شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
افراز: وام‌های کم بازده به ناشران اعطا شود

اعظم کیان ا‌فراز با اشاره به انتظارات ناشران از مدیر کل جدید اداره کتاب گفت: فرد جدید باید به وعده‌هایی که آقای صالحی و وزیر ارشاد بر زبان راندند، وفادار باشد. نکته مهم این است که مسوول جدید با سیاست‌های دولت تدبیر و امید همگام و هماهنگ باشد.

اعظم کیان ا‌فراز، مدیر انتشارات افراز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره خواسته‌ها و انتظارات ناشران از رییس جدید اداره کتاب گفت: خواستار آن هستیم که صحبت‌هایی رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای صالحی جنبه عملیاتی پیدا کند.

وی افزود: صحبت‌هایی که مسوولان فرهنگی در دولت جدید مطرح کردند، نشان داد که مسیر مشخص است و قصد دارند راه را برای اهالی نشر تسهیل کنند. خواسته ما این است که فضای نشر برای انتشار آثار تسهیل شود و عدالت در حوزه نشر بر قرار شود. امیدواریم که قول‌ها و وعده‌های دوستان رنگ و بوی اجرایی بگیرد و در عمل هم شاهد تحقق این وعده‌ها باشیم.

مدیر انتشارات افراز درباره انتخاب علی شجاعی صائین به عنوان مدیر جدید اداره کتاب گفت: قضاوت زودهنگام و شتابزده درباره این موضوع درست نیست. فرد جدید باید به وعده‌هایی که آقای صالحی و وزیر ارشاد بر زبان راندند، وفادار باشد. نکته مهم این است که مسوول جدید با سیاست‌های دولت تدبیر و امید همگام و هماهنگ باشد. از سوی دیگر آقای صالحی حتما پس از انجام بررسی‌های مختلف به این گزینه رسیده‌اند و باید به تصمیم او احترام گذاشت.

اعظم کیان ا‌فراز با تاکید بر حمایت نهادهای فرهنگی از ناشران خصوصی گفت: حمایت از ناشران بخش خصوصی باید افزایش پیدا کند. ناشران خصوصی در سال‌های گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و امیدواریم که حمایت از آن‌ها بیشتر شود. باید وام‌های کم بازده به ناشران اعطا شود و چرخه خرید کتاب از ناشران بار دیگر به حرکت بیفتد تا گردش مالی به ناشر برگردانده شود. کمک به ناشران برای تاسیس کتابفروشی‌ها از دیگر مواردی است که ما از دولت جدید انتظار داریم به آن بپردازد.

وی افزود: این روزها با توجه به شرایط نشر قادر به پرداخت هزینه‌های خود نیستیم زیرا بسیاری از فروش‌ها با چک‌های بلند مدت انجام می‌شود. این در حالی است که بسیاری از هزینه‌های بخش‌های جانبی صنعت نشر باید نقدا پرداخت شود.

کیان ‌افراز با اشاره به ناتوانی ناشران در قبول تعهدات جدید از سوی نویسندگان گفت: باید فکری به حال بحران شمارگان کتاب، بی‌حوصلگی نویسنده و مخاطبان آثار کتاب شود. وقتی ناشر نتواند به نویسنده و مترجم در زمینه انتشار آثار جدید پاسخگو باشد، مجبور است به چاپ آثار گذشته بپردازد و از قبال آثار گذشته درآمد داشته باشد و از پذیرفتن تعهدات جدید سر باز زند.

وی افزود: هر روز مجبوریم به نویسندگان و مترجمان زیادی برای انتشار آثارشان پاسخ منفی دهیم زیرا در شرایط کنونی قادر به قبول تعهدات جدید نیستیم.

مدیر انتشارات افراز با استقبال از ایده راه‌اندازی تاسیس کتابفروشی در مجتمع‌های مسکونی گفت: طرح تاسیس کتابفروشی در مجتمع‌های مسکونی باید پیگیری شود. این طرح اگر اجرا شود کمک زیادی به ناشران خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها