دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
دنیا به مفاخر ایرانی مدیون است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: دنیا به مفاخر ایرانی مدیون است و وظیفه انجمن مفاخر و آثار فرهنگی، حفظ مفاخر پیش‌رو و چهره‌های کنونی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،آیین معارفه‌ محمد محقق به‌عنوان رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروز (21 بهمن‌ماه) با حضور علی جنتی‌، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، هادی خامنه‌ای‌، غلامعلی حداد عادل‌، ابراهیم ترکمان‌، محمود دعایی‌، حمیدرضا شاه‌آبادی‌، علی‌اکبر صادقی رشاد‌، علی موسوی گرمارودی‌، رضا داوری اردکانی، ‌اکبر ایرانی‌، کاظم موسوی بجنوردی‌، نوش‌آفرین انصاری‌، سلیم نیساری‌، فتح‌الله مجتبایی‌، توفیق سبحانی‌ و محمدجعفر یاحقی برگزار شد.

در ادامه این نشست علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر، سخن گفتن میان مفاخر و پیشکسوتان را دشوار توصیف کرد و گفت: هنگامی که از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صحبت می‌کنیم خواه و ناخواه برگ‌های زرینی از فرهنگ، دانش و اندیشه اسلامی در پیش چشم نقش می‌بندد. کارنامه مفاخر ایران بی‌شک بخش وسیعی از فرهنگ اسلامی است. در حقیقت تلاش محققان ایرانی در توسعه فرهنگ اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: بدون شک فرهنگ اصیل اسلامی ما با تشویق مسلمانان به خرد ورزی و ترویج نشاط علمی و اسلام روح اعتدال را جانشین تعصبات دنیای باستانی کرد. در پرتوی چنین فرهنگی شوق فرهنگ‌جویی و تحقیق، قلمروی ایران اسلامی را کانون اندیشه کرد.

این مقام مسوول یادآور شد: در دوران اسلام بود که علم طب از دست سوریانی‌ها به دست ایرانی‌ها افتاد و تحقیق و مطالعه در آن جدی‌تر و دقیق‌تر شد. به طوری که ابن سینا و رازی با ثبت تجربیات شخصی و بالینی در علم پزشکی صفحه جدیدی را رقم زدند. همچنین در علوم ریاضیات و شیمی جنبش و جوشی میان مسلمانان ایجاد شد. به خصوص بازرگانان ایرانی که دامنه تجاری آن‌ها به نقاط مختلف ایران گسترش پیدا کرد.

وی افزود: آثار جغرافیایی مسلمانان ایران حاکی از روح جستجوگر آن‌هاست. در تاریخ اولین سرمشق از خدای‌نامه‌ها بوده است و مورخ‌های ایرانی به ثبت نام و قضاوت‌های صریح حکام عصر دست پیدا کرده‌اند. همچنین احتجاجات در اغلب موارد با جدال احسن برپا بود که غالباً به تالیف کتاب و رساله می‌انجامید. در فلسفه و حکمت نامه‌های بلندی از ابن‌رشد و سهروردی موجود است. که آثار آنان سرآمد بر فکر اروپائیان دست کم در قرون وسطی شدند.

وزیر ارشاد اظهار کرد: در حوزه ادبیات افرادی با الهام از بلاغت و قرآن توانستند به شاعران بزرگی همچون فردوسی، خیام، حافظ، مولانا، سعدی و ناصرخسرو تبدیل شوند و آثار گرانسنگی را پدید آورند که با لطف خیال و ادب تأثیر عمیقی گذاشتند.

وی ادامه داد: با چنین پشتوانه‌ای و مفاخر عظیم می‌بینیم که دنیا به این مفاخر ایرانی مدیون است. می‌توان یک مرتبه از تکامل انسانیت را به ایرانیان مسلمان نسبت داد. در حقیقت کارنامه مفاخر ایران اسلامی، کارنامه فرهنگی به قامت انسان است.

جنتی وظیفه این انجمن را حفظ مفاخر پیش‌رو و چهره‌ها دانست و عنوان کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در جایگاه دیرپاترین انجمن فرهنگی کشور با پیشینه‌ای حدود 90 سال است و شاهد حضور استادان بزرگ و برجسته‌ای بود و بر گنجینه ذخایر فرهنگی‌اش افزوده است. این انجمن چون ساختمانش اصیل و دیرپاست و وظیفه خطیری برعهده دارد. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در طول زمان شاهد فراز و فرودهای زیادی بوده اما این مسایل بر جانمایه آن تاثیر علمی و حفظ پدیدآورندگان فرهنگی و علمی داشته است که دکتر محقق یکی از آنها بوده و بسیاری از اهل فن وی را می‌شناسند.

وی گفت: برای من مایه افتخار است که سکان این انجمن به دکتر محقق بزرگ بسپارم. دکتر محقق بر تراز وزان این انجمن بسیار افزوده است. هرچند این مجلس برای پاسداشت مقام علمی محقق برپا نشده اما مایلم مقام علمی ایشان را گرامی بدارم زیرا تاریخ ملی ایران بر وجود ایشان بخ خود می‌بالد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر محقق را استاد جامع‌الادب که هم فارسی خوب می‌داند و خوب می‌نویسد و هم عربی و انگلیسی را خوب می‌داند و می‌نویسد و نیز تاریخ و نیز طب اسلامی را می‌شناسد توصیف کرد و گفت: کتاب‌های این استاد بزرگ مرجعی علمی است و مقالاتش به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. تاریخ کشور ما مدیون تلاش‌های علمی این محقق است. اکنون با اطمینان خاطر این انجمن را به دست کسی می‌سپارم که از چهره‌های ماندگار کشور است. اگر چه این مثنوی تا اندازه‌ای تأخیر یافت زیرا حدود سه ماه قبل توفیق حضور داشتم اما به دلیل روند تآیید رییس جمهور و هیات امنا این مراسم به درازا انجامید. همچنین در این مراسم جمعی از فرهیختگان به عنوان اعضای هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منصوب می‌شوند و امیدوارم بازوی دکتر محقق در ادامه کار انجمن و کارهای زمین‌مانده آن باشند.

وی در ادامه درباره تکالیف این انجمن گفت: تهیه و انتشار زندگی‌نامه عالمان و دانشمندان که در اعتلای ایران موثر بوده و در گذشته دکتر محقق قدم‌های مهمی برداشته است. دوم، برگزاری کنگره‌های تحقیقی و بزرگداشت مفاخر فرهنگی، کمک به ساختن بنایی یادبود و اجرای نمایشگاه‌های مهم در ایران و خارج از کشور. سوم، مبادله اطلاعات با کتابخانه‌ها و موسسات داخلی و خارجی در تهیه فهرست مجموعه‌های فرهنگی و هنری در کتب و نسخ خطی و در آخر تشویق از تهیه‌کنندگان آثار علمی و همکاری در انتخاب کتاب‌های برگزیده سال است و امیدوارم با بازگشت دکتر محقق و سایر همکاران بتوانیم بار دیگر به مسوولیت‌های خطیر بپردازیم.

این مقام مسوول ادامه داد: همچنین از همکاران متشکرم که در این مدت با همه مشکلات چراغ این موسسه را روشن نگه داشتند من نیز تلاشم این بود که در حد هزینه‌های جاری همکاری کنم اما برای هیچ اقدام فرهنگی کمک نکردم زیرا اعتقادی به آن نداشتم. امیدوارم در دوره جدید انجمن اتفاق‌های خوبی بیافتد و این وزارتخانه کمک کند. زیرا معتقدم همه باید کمک کنیم تا استاد محقق به وظیفه خطیر خود به نحو احسنت عمل کند.

ما از بی‌احترامی به اهل علم نتیجه نمی‌گیریم

در بخش پایانی این نشست دکتر مهدی محقق با اشاره به آشنایی 45 ساله خود با عملکرد این انجمن عنوان کرد: آشنایی من با این انجمن تازگی ندارد و مرحوم استاد جلال همایی من را به این انجمن معرفی کرد. در سال 37 به عنوان مشاور به سید تقی مصطفوی، باستان‌شناس ایرانی در انتخاب کتاب‌ها مشورت ارایه می‌کردم.

وی ادامه داد: ما از بی‌احترامی به اهل علم نتیجه نمی‌گیریم. ما دارای فرهنگی هستیم که احترام به علما می‌گذاریم. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران موسسه‌ای علمی است و علمش باید جهانگیر باشد.

در پایان این آیین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی احکام انتصاب دکتر مهدی محقق به عنوان رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سیدمحمدکاظم موسوی، علی‌اکبر رزمجو، حسن شهرستان و محمدمهدی مظاهری به عنوان اعضای هیات مدیره انجمن را اعطا کرد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها