شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
بزرگداشت روبرتو بولانيو در آرژانتين

بزرگداشت روبرتو بولانيو،نويسنده شيليايي،اين‌بار با برگزاري نمايشگاهي از آثار منتشر نشده وي در آرژانتين گرامي داشته مي شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از افه، آرژانتين روبرتو بولانيو، نويسنده فقيد شيليايي را با برگزاري نمايشگاهي گرامي مي دارد. اين بزرگداشت توسط مركز فرهنگي ركوله تاي بوئنوس آيرس برگزار شده‌است.

 به گفته هرنان لومباردی، وزیر فرهنگ آرژانتین، این نمایشگاه جهانی در سال 2013 در بارسلونا گشایش‌یافت و پس از بوئنوس آیرس که دومین مقصد آن است، به نیویورک و بعد از آن به مادرید و شهرهای دیگر منتقل خواهد شد. عنوان این نمایشگاه «آرشیو بولانیو: 1977تا 2003» است و آثاری که بولانیو در طول زندگی خود در بارسلونا، خرونا و بلانس اسپانیا نوشته و بخش بزرگی از کارنامه ادبی وی را شامل می‌شود، در مرکز توجه خود قرا داده است.

خوآن اینسوآ رییس پروژه‌های مرکز فرهنگ معاصر بارسلونا در مصاحبه‌ای گفت: بسیاری از آثار بولانیو از جمله رمان‌های «2666» و «وِرد» آثاری هستند که فقط یک شاعر می‌تواند آن‌ها را نوشته باشد. وی از بزرگترین نویسندگان ادبیات معاصر بین‌الملل بود و همانند پلی بین قرن بیستم و بیست و یکم حساب می‌شد. همه خوانندگان زبان اسپانیایی که کورتاسار، مارکز یا بورخس می‌خوانند، باید شروع به خواندن آثار بولانیو بکنند. 

این نمایشگاه شامل صدها بیت شعر، 27 داستان و چهار رمان منتشر نشده از بولانیو است که تا کنون در آرشیو شخصی این نویسنده نگهداری می‌شده‌اند. بیشتر این آثار مربوط به دوره زندگی وی در بارسلوناست. بولانیو در این شهر بیش از 10 اثر به نگارش در آورده بود که از این میان، تنها دو اثرش چاپ شد. تعدادی از این آثار نیز در خرونا نوشته شده‌است. 

به گفته ماکسیمیلیانو توماس،منتقد بزرگ آرژانتینی، بولانیو هرچه را که می‌نوشت  با تمام جزئیات نگه می‌داشت و همین باعث شکل گیری چنین آرشیوی از وی شده‌است.

نمایشگاه «آرشیو بولانیو: 1977تا 2003» علاوه بر آثار منتشر نشده این نویسنده، شامل 6 اثر از او نیز هست که پس از مرگش منتشر شدند. این آثار عبارتند از رمان «2666» که دوازده جایزه ادبی را نصیب بولانیو کرد، «داخل پرانتز» ، «دانشگاه ناشناخته» ، «راز شوم»، «ریچ سوم» و «مشکلات پلیس واقعی». 

در کنار آثار روبرتو بولانیو، ماشین تحریر وی همراه تعدادی از دفترهای خاطرات شخصی و پیش‌نویس آثار او و همچنین عکس‌ها و فیلم های این نویسنده در بارسلونا نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌است. دیدار از این نمایشگاه رایگان است و تا 16 فوریه سال 2014 در مرکز فرهنگی «رکوله تا» ادامه خواهد داشت. 

روبرتو بولانیو،نویسنده و شاعر شیلیایی و از پیشگامان موج نو داستان‌نویسی آمریکای جنوبی است. وی از جنجالی ترین نویسندگان اسپانیایی زبان بود و تا زمان مرگش به خاطر این مدعا که رئالیسم جادویی «متعفن» است در کشورهای انگلیسی‌زبان محبوب نبود. او گابریل گارسیا مارکز را به عنوان «کسی که عشق حرف زدن با روسای جمهوری و اسقف‌ها را دارد» دست می‌انداخت و از نظرش ایزابل آلنده مبتذل‌نویسی است که در حوزه‌ای از ادبیات کار می‌کند که از هیچ آغاز و به ادبیات آبگوشتی ختم می‌شود. آلنده در مصاحبه‌ای به سال ۲۰۰۳ بولانیو را مردی «بسیار نفرت‌انگیز» توصیف کرد و خطاب به او گفت که حتی مرگ هم تو را جذاب‌تر نخواهد کرد. 

از جمله آثار این نویسنده جنجالی می توان به «کارآگاهان وحشی» اشاره کرد که بولانیو جایزه رومولو گایگوس را برای این کتاب از آن خود کرد. وی در سال 2003 در پنجاه سالگی درگذشت. 

روبرتو بولانیو نماد دومین پوست‌اندازی مهم ادبیات آمریکای لاتین در قرن بیستم است.وی تحولی بنیادین در ادبیات این قاره به وجود آورد که اواخر قرن بیستم رخ داد و هنوز جوان‌تر از آن است که بتوان تبعاتش را دریافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها