سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۱
اعلام اسامی هیات ناظر بر تخلفات ناشران در چند روز آینده

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معرفی هیات خرید کتاب گفت:‌ این تصمیم گام نخست برای شفاف‌سازی فعالیت‌های معاونت فرهنگی است و در آینده نزدیک نیز کمیته هیات ناظر بر تخلفات ناشران مشخص می‌شود.-

 مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اعلام اسامی هیات خرید کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نخستین بار است که کمیته خرید معرفی می‌شود و در آینده نزدیک نیز کمیته هیات ناظر بر تخلفات ناشران  مشخص می‌شوند.

وی با اشاره به وظایف این هیات در خرید کتاب گفت: وظیفه‌ای که قانونگذار بر عهده کمیته خرید کتاب گذاشته است، وظیفه مشخصی است. این کمیته با ترکیب مشخص و افراد خبره و آشنا به کتاب در  فرآیندی گروهی، کار انتخاب کتاب‌هایی را که باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شوند  انجام می‌دهد. این کمیته بر اساس اعتبارات موجود به خرید کتاب از ناشران خصوصی و دولتی می‌پردازد.

امیرزاده افزود: موضوع مهمی که در کمیته خرید به عنوان مولفه‌ای جدی به آن توجه می‌شود، حمایت از کتاب‌هایی است که جنبه عمومی دارند. آثاری که در مراکز عمومی مانند کتابخانه‌ها، مراکز دانشگاهی و علمی وجود دارند و محتوای این کتاب‌ها به طور کلی مخاطبان عام را در نظر می‌گیرد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتخاب این هیات تصمیم ‌گیری گفت: این تصمیم پس از مطالعه دقیق صورت پذیرفته است. این کمیته از دو بخش تشکیل شده است؛ افراد حقیقی و شخصیت‌های حقوقی. بر اساس آیین‌نامه مدیرکل اداره کتاب، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر عالی ستاد کانون مساجد شخصیت‌های حقوقی این هیات را تشکیل می‌دهند. همچنین افراد حقیقی نیز پس از بررسی و توجه به عملکرد و کارنامه‌های آن‌ها در حوزه نشر و کتاب انتخاب شده‌اند.

امیرزاده درباره فرآیند انتخاب کتاب در این کمیته گفت: پس از انتخاب کتاب‌ها از سوی هر یک از افراد حقیقی و حقوقی هیات انتخابی، هر کدام از افراد بر اساس تخصص خود درباره آن اثر نظر می‌دهند و پس از جمع‌آوری نظرات و اجماع نظر درباره یک اثر میزان و نوع حمایت از آن کتاب مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اتخاذ چنین تصمیمی در معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این تصمیم گام نخست برای شفاف‌سازی فعالیت‌های معاونت فرهنگی است. در گذشته هم این روند وجود داشت و کتاب‌های خریداری شده از سوی وزارت ارشاد در فضای رسانه‌ای اعلام می‌شدند. با این اقدام هم فعالان حوزه کتاب و هم عموم مردم در جریان فعالیت‌های معاونت فرهنگی قرار می‌گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها