیم از سیاست‌زدگی دور باشیم. «اما برخی رسانه‌ها از شخصیت‌هایی که در نهاد بودند اسم برده بودند که من   اسامی‌ آن‌ها را نمی‌برم اما آن افراد در دوره قبلی من هیچ زمینه همکاری با نهاد نداشته اند. در رسانه‌هایی هم گفته شده بود که کتاب‌هایی در نهاد خریداری شده و قرار است دوباره خریداری شود. این موضوع کاملا کذب بود و چنین خریدهایی در هیج مقطعی در نهاد انجام نشده بود ضمن اینکه به این نکته هم اشاره می‌کنم که برخی از کتاب هایی که در این گونه اخبار از آنها نام برده شده بود، کتاب هایی بودند که در سال‌های 76-77 مورد توجه بودند در صورتی که من در سال 81 به نهاد آمدم بنابراین اگر این دوستان مقداری تدبر و تفکر می‌کردند، چنین مسائلی را مطرح نمی‌کردند.»

استقلال کتابخانه‌های عمومی از ارشاد به اندازه درد زایمان سخت بود
ملک احمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال 85 و 86 بدترین دوران مدیریتی ام در حوزه کارهای اجرایی بود زیرا با وجود درهم‌تنیدگی کتابخانه‌های عمومی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این تفکیک بسیار سخت بود و حکم درد زایمان را داشت اما در همین دوره هم با وجود فشار کاری به بهترین نحوه گذشت اما فرصتی برای کارهای زیربنایی پیدا نکردیم.

برپایی مراسم سالگرد به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد تاسیس نهاد و تصویب استقلال کتابخانه‌های عمومی از مجلس شورای اسلامی گفت: 17 اسفند ماه سال 1382 روز تصویب استقلال کتابخانه‌های عمومی در مجلس شورای اسلامی است و با نزدیک شدن به این سالگرد بهتر است مراسم ویژه‌ای برای آن روز برگزار کنیم.

بازدید از انبار کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

ملک احمدی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم گفت: بعد ظهر امروز (28 بهمن ماه) از انبار کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بازدید می‌کنم. در روز گذشته از بخش‌های ستادی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بازدید کردم، برخی از بخش‌ها دارای ارتباط بسیار خوبی هستند که قابل تقدیر است اما وجود و ارتباط برخی قسمت‌ها را با نهاد کتابخانه‌های عمومی متوجه نشدم. هنوز وارد بحث محتوایی نشده‌ام.
 
وی عنوان کرد: زمانی که من در این نهاد بودم 70 نفر پرسنل در یک ساختمان و یک طبقه از ساختمان نمایه فعالیت می کردند. این رقم اکنون به 240 نفر رسیده است. بعد از دیدار از بخش‌های مختلف و دیدار با معاونان و مدیران بخش های مختلف به جمهع بندی درباره برنامه‌های نهایی خواهیم رسید.

آمار تعداد کتابخانه‌های عمومی و وضعیت مالی نهاد جای بحث دارد 
ملک احمد اظهار کرد: من حاضر نیستم کتابی در چهار هزار نسخه خریداری کنم 3 هزار و 900 جلد آن را به کتابخانه بدهیم و 100 جلد آن را هدیه بدهیم زیرا این وظیفه  نهاد نیست و کمتر کتابی را می‌ توان پیدا کرد که برای همه کتابخانه‌ها مفید باشد زیرا کتابخانه‌های درجه بندی دارند و بر این اساس باید کتاب بگیرند.

نداشتن کتابخانه مرکزی، طرحی که پیگیری نشد! 

وی تاکید کرد:
متاسفم که باید بگویم هیچ بنای جدید در حوزه احداث کتابخانه‌های مرکزی در این دوره گذاشته نشد. خاطرم هست یکی از کتابخانه‌های مرکزی استان در مرداد ماه سال 86 که از نهاد می‌رفتم قرار بود بر اساس زمان‌بندی اعلام شده به بهره برداری برسد . این کتابخانه 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و 10 هزار متر مربع زیر بنا داشت که در چهار طبقه واقع شده بود اما هنوز این کتابخانه با کمال تعجب به بهره‌برداری نرسیده است.

آمار تعداد کتابخانه‌های عمومی و وضعیت مالی نهاد که بر خلاف ادعای دبیر کل پیشین وضعیت نامناسبی دارد هم از حاشیه‌‌های دیگری بود که در این جلسه مطرح شد. بدهی 15 میلیاردی نهاد بدون اعتبار پشتوانه‌ای مساله بود که از سوی دبیر کل جدید مطرح شد اما واعظی اعلام کرده بود وضعیت مالی نهاد خوب و حتی عالی است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها