سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
کتاب سال اسپانیا فیلم می شود

کتاب «هوای آزاد» که اخیرا توسط انجمن صنف کتابفروشان مادرید به عنوان برنده کتاب سال اسپانیا معرفی شد، به روی پرده نقره ای می رود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از افه، کتاب «هوای آزاد» نوشته خسوس کارراسکو که اخیرا توسط صنف کتابفروشان مادرید به عنوان کتاب سال اسپانیا معرفی شد، توسط کمپانی فیلم سازی «موره نا فیلمز» به روی پرده سینما می رود.

این کمپانی در توضیح دلیل انتخاب این رمان گفته است: «هوای آزاد» یک رمان مختصر و در عین حال وسیع و هیجان انگیز است.حکایتی از همبستگی، کرامت و خشونت که از افق دید ادبی روایت می شود. همچنین شیوه به کارگیری زبان توسط نویسنده بسیار قابل تحسین است.

«هوای تازه» که ژانویه سال 2013 توسط انتشارات سئیکس باررال اسپانیا منتشر شد و تاکنون به چاپ دوازدهم رسیده، در آرژانتین، مکزیک و کلمبیا نیز منتشر شده است و در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و هلند نیز در لیست پرفروش ها قرار دارد و در هلند برگزیده عنوان کتاب سال شد و کتابفروشان هلندی آن را به عنوان بهترین کتاب خود انتخاب کردند.

این کتاب همچنین قرار است به زودی در انگلستان، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، نروژ، برزیل و دانمارک منتشر شود.

کارراسکو، طی مصاحبه ای که با افه داشت، در خصوص موفقیت زیادی این کتاب و همچنین برنامه آینده آن برای رفتن به روی پرده سینما گفت: سال 2013 برای من سالی بزرگ بود، زیرا مردمی را شناختم که همواره اثرم را تحسین می کردند. من هیچ وقت اتفاقاتی را که برای رمانم افتاد فراموش نخواهم کرد. همچنین خبر فیلم شدن کتابم و اخبار فروشش در هلند مرا بسیار شگفت زده کرد. مختصات این کتاب بسیار وسیع تر از آن چیزی بود که فکر می کردم.

وی همچنین در مورد داستان کتاب «هوای آزاد» گفت: داستان این کتاب همانند یک داستان عام برای هر کسی است و به نظرم همین باعث شکسته شدن مرزها و زمان ها توسط آن شد. داستان های انسان ها همیشه جهانی هستند.

کارراسکو در «هوای آزاد» مفاهیم و اصطلاحات کم کاربرد زبان اسپانیایی را احیا می کند و کاری می کند که این کلمات به طور کامل جویده شده و در پوست مخاطب رسوخ پیدا کند.گاه همانند یک چاقو و گاه همانند یک پماد.

این نویسنده با نوشتن این رمان برنده جوایز متعددی شد که وی را به نوشتن هرچه سریع تر دومین رمانش سوق می دهد.

کارراسکو در این مورد گفت: زمانی که در حال نوشتن هستم، خودم را بسیار دور از رمان اولم می دانم.باز دچار همان تردید ها و ترس هایی هستم که موقع نوشتن «هوای آزاد» داشتم و علاوه بر اینها، این را هم می دانم که حالا مخاطب هایی دارم که آن موقع نداشتم.

وی در ادامه ، با اشاره به سختی های ساختن فیلم «هوای آزاد» گفت:بسیار علاقه مندم که ببینم چطور سکوت و درون گرایی رمانم به تصویر کشیده خواهد شد و مشکل کم بودن عناصر متن رمان چطور حل خواهد شد.

«هوای آزاد» داستان کودک بی نامی را روایت می کند که بدون دلیل مشخصی از خانه فرار کرده و مسیر شمال را در پیش گرفته است ولی مخاطب رمان از این دلیل که ناشی از ناتوانایی از تحمل سختی ها و خشونت هاست، آگاه است.

این پسر بچه در طول مسیر فرارش، با یک چوپان به همراه سگ و گله گوسفندش آشنا می شود که با این آشنایی ، مفهوم یک سرگرانی ابدی برایش قابل درک می شود.

چیزی که این رمان در جستجوی بیان آن است، رابطه انسان با زمین، کرامت، عدالت و با تمام چیزهایی است که در زندگی روزمره با آن روبه‌رو می شود. بدون این‌که مکان و زمان وقوع آن ها اهمیتی داشته باشد.

خسوس كارراسكو، در سال 1972 در باداخوس اسپانيا متولد شد. نوشته‌هاي اولیه وي در كانال «سر» اسپانيا پخش مي‌شدند و «هواي آزاد» نام نخستين رمان اوست كه تا‌كنون به 6 زبان دنيا ترجمه شده است. وی در میان نویسندگان و اهالی ادبیات به «میگل دلیبس قرن بیست و یک» معروف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها