شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
«درآمدی بر اسطوره‌شناسی» نامور مطلق به بازار آمد

کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» نوشته بهمن نامورمطلق، ششمین جلد از مجموعه «نظریه‌ها و نقدهای ادبی – هنری» منتشر شد. یکی از مباحث مهم این کتاب شرح و بررسی نظریه ابداعی خود نامورمطلق با عنوان «سر اسطوره» است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نامورمطلق کتاب «درآمدی بر اسطوره شناسی» را در 10 فصل نوشته است. «پیدایش و گسترش دانش اسطوره‌شناسی»، «اسطوره‌شناسی تطبیقی 1، فیلولوژی»، «اسطوره‌شناسی تطبیقی 2، کنشگرایی»، «تک اسطوره» و «اسطوره – گونه‌شناسی» به ترتیب نام‌های پنج فصل نخست این کتاب است. 

«اسطوره سنجی»، «اسطوره کاوی»، «بوطیقای اسطوره‌ای»، «اسطوره – متن» و «سر اسطوره» نیز از فصل‌های ششم تا دهم کتاب هستند.

مبحث «سر اسطوره» نظریه ابداعی خود نویسنده کتاب در حوزه اسطوره‌شناسی و اسطوره‌پژوهی است. همچنین در این کتاب مهم‌ترین نظریه‌ها و روش‌های اسطوره پژوهی نیز معرفی و شرح شده‌اند. برخی از این نظریه‌ها عبارتند از «نظریه تطبیقی فیلولوژیک» از ماکس مولر، «نظریه تک‌اسطوره» از جوزف کمبل، «نظریه گونه شناسانه» از نورتروپ فرای و «نظریه بوطیقای اسطوره‌ای» از پیر برونل و دومینیک ژلی. 

نامورمطلق در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «کتاب حاضر می‌کوشد تا نظریه‌ها و روش‌های شکل گرفته در اسطوره شناسی ادبی – هنری را از آغاز تا به امروز معرفی کند و در این مورد بیشتر بر روی نظریه‌ها و روش‌هایی در روابط بینارشته‌ای اسطوره و ادبیات – هنر متمرکز شده است.»
 
«درآمدی بر اسطوره شناسی» نوشته بهمن نامورمطلق با شمارگان هزار و 650 نسخه، 675 صفحه و بهای 33 هزار تومان از سوی نشر سخن روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

این کتاب ششمین جلد از مجموعه «نظریه‌ها و نقدهای ادبی – هنری» است که با نظارت نامورمطلق در انتشارات سخن منتشر می‌شود. از این مجموعه پیش‌تر کتاب‌هایی چون «نشانه – معناشناسی دیداری» حمیدرضا شعیری، «درآمدی بر آیکونولوژی» ناهید عبدی، «درآمدی بر بینامتنیت» بهمن نامورمطلق و «چیستی ترجمه در هرمنوتیک» منتشر شده است. 

بهمن نامورمطلق هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط