یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
«مغازه‌دار» در قفسه کتابفروشی‌ها

کتاب «مغازه‌دار» نوشته محسن چينی‌فروشان از سوی انتشارات قدیانی وارد بازار کتاب شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اين كتاب شامل مجموعه‌ای از داستان كوتاه برای نوجوانان است كه نخستين بارمنتشر شده‌اند. «مغازه‌دار»، «گل ختمی»، « مهدی غيرتی»، « بابا؟»، «شوك»، «خدمتكار»، «شقايق» ، «پهلوون» و «هاکوپ»، داستان‌های این مجموعه هستند که نویسنده در آن‌ها با زبانی ساده و روان، مسائل اجتماعی شهر را به تصویر کشیده است.

هریک از این داستان‌ها به نوعی با اعتقادات ديني مردم ايران زمين گره خورده‌اند و به‌راحتی می‌توانند نوجوانان را به خود جذب کند.

«هاكوپ» یکی از داستان‌های کوتاه این کتاب، ماجرای وداع خانواده‌ای با پدرشان را روایت می‌کند؛ مردی‌كه تازه درگذشته و در واپسين لحظات ترك اين دنيای خاكی درانتظار سوغاتی از سرزمينی دور است. نویسنده تلاش کرده‌است تا در داستان‌هایش مسائل اجتماعی و ضرب‌المثل‌های فارسی‌را از زاویه‌ای دیگر دستمایه قرار دهد و شخصیت‌هایی قابل لمس بیافریند. به عنوان مثال در داستان «مغازه‌دار» که آغازگر این کتاب است، مشتری یک آجیل‌فروشی تلاش می‌کند هنگام خرید، سر مغازه‌دار کلاه بگذارد ولی خودش طی اتفاقاتی در دام می‌افتد. انگار مصداق این ضرب‌المثل می‌شود که «چاه نکن بهر کسی، اول خودت دوم کسی.»

«مهدی غیرتی» نیز داستان جوانی به نام مهدی است که چون از عقایدش کوتاه نمی‌آید به او لقب غیرتی می‌دهند. جوانی سر به زیر و آرام که اجازه نمی‌دهد کسی در محله‌شان شاهد ناامنی باشدتا این‌که...

دربخشی از این داستان می‌خوانیم: «بهش می​گفتند مهدی غیرتی. نه از اون جهت که اسمش مهدی بود و فامیلش غیوری، بلکه از اون بابت که واقعاً غیرتی بود و سرچیزایی که قبول داشت کوتاه نمی‌اومد. حالا خواه مربوط به دوستان و رفقایش بود یا اهالی محل و ناموس یا حتی کفتربازها و ولگردهای اون راسته. یک بار طوری روزگار یه جوون غریبه و بی سروپا که دیوونه محلشون رو مسخره کرده بود سیاه کرد، که بیچاره دیگه اون طرفا پیداش نشد. بهش نمی‌اومد ولی مهدی غیرتی با همه این حال و احوال و لوطی‌گری‌هاش، خیلی هم سر به زیر و آروم بود و اگه نمی‌شناختیش محال بود حدس بزنی این همون، جوونمردیه که محله قدیمی کوچه حموم سوری، زیر سایه‌اش امنیت داره و مردم خیالشون از زن و بچه‌شون راحته. کافی بود که بفهمه کسی تو محله مریض شده یا خونواده‌ای می‌خواد دخترشونو عروس کنه یا آبرو داری ورشکست شده، به هر صورت و هرجوری بود پولی واسشون جور می‌کرد و کارشون رو راه می‌انداخت...»

کتاب «مغازه دار» در شمارگان 2200 نسخه و با قیمت 40 هزار ریال از سوی انتشارات قديانی در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها