چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کتابخانه دکتر عباس حری بعد از 10 سال  وقفه در طول یکصد روز  به بهره‌برداری رسید

امیر‌الله شمقدری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با اشاره به گشایش کتابخانه دکتر عباس حری در شهرستان مشهد گفت: زمین این کتابخانه عمومی ازسوی شهرداری اهدا شده و بعد از 10 سال وقفه، این کتابخانه در طول 100 روز آماده بهرداری شد./

شمقدری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب عنوان کرد: تیرماه امسال این کتابخانه با پیشرفت 30‌درصدی تحویل گرفته شد و بر اساس توافق با پیمانکار، سرکشی مداوم نیروهای ستادی و بودجه نهادهای ملی، بین‌المللی و استانی این کتابخانه در طول یکصد روز بعد از وقفه 10 ساله که از تصویب ساخت آن می گذشت، همزمان با هفته بسیج گشایش یافت.

وی درباره تامین اعتبار بین‌المللی این کتابخانه گفت: رایزنی اداره اتباع خارجی استانداری خراسان رضوی با سفارت ژاپن در مشهد باعث شد 10 سال پیش 90 هزار تومان برای توسعه فعالیت های فرهنگی از جمله ساخت کتابخانه  توسط این سفارتخانه در اختیار استانداری این استان قرار بگیرد و اعتبار اولیه ساخت این کتابخانه از محل این کمک تامین شد.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی درباره نامگذاری این کتابخانه و تهیه کتاب‌های دکتر عباس حری در این مرکز عنوان کرد: این کتابخانه در خیابان هدایت مشهد قرار دارد که با اسم پدر علم کتابداری ایران نامگذاری شده است. این پیشکسوت کتابداری اصالت مشهدی داشت و در مراسم گشایش این کتابخانه، برادر این مرحوم و شاگردان این شخصیت برجسته عرصه کتابداری حضور داشتند و میهمان ویژه این مراسم، کمیساریای عالی سازمان ملل بود که در این آیین به زبان انگلیسی سخنرانی کرد.

شمقدری با بیان این‌که این کتابخانه فقط به نام دکتر عباس حری نامگذاری شده، عنوان کرد: این کتابخانه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هشت هزار جلد کتاب در دو طبقه و مساحت 470 متر مربع در یکی از مراکز پرتردد شهر که پیش از این کتابخانه نداشت، گشایش یافت.

وی درباره اعتبار ساخت کتابخانه دکتر عباس حری اظهار کرد: این کتابخانه با اعتبار 500 میلیون تومانی که با جذب هزینه 250 میلیونی نهاد کتابخانه‌های عمومی همراه شد، به سرانجام رسید.

شمقدری با اشاره به استفاده از استاندارد‌های عمرانی در سیستم برق‌کشی ساختمان این کتابخانه عنوان کرد: این سیستم بر اساس اختراع ثبت شده یک جوان مشهدی نصب شده است. 

وی با بیان این که بیشترین اتلاف انرژی در ساختمان کتابخانه‌ها از ناحیه صنعت برق است، اظهار کرد: تعرفه برق کتابخانه‌ها همیشه هزینه زیادی دارد و با این سیستم استاندارد عمرانی؛ هزینه‌های تعرفه برق ساختمان این کتابخانه  بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.  استفاده از  این سیستم برق در ساختمان کتابخانه دکتر عباس حری در سطح کشور کم نظیر است و حتی می توان گفت نمونه‌ای برای آن وجود ندارد.

مدیر‌کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی درباره بخش‌های مختلف این کتابخانه اظهار کرد: کتابخانه عمومی دکتر عباس حری دارای بخش ویژه تالار محققان و سالن‌های مطالعه، اتاق کودک و مخزن است.

افتتاح کتابخانه عمومی شهید آوینی با 600 میلیون تومان اعتبار
 مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با اشاره به گشایش کتابخانه عمومی شهید آوینی در یک منطقه محروم و پرجمعیت شهرستان مشهد عنوان کرد: این کتابخانه به دلیل واقع شدن در خیابان شهید آوینی ممکن است به این اسم نامگذاری شود. ساخت این کتابخانه از هشت سال پیش مصوب شده بود اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز به سرانجام نرسیده است. 

وی با اشاره به برپایی انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان خراسان رضوی در اسفند ماه امسال گفـت: براساس توافق‌های صورت گرفته با انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان خراسان رضوی، خیران کتابخانه‌ساز این استان قرار است تا پایان امسال 14 کتابخانه شهری و روستایی را تجهیز کنند.

وی همچنین از ساخت 12 کتابخانه از سوی خیران این استان در جنب مساجد بزرگ شهر خبر داد و گفت: احداث این  کتابخانه‌ها همجوار با مساجد استان ظرفیت فرهنگی بزرگی برای این پایگاه‌های مذهبی ایجاد می‌کند. دو کتابخانه به وسعت 500 و 900 متر مربع قرار است تا عید غدیر سال 1393 ساخته شود.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی همچنین از توافق با خیران این استان برای ساخت کتابخانه در مراکز تجاری شهرستان مشهد خبر داد و عنوان کرد: ساخت کتابخانه در مراکز پرتردد شهری مانند پاساژها، استقبال از این مراکز فرهنگی را افزایش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط