چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
خلاء شخصیت زنی در ردیف امام(ره) مشاهده می‌شد

در انقلاب اسلامی به وجود شخصیت زنی در ردیف امام راحل نیز نیاز داشتیم و خلاء آن در مبارزات به شدت احساس می‌شد.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیت‌الله حائری شیرازی در کنگره بین‌المللی بزرگداشت بانو مجتهده امین که صبح امروز (چهارشنبه، 16 بهمن) با حضور استادان حوزه و دانشگاه و جمعی از مهمانان خارجی در باشگاه شرکت نفت کار خود را آغاز کرد، ضمن بیان این مطلب، درباره جایگاه زن در تربیت انسان‌ها گفت: در اسلام هرجا مردان بزرگی برخاستند به کمک زنان بزرگی کار را پیش بردند. رسول خدا(ص) با حضرت خدیجه(س)، حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) و حسین بن علی علی(ع) و حسن بن علی(ع) با زینب کبری(س) از جمله این مصادیق هستند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران نیز چنین نیازی داشت و چقدر خوب بود ما در ردیف امام راحل چنین شخصیتی داشتیم، چراکه به این شخصیت در دوران مبارزه نیاز شدیدی داشتیم.

وی با بیان این‌که حضور شخصیت بانو امین مربوط به قبل از انقلاب است، افزود: ما به چنین شخصیتی به شدت نیازمند بودیم. امام خمینی(ره) می‌گوید در کجا دیده شده زن با بچه بغل به میدان توپ و تانک بیاید که امت ما آمده است.

این استاد اخلاق یادآور شد: حضور زنان در صف مبارزه یک توقع ضروری و حیاتی برای انقلاب است و اکنون هم در کنار رهبر انقلاب باید در بین بانوان همراه معادلی داشته باشیم. چرا باید بانو امین به صورت استثنا مطرح باشد؟ چرا قانون عام جامعه نباشد؟ 

وی با اشاره به این‌که بانوان خودشان را دست کم می‌گیرند، گفت: هرچه مردان تلاش کنند زنان چنین نباشند، این مساله حل نمی‌شود چراکه جامعه زنان کمبود خود را باید خود برطرف کند و این یک امر عقلی است.
 
به گفته آیت‌الله حائری شیرازی، هر جامعه‌ای باید خودش تکریم خودش را احیا کند و تکریم زنان را فقط زنان می‌توانند احیا کنند. 

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به شخصیت زن حضرت عمران پیامبر افزود: زن عمران شخصیتی والا و یک موحد تمام عیار است و از عبارتی که در دعا به کار می‌برد، مشخص می شود که این شخصیت ممتاز است، اما این شخصیت ممتاز نیز دچار خود کم‌بینی است، در حالی که می‌گوید: «رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» این عبارت را یک موحد تمام عیار می‌تواند بیان کند.
 
وی در این باره توضیح داد:‌ معنای این کلام این نیست که خدایا تو شنوایی و دانایی بلکه می‌گوید خدایا تو تنها سمیع و علیم به ذات هستی. کسی که در توحید به اینجا رسیده است که در عالم یک سمیع و یک علیم می‌بیند اما در شناخت خود گرفتار این معنا می‌شود و در مقام هدیه به خداوند فکر می‌کند که خدا فقط مرد را برای خدمت به دین خود می‌پذیرد. خدا در مقابل چه کرد؟ آنچه به نظر مادر مریم برای وقف راه خدا مناسب نیست، خداوند بر نه قبول معمولی، بلکه بر قبول فوق‌العاده تصریح دارد. 

آیت‌الله حائری شیرازی در بخش دیگری از سخناشن به تاسیس مدارس دینی برای زنان در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی مدارس دینی را برای زنان تاسیس و با این اقدام خدمت بزرگی به جامعه کرد. در همین مدارس بانوانی تربیت شدند که معلم بسیار از علمای بزرگ امروز ما هستند.

این استاد اخلاق همچنین بزرگترین مشکل انسان را عبور از خود دانست و گفت: انسان برای این‌که در نزد خداوند پذیرفته شود باید از خودش عبور کند. در عین حال، انسان باید با خود کم‌بینی‌اش نیز مبارزه کند.

وی در پایان یادآور شد: اگر کسی در مسیر سیرالسلوک می‌خواهد پذیرفته شود لازمه‌اش رشد است و این رشد و رویش پس از پذیرش است. من در این سخنانم از بانو امین دفاع شخصی نکردم، بلکه به دفاع از ایشان از نظر مکتبی پرداختم.
 
زنان وارد مباحث اجتهادی و فقهی شوند
حجت‌السلام‌ و‌المسلمین محمد حسن اختری نیز در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی در کشورهای جهان موجب بیداری اسلامی شد، امید مبارزه را در دل مسلمانان زنده کرد و حکومت اسلامی که آمال تمام مسلمانان و پیامبران بود توسط امام خمینی(ره) تحقق یافت.

وی با تاکید بر این‌که احیای جایگاه زن در اسلام یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، ادامه داد: پیش از انقلاب جایگاه زن در دنیا ناشناخته بود و امروز به برکت انقلاب اسلامی این جایگاه در دنیا احیا شده است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان این‌که خداوند هیچ‌گاه میان زن و مرد فرقی نگذاشته، افزود: تنها معیار برتری هر انسان بر انسان دیگر تقوا و پرهیزگاری است.

به گفته وی، تاریخ اسلام شخصیت‌های زن بزرگی مانند حضرت فاطمه(ص) و زینب کبری را به بشریت عرضه کرده و نمونه‌های این چنینی در تاریخ زندگانی ائمه(ع) بسیار است.

وی یادآور شد: بانو امین نیز یکی از شخصیت‌های بزرگی است که خدای متعال به جهان عرضه کرده و امروزه نیازمند شخصیت‌های بزرگی مانند بانو امین به ویژه در زمینه تبلیغ اسلام هستیم.

اختری همچنین گفت: امروز نیازمندیم تا بانوان برای پیوستن به حوزه‌های علمیه آماده شوند و در این زمینه نباید تنها به شخصیت‌هایی مانند بانوامین اکتفا کنیم.

وی اظهار کرد: حوزه‌های علمیه قم و سایر مناطق کشور باید در این زمینه فعال‌تر شوند و زنان باید وارد مباحث فقهی و اجتهادی شوند، چراکه زنان به وضعیت خودشان آشناتر از مردان هستند. 

به گفته وی، بانو امین خودش را وقف تحصیل فقه و اجتهاد و نیز آموزش آن به دیگران کرد و باید در این زمینه وی را الگوی خود قرار دهیم.

کنگره بین‌المللی بزرگداشت بانو مجتهده امین امروز(چهارشنبه) با ارایه مقالات از سوی دانشجویان و صاحب‌نظران درباره بانو امین تا ساعت 16  ادامه دارد.

سیده نصرت‌بیگم امین معروف به بانوی ایرانی (زاده ۱۲۶۵ ـ ۱۳۰۸ و درگذشته ۱۳۶۲ ـ ۱۴۰۳) از عالمان و عارفان زن شیعه اهل ایران بود. وی کتاب‌های خود را با نام «بانوی ایرانی» یا «بانوی اصفهانی» به چاپ رسانده‌ است که عبارتند از: اربعین الهاشمیة (عربی)، جامع الشتّات (عربی)، معاد یا آخرین سیر بشر، نفحات الرحمانیة فی الواردات القلبیة (عربی)، اخلاق، تفسیر مخزن العرفان (فارسی)، روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی و مخزن اللئالی در مناقب مولی الموالی علی(ع).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها