چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
«نوشتم تا بماند» در بازار کتاب نماند!

انتشارات سوره مهر به زودی چاپ پنجم کتاب «نوشتم تا بماند » را که به یادداشت‌های‌روزانه، خاطرات و سخنرانی‌های آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین جمی از روزهای انقلاب، جنگ و مقاومت در آبادان اختصاص دارد، منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب « نوشتم تا بماند » را محسن كاظمي در سه فصل تنظیم کرده است.

نویسنده در خصوص این کتاب و یادداشت‌های آیت‌الله جمی در مقدمه کتاب نوشته است: «این یادداشت‌ها در روزهایی فراهم آمده بود که من و امثال من آرامش و سلامت این روزها را مدیون پایمردی‌ها و جان‌فشانی‌هایی هستیم که در آن شرایط و روزهای خطر شکل گرفت. جمی، علی‌رغم شرایط سنی بالا و ضعف جسمانی در روزهای پرمخاطره و آشوب‌زده شهر جنگی آبادان ایستاد و مقاومت کرد. او از آن ایام شهر آشوب و بودن در محاصره، از زمانه‌ای که شب و روز بر دامان شهر گلوله‌های خمپاره و توپ می‌بارد و آسمان آن بر اثر انفجار و سوختن مخازن نفت پالایشگاه تیره و تار و ابری است، لحظه به لحظه هر آنچه را که دیده، شنیده و یا حس و لمس کرده برای تاریخ نوشته است. او از دلاورمردی‌ها و صبر و مقاومت مردمانی سخن گفته است که حاضر نشدند به هیچ روی شهر و کاشانه خود را بدون دفاع بگذارند... 

...روزنوشته‌های جمی، یکی از مستندات جنگ تحمیلی محسوب می‌شود که به خوبی اوضاع و احوال مقاومت، ضیق‌ها و محرومیت‌های شهر جنگ‌زده و در محاصره را به تصویر می‌کشد و یادآور سختی‌ها و مرارت‌های صحابی پیامبر اکرم (ص) در شعب ابی‌طالب در تاریخ صدر اسلام است.»

فصل اول كتاب، زندگي‌نامه آيت‌الله جمي است. در این قسمت كه عمده‌ترين بخش كتاب را در بر مي‌گيرد، به یادداشت‌های روزانه جنگ آیت‌الله جمی اختصاص دارد که از هفت دفتر تشكيل شده است. اين دفاتر وقايع آغازين روزهاي جنگ تحميلي تا يك سال بعد را در بر مي‌گيرد كه در آبادان رخ داده و در واقع يكي از مستندات جنگ تحميلي محسوب مي‌شود كه به خوبي اوضاع و احوال مقاومت، محروميت‌هاي شهر جنگ‌زده و در محاصره را به تصوير مي‌كشد. 

فصل دوم، شامل يادگشت‌هاي دوران مبارزه با رژیم شاه، بيماري و بحران و پيروزي است. فصل سوم کتاب هم شامل پيوست‌هاست كه گفت‌وگوها و سخنراني آيت‌الله جمي در مناسبت‌ها و با افراد خاص را در بر مي‌گيرد.
در اصل این کتاب چهار محور از زندگی آیت‌الله جمی را به رشته تحریر درآورده است، آیت‌الله جمی و دوران مبارزه، آیت‌الله جمی و دوران تثبیت انقلاب (سال‌های اول پس از پیروزی) و آیت‌الله جمی و یک سال محاصره آبادان و آیت‌الله جمی و هشت سال دفاع مقدس، محورهای چهارگانه این کتابند. 

آیت الله غلامحسين جمي نماينده امام و امام‌جمعه شهر آبادان در جنگ بود. وی با شروع جنگ تحميلي در روزهاي محاصره آبادان، این شهر را ترك نکرد و به دفاع ادامه داد. 

کتاب « نوشتم تا بماند » در دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس جایزه برتر در رشته خاطرات خودنوشت را به دست آورد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها