چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
توضیحات علی اوجبی درباره اظهاراتش در مراسم جایزه کتاب فصل

علی اوجبی، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب در مراسم تجلیل از برگزیدگان و شایستگان قدرداني کتاب فصل از فعالیت‌های خانه کتاب و مشکلات پیش روی او در سال های اخیر صحبت کرد که این سخنان بازتابهاي متفاوتي داشت. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایبنا) درباره اظهارات خود توضیحاتی ارایه کرده است._

علی اوجبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اظهارات اخیر خود درباره نقد سياست‌هاي فرهنگي و عملكرد دولت پيشين عنوان کرد: متاسفانه نمي‌دانم به دليل فشردگي وقت يا بيان نارساي من و نيز شتاب برخي از دوستان خبرنگار مقصود اصلي من در هيچ يك از صحبت‌هایم به درستي منتقل نشد. 

وی افزود: در ابتدای صحبت‌هايم عرض كردم كه در هيچ يك از مقاطع، تخريب گذشته را نمي‌پسندم و معتقدم در هر فرازي هر موسسه و در سطح كلان‌تر تمام سياستگذاران و مجريان فرهنگي باید در دوره فعاليت خود با نگاهي بيروني به نقد عملكرد خود بپردازند تا بتوانند در پرتو نگاه آسيب‌شناسانه در رفع كاستي‌هاي احتمالي بكوشند و حركتي رو به رشد داشته باشند. زیرا نقادي عالمانه در پايان هر دوره مي‌تواند در جهت‌گيري درست برای ادامه كار ياري رساند. 

فعالیت های خانه کتاب با موانع روبرو شده بود
معاون فرهنگی خانه کتاب با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی در دولت پيشين گفت: دولت پیشین در آغاز کار خود در عرصه فرهنگ کارهای ارزشمندی انجام داد، اما در ادامه این فعالیت‌ها با كاستي‌هايي همراه بود. از نظر دور داشتن بخشی از اهالي فرهنگ از جمله این کاستی‌ها بود که موجب گسست ميان آن‌ها و مسوولان شد. تلاش‌هاي ما در خانه كتاب در جهت تلطيف فضا نيز گرچه گاه تاثير گذار بود، اما همين باعث شد تا به‌تدريج كه دولت به پايان عمر خود نزديك مي‌شد، مسوولان خانه كتاب هم مورد بي‌مهري بيشتر قرار گيرند و فعاليت‌هايشان محدودتر شود و با موانع جدي روبرو شوند. 

همچنین علی اوجبی با اشاره به اظهاراتش درباره جایزه کتاب فصل گفت: ايده جایزه كتاب فصل از زماني در ذهن من شكل گرفت كه دبيري كتاب سال را بر عهده گرفتم و از نزديك با دبيرخانه جايزه ياد شده همكاري داشتم. اشكالاتي را مشاهده كردم كه براي رفع آن‌ها چند سال بعد طرح جايزه كتاب فصل را به هيات امنای خانه كتاب ارایه دادم. 

انتقادات به دبیرخانه مربوط است نه دبیر علمی
وی افزود: اشكالاتي كه به دوره‌هاي آغازين كتاب سال مطرح كردم، نه به جنبه علمي قضيه بلكه متوجه جنبه اجرايي آن بود. دبير علمي اين جشنواره در آن دوران جناب آقاي دكتر يوسف ثاني بودند. وی فردي اهل فضل و دانش و سليم‌النفس و از دوستان بنده است و همچنان افتخار همكاري با او را دارم. استادان بزرگوار بسياري نيز در آن دوره‌ها با دبيرخانه كتاب سال به عنوان داور همكاري داشته و دارند. من نيز در برخي از دوره‌ها به عنوان داور افتخار همكاري داشتم. اشكالات من متوجه داوري اين عزيزان و يا دوست عزيزم جناب آقاي يوسف ثاني نبوده و به مكانيزم اجرايي و دبيرخانه اجرايي مرتبط می شد.

اوجبی در ادامه به وجود چهار ضعف در برگزاری کتاب سال اشاره کرد و گفت: در وهله نخست همه کتاب‌های منتشر شده فرصت حضور در گردونه داوري را نمي‌يافتند. اين ضعف متوجه دبير علمي  يا داوران آن نيست و من خود مي‌دانم كه آن‌ها حتي در اين زمينه نيز به دبيرخانه ياري مي‌رساندند و اگر از نبود كتابي مطلع مي‌شدند، دبيرخانه را موظف به تهيه آن مي‌كردند. طبق اساس‌نامه هم اين صاحبان آثار هستند كه بايد آثارشان را براي داوري و شركت در اين جايزه به دبيرخانه ارسال كنند. به رغم این شرایط، دبيرخانه اجرايي مي‌توانست مكانيزم بهتري را در پيش گيرد و كتاب‌هاي بيشتري را در گردونه داوري قرار دهد. 

وی افزود: در وهله دوم اعضا دبيرخانه اجرايي علي رغم قابليت‌هايشان فقط در امور ساده‌اي چون ارسال كتاب شرکت داشتند، در حالي كه آنها مي‌توانستند ارتباط نزديك‌تري با داوران داشته باشند و دبير اجرايي را در تسريع و بهبود مقوله داوري ياري دهند.

اوجبی سومین مشکل دبیرخانه کتاب سال را نامنظم بودن پرونده‌ها خواند و گفت: برگ‌هاي داوري و اسناد موجود در دبيرخانه در جابجايي و انتقال، به طور كامل و منظم و طبقه‌بندي شده در اختيار دبيرخانه جديد قرار نگرفت. نه اينكه اساسا هيچ فرم و سندي وجود نداشته باشد بلکه همان‌گونه كه عرض كردم بنده در كنار خيل عظيمي از استادان محترم در امر داوري در آن دوران همكاري داشتم و فرم‌هاي مربوطه را در اختيار دبيرخانه اجرايي قرار داديم. اين اشكال نيز هيچ ارتباطي به دبير محترم علمي ندارد. 

معاون فرهنگی خانه کتاب با اشاره به پیشنهاد تغییر در آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتخاب جایزه کتاب سال گفت: این موضوع به دبير و حتی دبيرخانه اجرايي ربطی نداشت، بلكه متوجه آیين‌نامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. بر اساس آیين‌نامه ياد شده در هر رشته‌اي تنها يك اثر مي‌تواند به عنوان اثر برتر مطرح شود و جايزه بگيرد. بدين ترتيب آثاري كه فاصله نزديكي دارند از اين فرصت محروم مي‌شوند. بهتر است شوراي عالي انقلاب فرهنگي در آیين نامه‌اي كه 31 سال از عمر آن مي‌گذرد تجديد نظر كند و با بازبيني و اصلاح امكان تقدير از آثار بيشتري فراهم آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها