سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
«فرهنگ آموزش بزرگسالان» منتشر شد

مسوول روابط عمومی بنياد دانشنامه‌نگاري ايران از انتشار کتاب «فرهنگ آموزش بزرگسالان» خبر داد و گفت: يكی از مشكلات اساسی آموزش بزرگسالان در كشور، كمبود منابع علمی تخصصی در اين حوزه است، از این‌رو دكتر مسعود رضايی، عضو هيات علمی بنياد دانشنامه‌نگاری ايران برای تدوین و تالیف این اثر اقدام کرد./

فرشته اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «فرهنگ آموزش بزرگسالان» در قالب ترجمه و تاليف تدوین شده‌است كه بخش عمده مطالب آن برگرفته از «فرهنگ واژگان بين‌المللی آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم» نوشته پيتر جارويس، از پژوهشگران شناخته‌شده حوزه آموزش بزرگسالان است.

وی ادامه داد: همچنین در اين فرهنگ از منابع فارسی و انگليسی معتبر ازجمله دايره‌المعارف بين‌المللی آموزش بزرگسالان نيز استفاده شده‌است. اين كتاب دارای سه هزار و 604 مدخل است كه به‌ صورت انگليسی به فارسی و فارسی به انگليسی در 400 صفحه منتشر شده‌است.

مسوول روابط عمومی بنیاد دانشنامه‌نگاری درباره بخش انگليسی به فارسی این فرهنگ گفت: در این بخش تعريف و توصيف اصطلاحات به‌ طور کامل ارایه شده و برای برخی واژگان چندين تعريف مختلف آورده شده‌است اما در بخش فارسی به انگليسی تنها واژه‌ها و معادل انگليسی آن‌ها عرضه شده‌است و هر دو بخش نيز به‌ صورت الفبايی تنظيم شده‌اند.

وی با بیان این‌که شاید كتاب‌های تخصصی به زبان فارسی در زمينه آموزش بزرگسالان كمتر از شمار انگشتان دست باشد،گفت: این امر سبب نگارش کتاب «فرهنگ آموزش بزرگسالان» شد. امروزه آموزش بزرگسالان در سياست‌ها و برنامه‌ريزی‌های آموزشی كشورهای مختلف از جمله ايران جايگاهی ويژه‌ پيدا كرده و آموزش بزرگسالان در نظام آموزش رسمی و غيررسمی گنجانده شده‌است، به‌گونه‌ای كه علاوه بر ارایه آموزش‌های غيررسمی به بزرگسالان توسط سازمان‌های مختلف، در تحصيلات دانشگاهی نيز رشته آموزش بزرگسالان دارای ارزش و اهميت بسياری شده‌است.

اسدی افزود: در حقیقت، آموزش بزرگسالان حوزه گسترده‌ای است كه از آموزش به كشاورزان روستايی در قالب ترويج كشاورزی تا ‌آموزش به زندانيان، آموزش نظامی، آموزش حرفه‌ای مربيان، آموزش ضمن خدمت كاركنان و آموزش زنان را دربرمی‌گيرد.

وی اهميت انتشار اين فرهنگ را از چند جنبه بررسی کرد و گفت: مولف «فرهنگ آموزش بزرگسالان» کوشیده‌است كمبود منابع فارسی و داخلی در زمينه آموزش بزرگسالان، كمبود منابع علمی، ارایه یکجای اصطلاحات تخصصی حوزه آموزش بزرگسالان و عرضه معادل‌های دقيقی برای واژگان حوزه آموزش بزرگسالان را برای مخاطبان این حوزه تامین ‌کند.

اسدی یادآور شد: نخستین چاپ کتاب «فرهنگ آموزش بزرگسالان» با شمارگان یکهزار نسخه، در 400 صفحه، به قیمت 120 هزار ريال به تازگی از سوی واحد نشر بنیاد دانشنامه‌نگاری راهی بازار کتاب شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط