دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
جشنواره شعر فجر چند صدایی است

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر با بیان این‌که نگاه جشنواره هشتم به شاعرانگی است، تصریح کرد که این جشنواره چندصدایی شاعران را پذیرفته است.

فاطمه راکعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: خوشبختانه رویه‌ای که شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره شعر فجر برگزیده، بر توجه به شاعرانگی و استفاده از همه ظرفیت‌های شعر کشور استوار است. این اتفاق برای نخستین بار در چند سال اخیر روی داده است و به نظرم ما باید ظرفیت حضور همه طیف‌ها در جشنواره‌ شعر فجر را داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: شاعران بی‎شماری در ایران هستند که در قالب‌های متنوع شعر می‌سرایند و چناچه اشعارشان ضدیتی با مبانی انقلاب و اسلام نداشته باشد، حضورشان در جشنواره شعر فجر بلامانع است و ما هم باید آثارشان را جدی بگیریم. 

راکعی در توضیح تعاریف مختلف از شعر فجر توضیح داد: دو تعریف از شعر فجر در جامعه فرهنگی کشور رایج است. نخست این‌که جشنواره شعر فجر، همیشه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با آثاری که به این موضوع اختصاص دارند، باید فعالیتش را انجام دهد. تعریف دوم و جامع‌تر این است که ما به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب از اشعار و شاعرانمان تجلیل کنیم و ایام دهه فجر هم بهترین زمان برای این کار است. 

نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که چنین اتفاقی در جشنواره فیلم فجر افتاده است اما نظیر آن در جشنواره شعر به چشم نمی‌خورد، افزود: شاید دلیل این اتفاق جوان بودن جشنواره شعر فجر نسبت به دیگر جشنواره‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باشد. معتقدم جشنواره‌ای مطلوب است که همه سلیقه‌های فکری و سیاسی در آن شرکت داشته باشند. 

سراینده مجموعه شعر «آواز گل سنگ» ادامه داد: البته در این بین اگر خدای نکرده آثاری که خلاف منویات و خارج از چارچوب و اهداف نظام و مشخصا در تقابل با نظام جمهوری اسلامی باشند، نه شاعران چنین اشعاری میل به حضور در جشنواره شعر فجر را دارند، نه کسی از چنین اشعاری استقبال می‌کند. 

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره شعر فجر تصریح کرد: به یقین ایران کشوری چندصدایی است و ما هم باید چندصدایی را در جشنواره شعر فجر به رسمیت بشناسیم. به این ترتیب شاعرانگی حرف اول را در جشنواره شعر فجر می‌زند. 

راکعی در پایان اضافه کرد: در این برهه، کشور نیاز مبرمی به آشتی ملی دارد و امیدوارم این اتفاق در جشنواره امسال هم بیفتد. البته بها دادن به طیف‌های مختلف فکری در جشنواره شعر فجر امسال به معنی کمرنگ جلوه دادن اشعار انقلابی و آیینی نیست چراکه این اشعار جایگاه ارزشمندشان را پیدا کرده‌اند. جشنواره امسال را در واقع باید فرصت مغتنمی برای شاعرانی دانست که ستیزی با نظام ندارند. امیدوارم روند ما تا پایان جشنواره همین باشد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها