پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کاربردهای کاغذ را در كتاب «كاغذ در چاپ» بخوانید

كتاب «كاغذ در چاپ» تالیف مهدي ناظمي‌پناه به معرفی كاربرد‌هاي كاغذ در چاپ و رفع مشكلات كيفي كاغذ می‌پردازد. این کتاب از سوی انتشارات كساكاوش با همکاری مرکز آموزش علمی ـ کاربردی، فرهنگ و هنر واحد شماره 5 تهران منتشر شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «كاغذ در چاپ» به کوشش مهدي ناظمي‌پناه به توضيح كاغذسازي و تجارت كاغذ مي‌پردازد و به‌عنوان منبعي براي تدريس درس كاغذ و كنترل كيفيت در رشته چاپ و نيز به‌عنوان مرجعي براي علاقه‌مندان و دست‌اندركاران اين صنعت منتشر شده‌ است.

در مقدمه اين كتاب به قلم مهدي ناظمي‌ آمده است: «از ابتداي فعاليتم در عرصه چاپ كشور همواره علاقه‌مند به بررسي و استخراج منابعي بوده‌ام كه از حاصل جمع آن‌ها بتوان يك مجموعه يكپارچه و هدفمند در نقطه تلاقي صنعت چاپ و صنعت كاغذ فراهم آورم كه بتواند با بررسي ويژگي‌ها، عملكردها و مشكلات معمول كاغذ در طي فرآيند‌هاي چاپ و به‌خصوص به دور از بحث‌هاي تكنيكي و تئوريك پيچيده، راهنمايي كاربردي، ملموس و در عين حال استوار بر اصول علمي استاندارد براي دانشجويان و صنعتگران فعال اين دو عرصه باشد.»

اين كتاب از هفت فصل تشكيل شده است. «فرآيند توليد كاغذ»، «دريافت، ذخيره‌سازي و محافظت از كاغذ تحويلي»، «قابليت عبور كاغذ در دستگاه‌هاي چاپ افست ورقي»، «قابليت عبور كاغذ در چاپ رول»، «كاغذ و چاپ‌پذيري»، «انواع كاغذ و مقوا» و «مقواها» هفت فصل اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

فصل نخست اين كتاب به بررسي فرآيند توليد كاغذ مي‌پردازد، مواد اوليه مورد نياز براي توليد كاغذ، فرآيند توليد خمير، روش‌هاي خميرسازي، سفيدسازي خمير كاغذ، تاثير فرآيند رنگ‌بري در خمير كاغذ، ماشين‌هاي كاغذ، كنترل فرآيند، تضمين كيفيت، روش‌هاي استاندارد براي آزمايش‌هاي كاغذ، عمليات پاياني، اتوزني تكميلي، پوشش‌دهي كاغذ و كاغذ‌هاي بازيافتي از موضو‌ع‌هاي مهمي است كه در اين فصل بررسي مي‌شوند.

در بخشي از اين فصل آمده است: «چوب مهم‌ترين منبع اوليه الياف، براي ساخت كاغذ است كه حدود 95 درصد منابع اوليه فيبري مورد مصرف در ساخت خمير كاغذ در كل دنيا و حدود 99 درصد در آمريكاي شمالي را تشكيل مي‌دهد. مابقي مواد اوليه اليافي از منابعي مانند كاغذهاي بازيافتي و محصولات كشاورزي مانند نيشكر، بامبو، كتان، پنبه، كنف، كاه، گندم، جو، برنج و الياف مصنوعي است.»

«دريافت، ذخيره‌سازي و محافظت از كاغذ تحويلي» عنوان فصل دوم كتاب است، دريافت، جابجايي و ذخيره‌سازي كاغذ در انبار و چاپخانه، سيستم شماره‌گذاري رول‌ها، سيستم باركدخوان و محافظت از كاغذ در مقابل رطوبت مطالب مهم اين فصل را تشكيل مي‌دهند.

فصل سوم و چهارم كتاب به موضوع قابليت عبور كاغذ در دستگاه‌هاي چاپ افست ورقي و چاپ رول مي‌پردازد، موضوع‌هاي مهم اين دو فصل با عنوان‌هايي مانند راه كاغذ، تاثير رطوبت و حرارت در كاغذ، رطوبت‌سنج‌هاي مكانيكي و الكترونيكي، تغذيه و لول شدن كاغذ، الكتريسته ساكن، قسمت تحويل ماشين چاپ، پديده سايه‌زدن يا روح‌زايي، لبه‌هاي سفت و موج‌دار، رول به شيت، خال‌جوش، تحويل و تاكني دستگاه، ميزان جذب كاغذ، لايه‌لايه شدن، موج‌دار شدن، روتوگراوور، فلكسوگرافي، لترپرس و چاپ روزنامه بيان شده است.

«كاغذ و چاپ‌پذيري» عنوان فصل پنجم كتاب است. روشني و سفيدي، عدد زردي، كاغذ سفيد، كنتراست چاپ، صافي سطح، لكه ‌آوردن، براقيت مركب در چاپ افست ورقي، مشاهده و بررسي كاغذ و تصوير چاپ شده، ماتي و پشت‌نمايي، جذب مركب، ذرات آلاينده و كثافت، تخلخل و كيفيت چاپ‌پذيري موضو‌ع‌هايي هستند كه در فصل پنجم کتاب بررسي مي‌شوند.

فصل ششم و هفتم كتاب به بحث انواع كاغذ و مقوا مي‌پردازد و درباره كاغذهاي چاپ و تحرير، كاغذهاي روزنامه، كاغذ‌هاي روزنامه بهبوديافته، كاغذ روتونيوز، انواع كاغذهاي مكانيكي پوشش‌دار، كاغذ افست، كاغذهاي چاپ ديجيتال، تعريف مقوا، مقواي جعبه‌اي تاخور، مقواي سولفات توپر رنگبري شده و مقواي بسته‌بندي مايعات مطالب مفيدي را بيان مي‌كند.

در قسمتي از مطالب فصل ششم کتاب آمده است: «كاغذهاي چاپ و تحرير بر اساس نوع ماده سازنده اصلي آن‌ها يعني خمير كاغذ به دو دسته بزرگ شيميايي و مكانيكي تقسيم‌بندي مي‌‌شوند. البته خمير بازيافتي هم مي‌تواند يك ماده خام بسيار مهم باشد.»

چاپ نخست كتاب «كاغذ در چاپ» به کوشش مهدي ناظمي‌پناه در 279 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات كساكاوش و با همكاري مرکز آموزش علمی ـ کاربردی، فرهنگ و هنر واحد شماره 5 تهران در اختیار دانشجويان و علاقه‌مندان صنعت چاپ قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها