یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
سال گذشته فقط 76 درصد كل بودجه كتابخانه ملي وصول شد

شهرام نورمحمدي، معاون پشتيباني، امور حقوقي و استان‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفـت: اين بودجه در سال گذشته 92 ميليارد تومان بود كه در بخش رقمي كامل پرداخت شد اما در بخش هزينه‌هاي جاري 74 درصد اختصاص يافت و اين سهم در تملك و دارايي فقط 20 درصد بود./

نورمحمدي در گفت و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين مطلب اظهار كرد: با توجه به ابلاغ بودجه انقباضي امسال؛ هر چند متناسب با تورم و هزينه‌ها اين اعتبار افزايشي نيست و روند كاهشي هم دارد، اما براساس اولويت‌هاي سازمان توجه به فعاليت‌هاي پژوهشي، ديجيتال‌سازي منابع سازمان، راه‌اندازي مراكز استاني و خريد كتاب و سند به طور حتم طبق روال سابق پيگيري خواهد شد.

وي با بيان اين‌كه بر اساس برنامه سه ساله تدوين شده در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران اين بودجه داراي محور‌هاي مشخص براي تامين اعتبار خواهد شد، گفت: پرداخت حقوق و مزاياي رسمي و پيماني سازمان يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي بودجه است كه به طور مستقيم از طريق وزارت امور اقتصادی و دارايي كسر و پرداخت مي‌شود.

معاون پشتيباني، امور حقوقي و استان‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران افزود: اين سازمان، داراي چهار معاونت است كه هر بخش چهار اداره كل دارد، بخش معاونت پژوهش علاوه بر اين ادارات كل‌ صاحب يك پژوهشكده است و دو اداره كل مستقل حراست و روابط عمومي حوزه رياست هم مستقيم زير نظر رياست سازمان اداره مي‌شوند. علاوه بر اين؛ 12 استان زير نظر معاونت پشتيباني هستند و بخش يادمان‌هاي رياست جمهوري نيز از نظر نيروي انساني و هزينه نگهداري تحت نظر سازمان هستند كه اعتبار پرسنل و امكانات اين بخش‌ها در قسمت هزينه جاري بودجه گنجانده مي‌شود.

نورمحمدي با توضيح اين مطلب كه بودجه اختصاص داده شده در سه بخش جاري، تملك و دارايي و همچنين رقمي ( حقوق) هزينه مي‌شود، گفت: بخشي از اين بودجه به پرداخت حقوق تعلق مي‌گيرد كه شامل پرداخت حقوق پرسنل رسمي است كه در بخش رقمي است و مستقيم كسر مي‌شود اما پرداخت حقوق پرسنل پيماني، تجهيزات نرم ‌افزاري و سخت‌افزاري به حوزه جاري باز مي‌گردد و اين بخش از بودجه هميشه به طور كامل پرداخت مي‌شود.

وي درباره كاهش سفرهاي اروپايي و ماموريت‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با توجه به كمبود بودجه اظهار كرد: سفرهاي خارجي كه ماموريت‌‌هاي اين سازمان محسوب مي‌شود در بودجه لحاظ مي‌شود هر چند كه بيشتر سفرهاي خارجي اين سازمان به دعوت كشور‌هاي ديگر است و هزينه‌اي براي سازمان ندارد اما ماموريت حضور در همايش‌هايي مانند ايفلا و ايكا با پرداخت حق عضويت همراه است كه در بودجه لحاظ شده‌است.

معاون پشتيباني، امور حقوقي و استان‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران تاكيد كرد: انجام ماموريت‌هاي اساسي سازمان و تدارك سفر‌هاي خارجي در مجامعي مانند ايفلا و ايكا كه سازمان در آن ها صاحب كرسي است در بودجه مشخص و تعيين شده‌است و به دليل كسري بودجه حذف نمي‌شود.

نورمحمدي افزود: انجام سفرهاي خارجي در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران از طريق وزارت امور خارجه و كميته ويژه در نهاد رياست جمهوري پيگيري مي‌شود و در صورت تاييد؛ اين سفرها با هدف انجام ماموريت انجام خواهد شد.

وي درباره خريد نسخه‌هاي خطي و تفاوت اختصاص اعتبار براي خريد نسخه‌هاي نفيس در بودجه 93 نسبت به سال پيش گفت: سال گذشته باوجود كمبود و كسر بودجه همه فعاليت‌هاي مد نظر سازمان انجام شد اما بودجه خريد كتاب، اسناد، بحث ديجيتال‌سازي و خريد نسخه‌هاي خطي با روال سابق پيگيري مي‌شود و نگاه ويژه‌اي در اين زمينه ازسوي اين سازمان وجود دارد.

معاون پشتيباني، امور حقوقي و استان‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با بيان اين‌كه در بخش خريد نسخه‌های خطي سه ديدگاه در اين سازمان پيگيري مي‌شود، گفت: نگاه نخست اين است كه تلاش مي كنيم سنت وقف را در اين سازمان تقويت كنيم و نسخه‌هاي خطي را از طريق وقف دريافت كنيم. نگهداري اماني نسخه‌هاي نفيس و اسكن آن ها در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران يكي ديگر از راهكار‌هايي است که براي تقويت منابع خطي اين سازمان دنبال مي‌شود و در صورت محقق نشدن اين دو ديدگاه از سنت خريد بر اساس اعتبار استفاده مي‌كنيم.

نور محمدي گفت: از طريق تعامل سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با افراد خير سال گذشته  788 نسخه خطي ازسوي يك فرد به اين كتابخانه اهدا شد و اين در حالي است كه اعتبار خريد اين نسخه‌هاي خطي بخش زیادی از بودجه را صرف مي كرد.

وي درباره دريافت بودجه تخصيص داده‌شده از سوي دولت به سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران عنوان كرد: در دو ماه نخست پيش از اعلام تخصيص بودجه در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت يك اعتبار كلي و يك دوازدهم از كل مبلغ بودجه پرداخت مي‌شود و خرداد ماه؛ مابه التفاوت آن پرداخت مي‌شود و بعد از اين ماه؛ اين اعتبار به صورت ماهانه پرداخت مي‌شود. 

نورمحمدي با بيان اين‌كه سال گذشته از مجموع بودجه اختصاص داده‌شده در بخش رقمي، جاري و تملك در كل 76 درصد اعتبار تخصيص داده شده به اين سازمان وصول شد، اظهار كرد: جذب اعتبار در بخش رقمي( پرداخت حقوق) صددرصد بود اما در بخش جاري 74 درصد و سهم بخش تملك و دارايي فقط 20 درصد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط