شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
افزایش حقوق کتابداران در بودجه 93 لحاظ نشده‌است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بودجه نهاد امسال با توجه به وجود شش هزار پرسنل فقط صرف پرداخت حقوق و حفظ موقعیت موجود می‌شود و حقوق کتابداران در بودجه این سال‌ها رشد زیادی نداشته است./

محمد رضا اخضريان کاشانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بودجه اعلام شده از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی بعد از مصوب شدن در نهاد کتابخانه‌های عمومی تبدیل به برنامه می‌شود. نکته مهم این است که با وجود شش هزار پرسنل در نهاد قسمت اعظم این بودجه صرف پرداخت حقوق به کارکنان می‌شود.

وی گفت: دولت‌های پیشین و مجلس شورای اسلامی طی سالیان گذشته توجه زیادی به وضع معیشتی کتابداران کرده‌اند اما حقوق کتابداران در این سال‌ها با توجه به بودجه ابلاغی هرساله رشد زیادی  نداشته‌است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر این‌که تعداد پرسنل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر است، عنوان کرد: با اين وجود رشد چندبرابری بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور از 18 میلیارد تومان سال 1385 تا رسیدن به اعتبار بیش از 90 میلیارد تومان در سال 93 نشان‌دهنده توجه به حوزه فرهنگ و کتابخوانی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی است.

کاشانی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان متولی اصلی حوزه کتاب باید امکان دسترسی به منابع کتابخانه‌ای را برای همه افراد فراهم کند و این عدالت در همه کشور گسترش یابد. توسعه فضای دیجیتال در کتابخانه‌های عمومی و افزایش کتابخانه‌های روستایی و توجه به حوزه پژوهش از اولویت‌هایی است که باید در سطح حداقلی به آن پاسخ داده شود.

وی با انتقاد از این‌که رقم پیشنهادی بودجه سازمان‌ها در پایان سال صددرصد اختصاص پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: نهادهای گوناگون از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید این بودجه را صرف مدیریت بر شرایط موجود کنند تا وضع حاصل شده تغییر نکند اما برای ماموریت‌های سازمانی و مختلف هزینه‌ای باقی نمی‌ماند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال گذشته به بخش قابل توجهی از اهداف مشخص شده خود رسیده است، اما متاسفانه گرفتاری‌های مالی باعث کاهش انگیزه و رکود فعالیت‌های کتابخانه‌ای شده‌است.

کاشانی عنوان کرد: سال گذشته 23 میلیارد تومان از بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صرف خرید کتاب و منابع کتابخانه‌ای شد که این خرید فقط درصد کوچکی از حجم کتاب‌های منتشر شده در کشور را شامل می‌شود.

وی افزود:خرید کتاب با همین اعتبار امسال و با توجه به بودجه سال 93 و افزایش قیمت کتاب باز هم سهم عمده‌ای از بودجه را صرف می‌کند در حالی که ممکن است تعداد کتاب‌های خریداری شده با همین اعتبار به دلیل افزایش قیمت کاغذ کاهش پیدا کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: خوشبینانه‌ترین حالت برای دریافت بودجه 93 دریافت 80 میلیارد تومان است که 56 میلیارد تومان آن صرف حقوق کارکنان و کتابداران می‌شود و 24 میلیارد تومان باقیمانده، به خرید منابع کتابخانه‌ای اختصاص پیدا می‌کند.

کاشانی عنوان کرد: نوسازی، تجهیز و ساخت کتابخانه با توجه به کمبود بودجه سال 93 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از طریق مشارکت‌های مردمی و جلب همکاری سازمان‌های خصوصی جبران می‌شود. 
 
وی با اشاره به نوشتن برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب یکساله از پنج ماه پیش تاکنون اظهار کرد: این برنامه برای 400 شهرستان تدوین شده و اکنون هر شهرستان برنامه سال 93 خود را دارند. این برنامه خروجی بسیار مناسبی داشته و تاکنون بخشی از گزارش‌های فعالیت کتابخانه‌ای ازسطح کشور دریافت شده‌است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مقدمات تدوین این برنامه از دو سال پیش شروع شد و در شش ماه نخست امسال 380 شهرستان خروجی فعالیت‌های کتابخانه‌ای خود را ارسال کردند. اکنون با وجود 31 استان و 400 شهرستان امیدواریم با وجود بودجه شهری و فعالیت انجمن کتابخانه‌‌های عمومی اهداف حوزه کتاب در سطح کتابخانه‌ای پیش برود.

وی عنوان کرد: اهداف کتابخانه‌های عمومی کشور با پرداخت بموقع سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از محل درآمد شهرداری‌ها پیش خواهد رفت و حتی نیازی به بودجه دولتی هم ندارد . 

کتابخانه دیجیتال نهاد با شش هزار منبع اکنون قابل دسترس است 
کاشانی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همزمان با هفته کتاب گفت: اکنون شش هزار منبع ازطریق کتابخانه دیجیتال نهاد قابل دسترس مخاطبان است. 11 هزار منبع دیگر نيز در حال دیجیتال سازی است.

وی درباره شرایط استفاده از این کتابخانه گفت: کاربران می‌توانند بعد از ثبت نام در این سایت با امکان دانلود محدود از 10 روز تا دو هفته از منابع این کتابخانه استفاده کنند. این دسترسی محدود به دلیل جلوگیری از تکثیر غیر مجاز و حفظ حق مولف و ناشر است.

اختصاص هزینه 10 میلیارد تومانی برای احداث ایستگاه مطالعه
کاشانی اظهار کرد: تاکنون 10میلیارد تومان صرف راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه شده است. تجربه موفق و برگشت بیشتر کتاب‌های توزیع شده در ایستگاه ما را بر ادامه احداث این ایستگاه‌ها مصمم کرده‌است، زیرا در ایستگاه‌های مطالعه نسبت به کتابخانه،‌ دسترسی آسان‌تری نسبت به  منابع وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها