دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۰
پيام محوري «انتفاضه شعبانيه» اعتماد نكردن به بيگانگان است

صفاءالدين تبراييان، نويسنده و پژوهشگر تاريخ معاصر می‌گوید: «انتفاضه شعبانيه» نخستین كتابي است كه انتفاضه عراق را تشریح می‌کند. پیام محوری کتاب این است که ملت‌ها در قيام بايد متكي به خود باشند، استقلال ملي و عملي را حفظ کنند و به بيگانگان اعتماد نكنند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ كتاب «انتفاضه شعبانيه» به قلم صفاءالدين تبراييان به عنوان شايسته تقدير در سي و يكمين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ایران انتخاب شد. 

وی به كليات اين كتاب و مسايلي كه به آن پرداخته شده، اشاره کرد و گفت: اين كتاب درباره جنگ دوم عراق به كويت، اشغال اين كشور در عرض سه ساعت و ماجراهايي است كه به دنبال آن به وجود آمد، همچنين شهادت نيم ميليون نفر عراقي، هتك حرمت به افراد و شخصيت‌هاي مهم، حمله به عتبات عاليات و دستگيري «آيت‌الله ابوالقاسم خويي»، مرجع اعلاي شيعه و موضوع‌هایی از اين قبيل، مسايلي هستند كه در اين كتاب مورد بحث قرار گرفته‌اند.

تبراییان افزود: در واقع اين كتاب، تحليل و كالبدشكافي مسايلي چون شكست انتفاضه عراق، چگونگي به دست‌ مردم افتادن 14 استان عراق در زمان بسيار كوتاه، چرايي احساس خطر كردن كشورهاي مرتجع عرب منطقه در اين ماجرا، نقش سازمان مجاهدين خلق در اين قضيه و مهم‌تر از همه موضع‌گيري جمهوري اسلامي ايران به‌خصوص مقام معظم رهبري است. 

وی نظرش درباره علت انتخاب اين كتاب در جايزه كتاب سال را اين‌گونه عنوان كرد: این اثر، نخستین كتابي است كه انتفاضه عراق را تشریح و بررسی می‌کند و نكته مهمي كه درباره اين كتاب وجود دارد، اين است كه هنوز پس از 21 سال از گذشت انتفاضه، تاکنون در این زمینه کتابی نه به زبان فارسی و نه به زبان عربی نوشته نشده است و براي خود عراقي‌ها هم اين قضيه بسيار مهم بود كه يك محقق ايراني چنين موضوع مهمي را براي نخستين بار مورد واكاوي قرار داده است. 

پس از گذشت 21 سال از انتقاضه کتابی در این زمینه نداریم

اين پژوهشگر تاريخ عراق در ادامه افزود: به علاوه، پرداخت مستند به همراه آوردن اسناد تصويري و پرداختن به آسيب‌هايي كه به دليل اين ماجرا، در عراق وارد شده و مهم‌تر از آن، توجه به اين واقعه تاریخی بکر شايد از دلايل انتخاب این اثر به عنوان کتاب شایسته تقدیر بوده است. 

تبراييان درباره اهميت اين كتاب گفت: نوشتن اين كتاب، به قدري لازم و ضروري بود كه سال گذشته در مراسم رونمايي آن، «حاج شيخ همام حمودي»، رييس كميسيون امنيت ملي سياست خارجي مجلس عراق و همچنين سفير عراق در ايران حضور يافتند و همچنين پيام‌هايي نيز از رييس مجلس اعلاي عراق درباره اين كتاب آمد و به دنبال آن دستور سريعي مبني بر ترجمه اين كتاب به زبان عربي داده شد.

وي ادامه داد: وارد شدن اتهامات بزرگ به جمهوري اسلامي ايران مبني بر اعزام نيرو، ارسال اسلحه و مواردي از اين قبيل در تاليف اين كتاب و انتخاب اين موضوع نيز بي‌تاثير نبوده است. 

اين تاریخ‌پژوه معاصر ایران، پيام محوري اين كتاب را اعتماد نكردن به بيگانگان دانست و گفت: در ارتباط با انتفاضه‌اي كه در عراق و به دنبال آن، خيانتي كه از سوي كشورهاي عرب با همكاري آمريكايي‌ها صورت گرفت و درخواست آمريكاييان از مردم عراق مبني بر اين‌كه بر ضد حكومت صدام قيام كنند اما از پشت خنجرزدن آن‌ها به عراقيان،‌ موضوع مهمي است كه در اين كتاب مورد لحاظ قرار مي‌گيرد. 

وی به نمونه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: چنان‌كه اعتراض «زلمی خلیل‌زاد»، سفير آمريكا در مورد كاري كه آمريكاييان در سال 1992 در مقابل مردم عراق كردند، در اين رابطه بسيار قابل توجه است. بنابراين، اين‌كه ملت‌ها در قيام خود بايد متكي به خود باشند، استقلال ملي و عملي خود را حفظ و به بيگانگان اعتماد نكنند، از جمله پيام‌هاي محوري اين اثر است. 

لزوم ایجاد يك بانك اطلاعاتي براي نويسندگان كتاب سال 

نويسنده كتاب «اسفنج نرم»، پيشنهادهايی برای برگزاری مراسم کتاب سال ارایه کرد و افزود: تقدير از محققان داخلي و خارجي و دعوت از كساني كه به عشق ايران قلم مي‌زنند، بسيار شايسته و قابل تقدير است. هرچند جوايزي كه به ‌اهل قلم داده مي‌شود، چندان از ارزش مالي برخوردار نيستند اما همان نيز در قدرداني از مولفان كفايت مي‌كند. 

تبراييان در ادامه سخنانش، ايجاد يك بانك اطلاعاتي براي مولفان و نويسندگان در مراسم انتخاب كتاب سال را پيشنهاد و در اين‌رابطه توضيح داد: ايجاد يك بانك اطلاعاتي براي نويسندگان مي‌تواند سوابق، فعاليت‌ها و ارزش كار نويسندگان مختلف را رصد تا برحسب آن‌ها تصميم‌گيري شود. به طور مثال گاهي ديده مي‌شود كه نويسنده‌اي برحسب احساس تكليفي كه مي‌كند، براي تاليف يك كتاب پنج تا شش سال زمان مي‌گذارد تا بتواند كار شايسته و درخور توجهي را ارايه دهد اما داوران كتاب، توجهي به اين مساله نمي‌كنند. بنابراين، هيات داوران بايد كارنامه و رزومه نويسندگان و سوابق پژوهشي‌شان را مورد توجه و اهميت قرار دهند و بر اين اساس تصميم‌گيري كنند. 

وي ادامه داد: به عنوان مثال، بنده در طي سال‌هاي گذشته در نوشتن كتابي، به دليل مسايلي مانند در دست نبودن منابع مربوط، در اختيار نبودن منابع فارسي، متحمل‌شدن هزينه‌هاي سنگين به دليل مسافرت‌ به كشورهاي ديگر براي جمع‌آوري اطلاعات و داده‌ها، متحمل مشكلات زيادي شدم. بنابراين، اگر تدبيري انديشه شود كه سوابق پژوهشي، زحمات و تلاش‌هاي يك مولف براي نوشتن يك اثر در نظر گرفته شود، بسيار موثر خواهد بود. 

کتاب‌های «اسفنج نرم»، «انتفاضه شعبانیه» و «خوابگردها» و «احیاگر حوزه نجف: زندگی و زمانه آیت‌الله العظمی حکیم» از مهم‌ترین آثار منتشر شده از سوي صفاءالدين تبراييان است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها