دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
انتشار دوباره «پیدایش و تحول هنر» با ویرایش جدید

دومین چاپ کتاب «پیدایش و تحول هنر» با نام دوم «درآمدی بر انسان‌شناسی هنر» تالیف جلال‌الدین رفیع‌فر، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با ویرایش جدید، منتشر می‌شود. چاپ پیشین این کتاب در سال 1381 به بازار کتاب راه یافت./

رفیع‌فر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: تا پایان پاییز امسال(1392) دومین چاپ کتاب «پیدایش و تحول هنر» من، با ویرایش جدید از سوی انتشارات خجسته منتشر می‌شود. چاپ نخست این کتاب در سال 1381 روانه کتابفروشی‌ها شده‌بود. 

وی افزود: من این کتاب را به دلیل ضرورت وجود یک منبع مناسب و آکادمیک در حوزه انسان‌شناسی و مردم‌شناسی هنر، به قلم یک نویسنده ایرانی، تالیف و منتشر کردم. 

رفیع‌فر همچنین اظهار کرد: «پیدایش و تحول هنر» دارای دو بخش و 9 فصل است که در هر فصل آن به هنر و فرهنگ یک منطقه به عنوان مثال «فرهنگ شاتل پرون»، «فرهنگ اریگناسی» و یا «سولوتری» پرداخته‌ شده‌است. 

رفیع‌فر در پایان گفت: مطالب کتاب با معرفی قدیمی‌ترین آثار هنری منقول و غیرمنقول شناخته شده، متعلق به 35 هزار سال پیش آغاز می‌شود و تا پایان دوره پارینه، یعنی 12 هزار سال پیش، سیر تحول این آثار را دنبال کرده و بررسی می‌کند. 

نخستین چاپ «پیدایش و تحول در هنر؛ درآمدی بر انسان‌شناسی هنر» نوشته جلال‌الدین رفیع‌فر با شمارگان دو هزار و دویست نسخه، 335 صفحه و قیمت دو هزار و پانصد تومان در سال 1381 از سوی انتشارات برگ‌زیتون روانه کتابفروشی‌ها شده بود. 

جلال‌الدین رفیع‌فر دارای مدرک دكترای تخصصی مردم‏شناسی و انسان‏شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی گروه آموزشی انسان شناسی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تدریس می‌کند. 

عنوان رساله دكترای‏ رفیع‌فر «مطالعه انسان‏شناختی فرهنگ و تكنولوژی در عصر نئولتيک در ايران» بود. 

«مردم‌شناسی هنر» فرانتس بوآس، «انسان‌شناسی؛ نگاهی نو به تحولات جسمانی، فرهنگی و روانشناختی انسان» و «علوم انسانی، گستره شناخت‌ها» هر دو از ژان‌فرانسوا دورتيه و «زنان ايل بهمئی: جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی خويشاوندی در عشاير» الويا رسترپو، نام تعدادی از ترجمه‌های منتشر شده رفیع‌فر هستند. 

رفیع‌فر همچنین پژوهش‌ها و تالیفاتی درباره انسان‌شناسی هنر داشته‌است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌هایی چون «سنگ‌نگاره‌های ارسباران؛ پژوهش در مردم‌شناسی و باستان‌شناسی هنر» و «پیدایش و تحول هنر» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها