دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
«میراث معماری سلجوقیان در آسیای صغیر» در کتابخانه ملک

«میراث معماری سلجوقیان در آسیای صغیر» با مقدمه عبدالله گل، رییس‌جمهوری ترکیه به گنجینه کتاب‌‌های کتابخانه و موزه ملی ملک اضافه شد. این کتاب درباره معماری این دوره تاریخی است و به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب دو زبانه ترکی استانبولی و انگلیسی «میراث معماری سلجوقیان در آسیای صغیر» برای بخش کتاب‌های انگلیسی این کتابخانه تهیه شده است و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ معماری اسلامی قرار خواهد گرفت. 

سلجوقیان، ورای مرزهای ایران، سنگ بنای ایجاد دولتی ترک را در آسیای صغیر نهادند. آن‌ها نزدیک به سه سده در بخش گسترده‌ای از آناتولی حکومت کردند، گستره‌ای که اقوام گوناگونی را دربرمی‌گرفت. از همنشینی آن‌ها، تمدنی سر برآورد و دولتی شکل گرفت که آن را با نام سلاجقه روم بازمی‌شناسیم.

سلاجقه دولتی دوستدار فرهنگ و هنر بود. نظامی که با اجرای سیاست تسامح در گستره سرزمینش فرصت و رخصت باروری فرهنگ و هنر را پدید آورد اما شاید بتوان معماری این دوره را به‌عنوان شاخص‌ترین نمود این دولت معرفی کرد. از این‌رو تعجب‌برانگیز نیست که موسسه‌های پژوهشی ترکیه دل در گروی مطالعات سلجوقی‌شناسی داشته باشند. 

یکی از این پروژه‌ها، بازشناسی میراث معماری سلجوقیان است. پژوهشی که همه گستره زیر نفوذ سلجوقیان را دربرمی‌گیرد. این مطالعه، با مقدمه‌ای از عبدالله گل، رییس‌جمهوری ترکیه در سه دفتر به زبان‌های ترکی استانبولی و انگلیسی در سال 2013 میلادی منتشر شده است. 

کتاب «میراث معماری سلجوقیان در آسیای صغیر» به تازگی برای بخش کتاب‌های انگلیسی کتابخانه ملی ملک تهیه شده است و به زودی در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران تاریخ معماری اسلامی قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها