چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
اوجبی: در حوزه علوم انسانی دچار رخوت هستیم/بدون نقد ما دچار ایستایی و رکود می‌شویم

علی اوجبی در مراسم اختتامیه دهمین دوره جشنواره نقد کتاب گفت: پدیده نقد در ایران پدیده شگفت آور و مظلومی است. بدون نقد ما دچار ایستایی و رکود می‌شویم. در حال حاضر بسیاری اعتراف می‌کنند که ما در حوزه علوم انسانی دچار رخوت هستیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه دهمین دوره جشنواره نقد کتاب بعد از ظهر روز سه‌شنبه (25 دیماه) با حضور علی شجاعی صائین مدیر عامل، مهدی محقق پژوهشگر و منتقد، علی اوجبی دبیر علمی جشنواره و علی موسوی گرمارودی در سرای اهل قلم برگزار شد.

علی اوجبی، دبیر برگزاری دهمین دوره جشنواره نقد کتاب درباره فضای نقد در جامعه گفت: پدیده نقد در ایران پدیده شگفت آور و مظلومی است. کسانی که در ساحت اندیشه فعالیت می‌کنند، اعتقاد دارند که با نگاه به دستاوردهای پیشینیان باید به ارایه نظریات جدید پرداخت.

وی افزود: بدون نقد ما دچار ایستایی و رکود می‌شویم. در حال حاضر بسیاری اعتراف می‌کنند که ما در حوزه علوم انسانی دچار رخوت هستیم.

اوجبی با اشاره به شرایط نقد نویسی گفت: در نقد نویسی همه صاحبنظران بر این نکته اجماع دارند که سه شرط اساسی برای نقدنویسی وجود دارد. یک احاطه منتقد به موضوع. دو اخلاق نقد و سه تعالی اندیشه. البته من نظر دیگری در این باره دارم. درست است که منتقد به هنگام نقد باید به اخلاق وفادار باشد اما اگر منتقدی شرط اخلاق را رعایت نکرد و بر روی نکات درستی دست گذاشت باید آن اثر را به عنوان نقد قبول کنیم.

دبیر برگزاری دهمین جشنواره نقد کتاب درباره مشکل نقد نویسی در کشور گفت: ما با نقدنویسی فاصله زیادی داریم. یکی از جاهایی که می‌تواند این معضل را حل کند دانشگاه‌های ما هستند. من فرصت کوتاهی برای تحصیل در دانشگاه داشتم اما در همان مدت کوتاه متوجه شدم که اساتید ما اجازه پرسش و پاسخ را به دانشجویان نمی‌دهند. از سویی دیگر مسیر پژوهشی به درستی به دانشجویان تدریس نمی‌شود.

اوجبی با اشاره به افزایش نقد نویسی در حوزه‌های علوم انسانی گفت:‌ در حوزه شعر، داستان، علوم‌اجتماعی و تاریخ نقدهای بسیار خوبی نوشته شده و این حوزه‌ها به دلیل وجود این نقدها از شادابی خاصی برخوردارند. در مقابل در حوزه‌های به مانند دین فلسفه و علوم کاربردی نقدهای چندانی منتشر نمی‌شوند و ما در این حوزه از نبود نقد رنج می‌بریم. متاسفانه حوزه دین نیز نشریات کمی در کشور منتشر می‌شوند و این موضوع در حوزه فلسفه و هنر نیز صحت دارد. دیگر نکته مهم نقدپذیری افراد در کشور است. نقدپذیری یک موضوع چندوجهی است و حل آن نیاز به فعالیت بیشتری در جامعه دارد و باید به طور جدی بر روی آن کار کنیم.

وی افزود: این جشنواره از ابداعات آقای مسجدجامعی است و باید تلاش کنیم که این مسیر را هرچه بهتر دنبال کنیم و به لحاظ کمی و کیفی آن را ارتقا دهیم. امسال مقالات بسیاری برای به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند و در حوزه فلسفه و زبان و ادبیات عرب با وفور مقالات مواجه بودیم. 45 داور نیز در جشنواره امسال با ما همکاری داشتند.

اوجبی با اشاره به استقلال این جشنواره از دخالت‌های اشخاص گفت: این جشنواره تنها جشنواره‌ای است که هیچگونه دخالتی در آراء داوران نمی‌شود و ما تمامی انتخاب‌ها را به عهده داوران این جشنواره گذاشتیم. آقای شجاعی هم در این راه به ما کمک بسیاری کرد و با تایید داوران انتخابی راه را برای هرچه بهتر برگزارشدن این جشنواره مهیا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها