یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
مخاطبان در جشنواره‌های قبل نمی‌دانستند داوران چه کسانی هستند

محمدعلی مجاهدی، شاعر و عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر، با اشاره به این که جشنواره شعر بهار سال آینده برپا می شود، گفت: در نخستین جلسه امسال جشنواره شعر فجر با معاون محترم فرهنگی وزارت ارشاد اتفاق نظر بر آن شد که داوری‌های این رویداد مهم فرهنگی را از ابهام خارج کنیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجاهدی گفت: در جلسه‌ای که با حضور آقای صالحی، معاون محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد، اعضای شورای سیاستگذاری شعر فجر انتخاب شدند و احکام آن به امضای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. در این نشست عنوان شد که مهم ترین معضل جشنواره داوری‌ آن است. 

وی توضیح داد: در سال های گذشته وضعیت داوری جشنواره مشخص نبود و در نهایت نتیجه ها و جمع بندی ها نیز مبهم می شد. ملاک انتخاب داوری ها نظم خاصی نداشت و در پی آن نیز نحوه امتیاز دهی به درستی اجرا نمی شد.

این شاعر افزود: مخاطبان در جشنواره‌های قبل نمی‌دانستند داوران چه کسانی هستند. نمی‌دانستند چرا جشنواره شعر فجر سلیقه‌ای عمل کرده و چراهای بسیاری در نحوه داوری‌ها و انتخاب برگزیده‌ها وجود داشت؛ مثلا این‌که شاعران شهرستان آثارشان انتخاب نمی‌شد، سوال برانگیز بود و دبیر جشنواره به وضوح این آثار را در معرض داوری قرار نمی‌داد.

شاعر «یک قطره از دریا» ادامه داد: در جشنواره ششم و هفتم احساس می‌شد نگاه‌های داوری بیشتر جنبه ارتباط درون گروهی دارد و یک ضابطه قابل قبول برای اهل سخن در آن دیده نمی‌شد. در موردی خاص شاعر جوانی که مورد تأیید دولت دهم بود، به عنوان شاخص‌ترین شاعر جوان انتخاب شد در حالی که اثرش یک اثر متوسط بود و همه نیز این را می‌دانستند.

مجاهدی گفت: این نوع نگاه‌ها و داوری‌ها و از جیب بیت‌المال بخشیدن‌ها و حق الناس‌ها را زیر پا گذاشتن در جشنواره‌های پیشین همیشه مورد انتقاد بود. اگر ما این حق‌الناس‌ها را ادا نکنیم در مسیر درست گام برنداشته‌ایم.

شاعر «کاروان شعر عاشورا» یادآور شد: داوران باید توسط شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره انتخاب شوند. دبیر جشنواره می‌تواند کسانی را به عنوان داور معرفی کند، اما شورا باید تصمیم نهایی را در این باره بگیرد. این مهم هم در جشنواره امسال تصویب شد و کاکایی تا آن‌جا که ایشان را می‌شناسم انسان ضابطه‌مند و منظمی است که می‌تواند با بی طرفی کارها را انجام دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که شورای سیاستگذاری نظارت نزدیکی به جشنواره داشته باشد و افزود: به یاری خداوند خروجی امسال جشنواره شعر فجر قابل قبول و در حد انتظاری خواهد بود. به ما گفتند که وقت تنگ است و انتخاب سید عباس صالحی هم به عنوان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی کمی طول کشید. از همین رو عده‌ای اظهار کردند که جشنواره شعر امسال برگزار نشود اما در اردیبهشت ماه سال 93 این جشنواره برگزار خواهد شد و برای دریافت آثار فرخوان خواهیم داد. در نهایت آثار توسط دبیرخانه کدگذاری می‌شود و در اختیار داوران قرار خواهد گرفت.

شاعر «یک صحرا جنون» ادامه داد: کار دیگری که امسال صورت پذیرفت این بود که جشنواره شعر فجر دبیرخانه دایمی داشته باشد و کارها به صورت سطحی انجام نشود. دبیرخانه باید در طول سال فعال باشد و چهره‌های شاخص و فاخر استان‌ها از طریق سایت‌ها و سایر شبکه‌های اجتماعی شناخته و آثارشان رصد شود و با نگاهی جامع و فرانگر در اختیار دبیرخانه قرار گیرد. دبیرخانه باید به طور فعال با استان‌ها و نهادهای مختلف در ارتباط باشد و آثار مرتبط با جشنواره را بررسی کند و نهایتاً آثار فاخر را در معرض داوری قرار دهد.

وی گفت: اگر این گام‌ها برداشته شود، جشنواره متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت. تلاش خواهیم کرد اگر جایی نیاز به مساعدت و تلاش فکری باشد فروگذاری نکنیم و جشنواره شعر امسال شایسته برگزار شود. امیدوارم در این جشنواره عواطف شاعران جوان نیز جریحه دار نشود. در جشنواره‌های قبل گروهی که برگزار کننده بودند به اطرافیان و نزدیکان خود نظر داشتند و در مقابل این نگاه نمی توان منطقی آورد و پاسخگو بود.

مجاهدی در پایان افزود: جشنواره امسال به لحاظ کیفی تفاوت‌هایی بنیادین با جشنواره‌های سال‌های قبل دارد. من در شخصیت و اندیشه دبیر جشنواره و نگاه مثبت وزارت ارشاد این توانایی و حسن نیت را می‌بینم که جشنواره امسال متحول شود.

«یک قطره از دریا»، «شکوه شعر عاشورا در زبان فارسی»، «کاروان شعر عاشورا»، «سیمای مهدی موعود(عج) در آیینه شعر فارسی»، «سیری در قلمرو شعر نبوی»، «ایستاده باید مرد»، «سیری در ملکوت»، «یک صحرا جنون»، «فغان دل»، «در انتظار موعود»، «گریه اشک»، «بر بال سبز قنوت»، «دریای شعله‌ور»، «یاس کبود»، «خوشه‌های طلایی»، «در محفل روحانیون یا تذکره علمای شاعر»، تصحیح و تعلیق و مقابله دیوان «گنجینه الاسرار» عمان سامانی و «گزیده اشعار عرفانی وحدت کرمانشاهی» عنوان برخی آثار این شاعر و پژوهشگر شعر آیینی‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط