یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
لورکاشناس فرانسوی درگذشت

کلود کوفون نویسنده و استاد دانشگاه فرانسوی و بزرگترین محقق آثار و زندگی فدریکو گارسیا لورکا بدرود حیات گفت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از دیاریو کولتورا، کلود کوفون، نویسنده، شاعر، مترجم و استاد فرانسوی و بزرگترین محقق آثار و زندگی فدریکو گارسیا لورکا پنجشنبه، 19 دسامبر(28 آذرماه) درگذشت.

درگذشت این نویسنده که آثار ارزشمندی را در مجلات و روزنامه‌های پاریس در زمینه تحلیل آثار نویسندگانی چون نیکولاس گیین کوبایی، رافائل آلبرتی اسپانیایی و میگل آنخل آستوریاس گوآتمالایی منتشر کرده بود، از سوی انجمن نویسندگان مکزیک به دوستان و اقوام وی تسلیت گفته شد.

کلود کوفون سال 1926 در کان فرانسه متولد شد. وی تحصیلاتش را در رشته زبان اسپانیایی به پایان رساند و به عنوان استاد دانشگاه به تدریس ادبیات اسپانیایی و ایبروآمریکایی در دانشگاه سوربن فرانسه مشغول شد. وی از همان اوان جوانی و از سال 1945 شروع به ترجمه شعر کرد و مقالات زیادی را در مورد آثار فدریکو گارسیا لورکا و میگل هرناندز نوشت و همزمان به ترجمه آثار پابلو نرودا، خوسه کامیلو سلا، خوآن رامون خیمنس، گابریل گارسیا مارکز، مانوئل سورسا و ماریو بارگاس یوسا به زبان فرانسه پرداخت.

از میان بیش از سیصد نویسنده معاصر اسپانیایی زبان دیگری که کوفون در گسترش آثارشان به زبان فرانسوی نقش سزاوارانه‌ای داشت می‌توان به خورخه لوئیس بورخس، خوآن لیسکانو، خوآن رولفو، النا گاررو، خوسه دونوسو، ادواردو گالئانو،اوکتاویو پاز و خوسه امیلیو پاچه کو اشاره کرد.

یکی از معروف ترین آثار او نوشته‌ای است که در سال 1951 در روزنامه «فیگارو ادبی» پاریس در مورد مرگ لورکا به چاپ رسید.

کوفون در مقام شاعر 8 کتاب به چاپ رساند و همچنین توانست نشان افتخاری لژیون دونور فرانسه را از آن خود کند.از دیگر جوایزی که وی دریافت کرد، می توان جایزه ملی ترجمه وزارت فرهنگ فرانسه، جایزه ادبیات و هنر فرانسه و همچنین جایزه بزرگ ترجمه کامینسکی را نام برد.

از جمله ترجمه های این نویسنده به زبان فرانسه می توان به رمان «پاییز پدرسالار» نوشته گابریل گارسیا مارکز و کتاب «آخرین گفتگو با بورخس» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها