دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
متناسب سازي اقليمي و جنسيتي در كتاب درس تربيت بدني

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تربیتی وزارت ورزش و جوانان و مولف کتاب معلم «درس تربیت بدنی» با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری روی دانش‌آموزان برای ورزشکار شدن، گفت: برنامه‌ درسی استان سردسیر و گرمسیر و اقتضائات مدارس دخترانه و پسرانه و مدارس شهر و روستای کشور باید متفاوت باشد و این چیزی است که در این کتاب مد نظر قرار گرفته است./

عسکر ملکی بیرجندی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: باعنایت به تحولاتی که در دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم و اقتضائات نسل‌های جدید، تربیت بدنی و ورزش جایگاه فراتری یافته و این تغییر نگاه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز، اعمال شده‌است. 

وی درباره کتاب معلم «درس تربیت بدنی» که به تازگی از سوی موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) منتشر شده‌است، گفت: در کتاب معلم «درس تربیت بدنی» تلاش شده‌است  آسیب‌شناسی نسبت به این درس در مدارس کشور صورت گیرد، زیرا دانش‌آموز تاکنون در این زنگ مهارت خاصی پیدا نکرده‌است و با گذشت زمان و تغییر مقطع تحصیلی، در عمل نسبت به تحرک بی‌علاقه‌تر از پیش می‌شود و به تبع آن در معرض امراضی مانند دیابت و چاقی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تربیتی وزارت ورزش و جوانان درباره هدف اصلی نگارش این کتاب بیان کرد: این کتاب قرار است ورزش را از یک درس تفننی و حاشیه‌ای به یک درس جدی و با اهمیت بدل کند.
 
ملکی بیرجندی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، در 60 سالی که درس تربیت بدنی وارد مدارس کشور شده‌است، در طول یک سال تحصیلی فقط چند فن و مهارت از یک رشته ورزشی به دانش‌آموز انتقال داده شده و هیچ انگیزه‌ای برای انجام تحرک و ورزش در دانش‌آموز ایجاد نمی‌شود. 

این مولف، درباره رویکرد نوینی که در کتاب اتخاذ شده‌است، گفت: این کتاب بر این اصل استوار است که ورزش نیز مانند دیگر دروس فقط به یک زنگ منحصر نشود و دانش‌آموز موظف شود در طول هفته ساعتی را به تمرینات این درس در پارکینگ یا پیلوت خانه خود اختصاص دهد زیرا  اصل بر تحرک بچه‌هاست. 

وی ادامه داد: در این اثر، بازی، کار و تفریح به هم پیوند داده شده و مبنای ارزشیابی استاندارد بدنی دانش‌آموز است. تاکنون فعالیت ورزشی مدارس عمدتا حول محور 6 رشته ورزشی بدمینتون، تنیس روی میز، والیبال، هندبال، بسکتبال و فوتسال می‌چرخید، در حالی که انجام 6 رشته ورزشی فوتبال، دوچرخه‌سواری، کوه‌پیمایی، دو و میدانی، طناب‌زنی و شنا که در کلیت به آموزش رفتار در کنار آب (دریا، رودخانه، چاه و قنات) اختصاص دارد، در این کتاب به معلم تربیت بدنی پیشنهاد شده‌است. 

ملکی بیرجندی با اشاره به متناسب‌سازی صورت گرفته در کتاب برای اقلیم‌های مختلف کشور، اظهار کرد: برنامه‌ درسی استان‌های سردسیر و گرمسیر کشور باید متفاوت باشد و این چیزی است که در این کتاب مدنظر قرار گرفته‌است. همچنین اقتضائات مدارس دخترانه و پسرانه و مدارس شهر و روستا مورد توجه بوده‌است. 

وی در اشاره به کاستی‌های برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس بیان کرد: با تغییر مقطع تحصیلی و یا تغییر مدرسه، برنامه‌ای که معلم سال قبل در ورزش مد نظر داشت، دنبال نمی‌شود و دوباره روز از نو و روزی از نو. در حالی که این موضوع در این کتاب سامان داده شده تا معلم یک برنامه حساب‌شده و طولانی‌مدت برای هر مقطع دنبال کند. 

مولف کتاب «تربیت دینی در آموزش و پروش» ادامه داد: تا المپیک 2020 حدود 6 سال مانده‌است. بچه‌های دوره متوسطه نخست که هم اکنون 13 تا 15 سال دارند، سرمایه‌هایی هستند که باید برای ورزشکار شدن تربیت شوند تا بتوانند در المپیک 2020 غرور آفرینی کنند و این مهم مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده‌است. 

ملکی بیرجندی درباره دیگر فصول این اثر گفت: یک بخش از کتاب تحت عنوان «مدرسه دوستدار ورزش» به تعریف وظایف هر یک از اعضای مدرسه اختصاص داده شده‌است؛ این‌که معلم تاریخ، جغرافیا، ادبیات، مدیر و سرایدار، هر کدام چه نقشی در پیشبرد اهداف یک مدرسه ورزش‌دوست بر عهده دارند تا پیوندی میان همه دروس برقرار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها