شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
انتشار مجموعه مقالاتی در نقد آثار گلستان و آل احمد

مجموعه مقالات «نشانه‌شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر» شامل نقد آثار داستانی جلال ‌آل‌احمد و ابراهیم گلستان به کوشش لیلا صادقی منتشر شد. از امیرعلی نجومیان، علی عباسی، مرضیه اطهاری، لیلا صادقی و مرتضی‌ بابک‌معین در این کتاب مقالاتی به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نشانه‌شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر» حاصل برگزاری نشست‌های تخصصی درباره نقد آثار جلال آل احمد و ابراهیم گلستان است که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 

این کتاب حاوی 12 مقاله است که در دو بخش ارایه شده که بخش نخست این کتاب مقالاتی درباره ابراهیم گلستان و بخش دوم دربرگیرنده مقالاتی درباره جلال آل احمد است. پیشگفتار این کتاب به قلم حمیدرضا شعیری و مقدمه آن نیز با عنوان «نشانه‌شناسی ادبیات داستانی» نوشته لیلا صادقی است.

بخش نخست این کتاب شامل این مقاله‌هاست: «داستان‌های به هم متصل: از داستان خوشه‌ای تا داستان کلان» لیلا صادقی، «تحلیل داستان «به دزدی رفته‌ها»ی گلستان با رویکردی در مطالعات فرهنگی» الهام میاحی، «جهان دوگانه داستان «لنگ» گلستان با رویکرد شعرشناسی شناختی» فرزانه شیررضا، «گفته‌پردازی در عشق سال های سبز» مرتضی بابک معین، «انشقاق اجتماعی در یک متن نوشتنی: رمزگان‌شناسی خروس» لیلا صادقی و «یک داستان از دو چشم‌انداز: بررسی تطبیقی فیلم و داستان اسرار گنج دره‌ی جنی» امیرعلی نجومیان. 

همچنین «کارکرد و موقعیت‌های روایی در بچه‌ی مردم،گلدسته‌ها و فلک و جشن فرخنده» علی عباسی، «نشانه‌- معناشناسی اجتماعی زن زیادی: حضور دیگری برای ساخت معنای زندگی خود» مرضیه اطهاری، «بررسی عوامل کنشی و شوِشی و فرایند تنشی گفتمان در دو مجلس از نون و القلم» صادق رشیدی، «هژمونی جنسیتی و ناخوشایندی‌های آن: مردانگی ابتر و نفی سنت در سنگی بر گوری» مصطفی عابدینی فرد، «تحلیل وجه تنشی گفتمان سنگی بر گوری» حمیدرضا شعیری و «تفکر اجتماعی- سیاسی ال احمد در نفرین زمین» فرزانه کریمیان، از مقاله‌های بخش دوم کتاب به شمار می‌آیند.

مجموعه مقالات «نشانه‌شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر» به کوشش لیلا صادقی با شمارگان هزار و 650 نسخه، 402 صفحه و بهای 19 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سخن به چاپ رسیده است.

این کتاب هشتمین جلد از مجموعه مقالات «نقدهای ادبی – هنری» است که با نظارت بهمن نامورمطلق در انتشارات سخن منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها