پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
آداب و رسوم قوم بلوچ را در کتاب بخوانید

کتاب «قوم بلوچ» تالیف سیامک باقری‌چوکامی به معرفی آداب و رسوم، آیین‌ها و صنایع‌دستی قوم بلوچ می‌پردازد و به صورت مختصر ویژگی‌های نژادی و فرهنگی این قوم اصیل را بیان می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تاریخچه»، «هویت قومی»، «فرهنگ قومی»،‌«جایگاه ادبیات ملی» و «نقش قوم در حفظ هویت ملی» عناوین پنج‌گانه کتاب «قوم بلوچ» به قلم سیامک باقری چوکامی را تشکیل می‌دهند. 

در مقدمه کتاب آمده است: «قوم بلوچ یکی از اقوام مهم ایرانی است. بلوچ‌ها در اصل ساکن ایران بوده‌اند. اولین آثار بلوچ‌ها به قرن ششم قبل از میلاد بازمی‌گردد. در ادوار مختلف تاریخ ایران، بلوچ‌ها همواره دارای جایگاه خاص بوده و در عهد هخامنشیان، کیانیان و ساسانیان، ستون فقرات نظامی پادشاهان ایرانی را تشکیل می‌دادند.» 

نویسنده در فصل نخست به تاریخچه قوم بلوچ می‌پردازد و طوایف و تیره‌های این قوم مانند طایفه بارکزایی، طایفه شیرانی، طایفه لاشاری و رند، طایفه مبارکی، طایفه براهویی، طایفه ببیدی یا سعیدی، طایفه کرد، طایفه گمشادزهی و طایفه ریگی را به صورت مختصر معرفی می‌کند. 

در فصل بعدی نژاد،‌ ساختار زبان، مذهب و تاریخ قوم بلوچ پیش از اسلام تا انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در قسمتی از این فصل درباره نژاد قوم بلوچ می‌خوانیم: «به عقیده عموم دانشمندان نژادشناسی و محققان بی‌غرض، قوم بلوچ از نژاد اصیل آریایی می‌باشند و میهمان‌نوازی، آزادمنشی، راستگویی و تعصب در ناموس‌پرستی از ویژگی‌های این قوم دلیر است. استخوان‌بندی عشایر بلوچ به استثنای نواحی جنوبی نیز مانند سایر عشایر ایران دارای وجه تمایز خاصی است و از حیث قد و اندام متناسب بوده و در بعضی طوایف قامت‌های بسیار بلند دیده می‌شود.» 

نویسنده در فصل سوم کتاب ترانه‌های قومی، ضرب‌المثل‌ها، پوشش و آداب و رسوم قوم بلوچ را بیان می‌کند. میار جَلی، وفای به عهد، مهمان‌دوستی، دفن کردن ناخن، سوزاندن اسپند، نال دادن و شور چشمی برخی از مهم‌ترین آداب و رسومی است که در این فصل به آن‌ها اشاره شده است. 

«بلوچ در شاهنامه»،‌«داستان‌ها و افسانه‌ها» ،«شعر» و «شعرای بلوچ» عناوین فصل بعدی کتاب را دربرمی‌گیرند و فصل پایانی نیز نقش قوم بلوچ در حفظ هویت ملی و دفاع از تمامیت ارضی را بررسی می‌کند. 

در بخشی از کتاب درباره میار جلی یکی از آداب و رسوم بلوچ‌ها آمده است: «میار و باهوت به معنای پناهنده شدن به کسی و میارجلی به معنای پناهنده‌پذیری است. اگر شخصی گناهکار یا مظلومی به علت ترس از جان، محل سکونت خود را ترک گفته و به سردار یا طایفه‌ای قوی‌تر پناه ببرد و از او طلب پناهندگی و حمایت بکند و او نیز با سنجیدن جوانب، قبول پناهندگی نماید، ابتدا پناه‌دهنده سعی می‌کند با وساطت، مشکل پناهنده خود را با طرف مقابلش حل و فصل نماید. چنانچه این روش موثر نیفتاد، پناه‌دهنده تا پای جان از پناهنده خود در مقابل دشمنان دفاع خواهد کرد.» 

چاپ نخست کتاب «قوم بلوچ» نوشته سیامک باقری‌چوکامی در 128 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای دو هزار و 700 تومان از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی وابسته به موسسه انتشارات امیرکبیر راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها