سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳
تعقل‌ در جامعه ما کم‌رنگ است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا مختاری، نویسنده کتاب‌های حوزه دین با تاکید بر ضرورت تحقیق علمی درباره زندگانی معصومین(ع) به ویژه امام موسی کاظم(ع) گفت: بخش تعقل‌ در جامعه ما کم‌رنگ است و این یکی از دلایلی است که ما اشراف منطقی و علمی بر شخصیت‌های دینی و حتی برخی ائمه(ع) نداریم.-

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا مختاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت امروز(سه‌شنبه) سالروز ولادت با سعادت امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: جامعه ما جامعه‌ای به شدت احساس‌گرا است و احساسات ما اغلب بر عقل ما غلبه دارد. باید برای بهره‌وری بیشتر از زندگی ائمه(ع) توازنی بین عقل و احساسات ما برقرار شود و در واقع، خواسته خود معصومین(ع) هم این است که حرف ما را درست منتقل کنید تا همه پیروی کنند.
 
وی سپس به بیان جنبه‌های شخصیتی حضرت امام موسی کاظم(ع) و ویژگی‌های سایر ائمه(ع) پرداخت و درباره مطالب به جامانده از این امام معصوم(ع) گفت: بیشتر از هر چیز جنبه‌های مبارزاتی ایشان و شکنجه‌ها و سختی‌هایی که متحمل شدند و همچنین آثار علمی و روایات باقی‌مانده از امام هفتم شیعیان در دسترس ما قرار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مختاری با بیان این‌که «ائمه(ع) متصل به وحی الهی‌ و علم لدنی و علمی دنیوی‌اند و بنابراین صحبت از مقام علمی ایشان توضیح واضحات است چون نمی‌توان معصومین(ع) را با مردم عادی مقایسه کرد» ادامه داد: در طول تاریخ انسان‌هایی بوده‌اند که به لحاظ علمی پدیده محسوب می‌شوند مانند ابوعلی سینا یا ذکریای رازی ولی در مقابل علمی که معصومین(ع) دارند بسیار ناچیز به شمار می‌آیند.

وی افزود: علم پیامبران و ائمه(ع) برای افراد عادی قابل درک نیست و در روایات هم گفته شده است که هیچ کس با آنان مقایسه نمی‌شود. حتی هر کسی که از مقام عبودیت و مقام اخلاقی آن‌ها صحبت می‌کند در حد فهم خود حرف می‌زند.
 
نویسنده کتاب‌های حوزه دین در پاسخ به این سوال که «آیا علم لدنی ائمه(ع) مانع از الگوپذیری مناسب از این شخصیت‌های الهی و اخلاقی به منظور الگوهای قابل دسترس برای جامعه امروز نمی‌شود؟» گفت: ما قرار نیست علم ائمه(ع) را الگوی زندگی خود قرار دهیم زیرا علم ایشان برای انجام رسالتی است که از جانب پروردگار به منظور رسیدن به اهداف ویژه‌ای تعیین شده‌اند. 

وی در ادامه بر جنبه اخلاقی و عبادتی ائمه(ع) تاکید و اظهار کرد: باید از جنبه‌های اخلاقی و عبادتی ائمه(ع) الگو گرفت. منظور از علم غیبی و الهی ائمه(ع) آن علمی است که لازمه نبوت و امامت است و لزومی ندارد که مردم از روی آن علم الگوسازی کنند. مردم باید به لحاظ عملی به ائمه(ع) اقتدا کنند و اتفاقاً این‌که نمایندگان الهی، خودشان بشر هستند و نه فرشته، تایید کننده این موضوع است که مردم بتوانند به آن‌ها اقتدا کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مختاری سپس به برهه‌های حساس زندگی امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: زندگی آن حضرت(ع) مصادف بود با حکومت بنی‌عباس و ایشان تنها امامی بودند که مدت زیادی از حیات خود را در زندان گذراندند. البته امامانی مانند امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) هم در حصر بودند ولی زندان به معنای واقعی کلمه با آن وضعیت ویژه که یک زندان دارد، متعلق به امام موسی کاظم(ع) است.
 
وی افزود: حضرت موسی کاظم(ع) هم زندان و هم رفتار حکومت بنی‌عباس را تحمل می‌کردند چون ایشان در شهرهای مختلف دست به روشنگری مردم می‌زدند و بنی‌عباس چاره را تنها در به حصر کشیدن ایشان(ع) دید.
 
این پژوهشگر دینی در پاسخ به این سوال که چرا به برخی از ائمه(ع) نسبت به سایر ائمه(ع) کمتر پرداخته شده است، توضیح داد: یک دلیل مهم کمبود منابع است. به عنوان مثال، ما درباره حضرت علی(ع) و زندگی پرحادثه و طولانی ایشان منابع فراوان داریم ولی درباره امامانی مانند امام جواد(ع) که عمر کوتاهی داشتند، وضعیت به این صورت نیست.
 
وی نقش رسانه‌ها را در پر رنگ جلوه دادن برخی شخصیت و عملکرد برخی از ائمه(ع) موثر دانست و اظهار کرد: شاید درباره معرفی برخی از ائمه(ع) کوتاهی کرده باشیم ولی هیچ تعمدی در کار نبوده است. واقعیت این است که همه ائمه(ع) از جایگاه رفیع و بالایی برخوردارند.
 
امام موسی کاظم(ع) امام هفتم شیعیان هفتم صفر سال 128 هجری قمری در در ابواء، منطقه‌ای میان مکه و مدینه به دنیا آمد و سال 25 رجب 183 هجری قمری در سن 55 سالگی در زندان سندی بن شاهک به دستور هارون ‌الرشید کشته و در شهر کاظمین در کشور عراق به خاک سپرده شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط