چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
بيان استعاری و رمزگونه از ويژگي‌های اين مجموعه است

علیرضا محمودی ایرانمهر در نشست نقد مجموعه داستان «وسواس به سبک امروزی» گفت: بیشتر داستان‌های این مجموعه چنان بیان استعاری و حتی رمزگونه‌ای دارند که گاه به سختی مي‌شود معنای برخی از این استعاره‌ها را دریافت.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، نشست نقد و بررسی مجموعه داستان «وسواس به سبک امروزی» اثر اردشیر رحمانی عصر روز گذشته، سه‌شنبه، یکم بهمن ماه با حضور علیرضا محمودی ایرانمهر و محمدرضا گودرزی در سالن همایش‌های این فرهنگسرا برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا محمودی ایرانمهر گفت: بی‌شك نویسنده در این اثر دغدغه ساخت دنیایی داستانی را ندارد اما با تمام وجود با دنیای خیالی و احتمالا درونی خود درگیر است. او تلاش می‌‌کند حرفی را با خواننده خود در میان بگذارد، اما تفاوت عمده‌ای با عموم داستان‌هایی که دغدغه‌های بیانگری دارند، می‌یابد و این رویکرد به شدت در داستان‌های این مجموعه دیده می‌شود.

نویسنده مجموعه داستان «ابر صورتی» ادامه داد: بیشتر داستان‌های این مجموعه چنان بیان استعاری و حتی رمزگونه‌ای دارند که گاه به سختی می‌شود معنای برخی از این استعاره‌ها را دریافت، اما در داستان‌هایی که این بیان استعاری به نظامی ارگانیک دست می‌یاید، نویسنده از ساحتی دیگر به دنیای ادبیات ناب و ساختار نشانه‌شناختی قصه گام برمی‌دارد. داستان «غرق‌شدگان» از جمله داستان‌های موفق این مجموعه است که به این نظام ارگانیک دست یافته.

این منتقد ادبی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های داستانی این مجموعه شگرد نویسنده در برخورد با امر واقعی و خیال فانتزی است، شگردی که به نوعی می‌توان آن را تبخیر واقعیت نامید. بیشتر داستان‌های این مجموعه با فضایی واقع‌گرا آغاز می‌شوند اما این واقعیت به سرعت رنگ خود را از دست می‌دهد، مسخ می‌شود، تغییر شکل می‌یابد و در نهایت به وضعیتی می‌رسد که دیگر نشانی از واقعیت در آن برجای نمی‌ماند و به طور کامل تبخیر می‌شود. 

محمدرضا گودرزی، دیگر کارشناس این برنامه، در ادامه گفت: در تمام داستان‌های این کتاب، واقع‌گرا یا غیرواقع‎گرا، عنصری نامتعارف دیده می‌شود که واقعیت شناخته‌شده خواننده را زیر سوال می‌برد. به عبارت دیگر در داستان‌های واقع‌گرای این مجموعه عناصری غیر واقعی در کار هستند که نحوه نگرش به واقعیت را زیر سوال می‌برند. 

وی با بیان این که مهم‌ترین عنصر داستانی این داستان‌ها طنز است، افزود: به نظر می‌رسد نویسنده به کل مفاهیم فردی و اجتماعی از منظری طنزآلود نگریسته و به همین خاطر، داستان‌ها دچار نوعی سرخوشی شده‌اند. ذهن بازی‌گوش راوی‌ها می‌تواند خواننده را به خود جلب یا دفع کند که این به عهده خواننده است. 

گودرزی اظهار کرد: بیشتر داستان‌های این کتاب دلالت‌مند نیستند، یعنی از روابط علت و معلولی درون متنی پیروی نمی‌کنند، این امر باعث شده است که وجه خردگریز متن‌ها بر وجه خردگرای آن‌ها بچربد و خواننده را با جهانی رو‌به‌رو کند که دلالت‌مندی در آن جایی ندارد. 

وی با بیان این‌كه بیشتر داستان‌های این مجموعه اسکیزوفرنیک هستند، توضیح داد: البته این جمله به این معناست که داستان‌های «وسواس به سبک امروزی» هویت یکپارچه یا ساختار متمرکزی ندارند و مدام از این هویت به آن هویت، از این تکه به آن تکه می‌پرند. به این ترتیب ارتباط پذیری خواننده با داستان‌ها دشوار می‌شود، زیرا ذهن خواننده مدام به دنبال انسجام معنایی است و سعی دارد از به هم ریختگی‌ها به معنایی یکدست برسد و چون اغلب ناکام می‌ماند تکلیف خود را با متن نمی‌داند، هرچند که تخیل داستان و پیچیدگی ذهن راوی را می‌پذیرد. 

این کتاب دارای 16 داستان کوتاه با عناوین «باران»، «پارک دوبله»، «بن لادنی در کار نیست»، «تک درخت»، «توپ و جمجمه‌ها»، «درآیون سینما»، «درخت توت»، «طالوت و جالوت»، «قتل زنم را به گردن نمی‌گیرم»، «پل هوایی»، «کاتب و گاو آریان»، «از کی تا حالا ماهی‌ها آدم شدند»، «من شبیه هیچ کس نیستم»، «وسواس به سبک امروزی»، «تعطیلات آخر هفته» و «غرق شدگان» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها