یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
نيكو سخن: تعطيلي 300 چاپخانه را تكذيب مي‌كنم

رييس اتحاديه چاپخانه داران تهران با تكذيب تعطيلي چند صد واحد چاپخانه گفت: اتحادیه به هیچ وجه گفته‌های نشریات و خبرگزاری‌ها را درباره تعطیلی 300 واحد چاپخانه تایید نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علي نيكوسخن، رييس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران و عضو هيات مديره تعاوني، احمد اعتماد مظاهري، مديرعامل شركت تعاوني چاپخانه‌داران تهران و عضو هيات مديره اتحاديه، ميرمجتبي هاشمي كرماني و بهمن پورمند از اعضاي هيات مديره اتحاديه چاپخانه‌داران تهران و هيات مديره تعاوني اتحاديه چاپخانه‌داران برای آشنایی بیشتر با فعالیت خبرنگاران حوزه کتاب و چاپ و نشر در خبرگزاری کتاب ایران حاضر شده‌اند.

به نقل ‌وقول‌ها و شایعات كاري نداريم

علي نيكوسخن، مدير چاپخانه سخن، كه سابقه 30 سال حضور در اتحاديه و تعاوني چاپخانه‌داران تهران را دارد درباره عملكرد يك سال گذشته اتحاديه گفت: اتحاديه چاپخانه‌داران در چهارچوب قانون و مقررات نظام صنفي فعاليت مي‌كند، از دوره جديد يعني سال 1390 برنامه‌هاي آموزشي خوبي را اجرا كرديم و به تمام مراجعات اعضا پاسخ داديم. در يك سال گذشته به شدت پيگير مسايل اين صنعت مانند ماليات، بيمه، دارايي و ارگان‌ها ذي‌ربط بوديم، در اين مدت توانستيم ارتباط خوبي را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دفتر امور چاپ اين وزارتخانه داشته باشيم.

وي ادامه داد: با توجه به شرايط خاص صنعت چاپ بايد به اين‌نكته توجه داشت كه نمي‌توان مشكلات را به سرعت برطرف كرد، امیدوارم كه با تدبير مسوولان مشكلات اين صنعت به سرعت حل شود.

رييس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران با گلايه از اجرا نشدن قانون معافيت مالياتي براي چاپخانه‌داران اظهار كرد: اين قانون سال 81 در مجلس تصويب شد اما به دليل عدم همت و حمايت مسوولان ارشاد اين قانون براي چاپخانه‌داران عملي نشد، البته ما پيگير اين مساله هستيم و اميدواريم كه مسوولان ارشاد نيز پيگير اين موضوع باشند تا چاپخانه‌داران بتوانند از اين معافيت استفاده كنند.

نیکوسخن با تكذيب خبر تعطيلي چاپخانه‌ها گفت: اتحادیه به هیچ وجه گفته‌های نشریات و خبرگزاری‌ها را درباره تعطیلی 300 چاپخانه تایید نمی‌کند چراكه ما براساس آمار صحبت می‌کنیم و به نقل ‌وقول‌ها و شایعات كاري نداريم.

اين پيشكسوت صنعت چاپ درباره واگذاري چاپ ديجيتال به اتحاديه دفتر فني و فتوكپي اظهار كرد: موضوع مطرح شده درباره واگذاری چاپ دیجیتال به اتحادیه دفتر فنی به دلیل بی‌اطلاعی مسوولان است چراکه چاپ دیجیتال هیچ ربطی به اتحادیه دفتر فنی و فتوکپی ندارد و صحبت‌های مطرح شده کاملا نسنجیده است.

نيكوسخن با اشاره مصوبه هيات وزيران اظهار كرد: طبق مصوبه و تعریف هیات وزیران از چاپ، صلاحیت تایید مجوز چاپ دیجیتال تنها در اختيار اتحادیه چاپخانه‌داران است. چاپ چنان جایگاهی دارد که باید برای احداث آن تایید وزارت اطلاعات را گرفت چراکه این کار بسیار حساس و امنیتی است و نمی‌شود هرکسی بیاید و مجوز آن را بدهد.

رييس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران در بخش پاياني صحبت‌هايش خطاب به خبرنگاران ايبنا گفت: یکی از وظایف خبرگزاری‌ها حفظ امانت‌داری است، به همين دليل خبرگزاری کتاب ایران مسوولیت سنگینی در این حوزه دارد چراکه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ایبنا باید چاپ را توضیح دهد و مردم و مسوولان را با چاپ آشنا کند. 

قرار گرفتن  چاپ دیجیتال به حوزه‌های غیر مرتبط بسیار خطرناک است

احمدرضا اعتماد مظاهري عضو اتحاديه چاپخانه‌داران و مسوول آموزش اين اتحاديه كه ششمين سال مديرعاملی خود را در تعاوني اتحاديه چاپخانه‌داران تجربه مي‌كند با اشاره به موضوع ماليات گفت: بر اساس قانون كساني كه داراي مجوز از وزارت ارشاد هستند از پرداخت ماليات بايد معاف باشند، اما متاسفانه اين قانون را در وزارت دارايي جور ديگري تفسير مي‌كنند، تفسيري كه از اجراي قانون براي چاپخانه‌ها جلوگيري مي‌كند، به‌دليل اين‌كه واحدهاي چاپي بخش اعظمي از ماليات دولت را تشكيل مي‌دهند، شايد اجراي اين قانون كمي برايشان سخت باشد. 

وی ادامه داد: بهترين كار اين است كه وزارت ارشاد از سوي مجلس شوراي اسلامي اين قانون را بار ديگر بازخواني كند و به صورت متفاوت به تصويب برساند تا هيچ ابهامي وجود نداشته باشد. 

مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران تهران درباره اظهارات مختلف درباره چاپ دیجیتال گفت: متاسفانه وقتی کسی از چاپ سررشته نداشته باشد چاپ دیجیتال را در یک دستگاه پرینتر میبیند.

وی ادامه داد: اگر مسوولان ما به نمایشگاه‌های چاپ دیجیتال بروند و ماشین‌های غول‌آسای آن‌را نگاه کنند دیگر چنین صحبت‌های نسنجیده‌ای را نمی‌زنند، مساله تکثیر چند صفحه و کپی گرفتن از شناسنامه و مدارک با چاپ دیجیتال خیلی تفاوت دارد و اگر کسی این موضوع را درک کند به صحبت‌های دوستان می‌خندد.

مظاهری با توضیح درباره چاپ دیجیتال اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه‌هایی به بازار آمده که تلفیقی از چاپ افست و چاپ دیجیتال است. از دوستانی که این مسایل را بیان می‌کنند یک سوال دارم، چگونه می‌شود که نام یک رسته چاپ است، کارش چاپ است اما به اتحادیه چاپ مربوط نمی‌شود؟

وی ادامه داد: رفتن چاپ دیجیتال به حوزه‌های غیر مرتبط بسیار خطرناک است چراکه چاپ دیجیتال به اندازه‌ای پیشرفت کرده که می‌شود با آن اسکناس چاپ کرد، مسوولان باید توجه ویژه داشته باشند زیرا در این موضوع امکان انحرافات اقتصادی وجود دارد. 

این پیشکسوت صنعت چاپ با اشاره به رکود در تمام صنایع گفت: اقتصاد کشور با رکود روبه‌رو شده است، وقتی صنایع دیگر ضعیف و تولیداتشان کم شود، کار در صنعت چاپ هم کم می‌شود چراکه صنعت چاپ یک صنعت مادر است، اما با تمام این تفاسیر با لفظ ورشکستدگی مخالفیم چراکه ما چاپخانه‌دار ورشکسته در کشور نداریم. ممکن است چاپخانه‌داری ببیند که سرمایه‌گذاری در بخشی دیگر بهتر است و برود پولش را در آنجا سرمایه‌گذاری کند اما اینکه بگوییم چاپخانه‌داری ورشکسته شده است به هیچ وجه صحیح نیست.

اعتماد مظاهری در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: خیلی خوشحالم که فردی از خانواده چاپ به  خبرگزاری کتاب آمده و انتظارات ما بیشتر شده چراکه در گذشته حق چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادا نشده و خبرگزاری نیز یکی از آن بخش‌هاست. امیدواریم که با آمدن علمشاهی نگاه ویژه‌ای به چاپ شود چراکه ایبنا با پخش به‌موقع خبرها می‌تواند از ایجاد انحرافات جلوگیری کند.

برنامه های جدید آموزشی برای چاپخانه داران

بهمن پورمند  که سه دوره عضو هيات مديره اتحادیه چاپخانه‌داران و  تعاوني این اتحادیه بود با اشاره به عملکرد چند سال گذشته اتحادیه گفت: اگر چاپ را از جامعه بگیریم هیچ چیز باقی نخواهد ماند، برای پیشرفت در بخش آموزش در سال 89 تا 90 دو دوره آموزش تئوري را توسط دانشگاه جامع علمي و كاربردي واحد پنج برگزار كرديم.

وی ادامه داد: هميشه به اين نكته معتقد بودم كه كنار آموزش‌هاي تئوري بايد كار عملي صورت گيرد تا آموزش كامل شود به همين منظور از 4 ماه گذشته در كنار 2 دوره تئوري، 8 دوره عملي نیز قرار داديم. 2 دوره تئوري انجام شده و در حال تدارك دوره عملي هستيم. برای این دوره دو نفر از استادان باتجربه كه به علم روز آشنا هستند را پس از 8 ماه بررسي انتخاب كرديم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها