شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
هدفم آشنایی جوانان با دوران ستمشاهی است

سیدحسن حسینی ارسنجانی، نویسنده حوزه انقلاب اسلامی دو رمان ویژه حوزه انقلاب اسلامی را با عناوین «ردیف چهل و نه» و «مسافر» در دست نگارش دارد. وی آشنایی نسل جوان را با دوران ننگین و پُر از ظلم ستمشاهی از اهداف قلم‌زدن در حوزه انقلاب اسلامی عنوان کرد.-

حسینی ارسنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: رمان «ردیف چهل و نه» داستان نوجوان ارسنجانی را دربردارد که در جریان مبارزات مردم علیه رژیم پهلوی به ساخت یک فرستنده (رادیو) اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: این رادیو که به «رادیو ارسنجان» مشهور بود، تمام منطقه ارسنجان را پوشش می‌داد و اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی (ره)، سخنرانی‌های بزرگان انقلابی و اخبار انقلابی را منعکس می‌کرد.

این نویسنده حوزه انقلاب اسلامی توضیح داد: ساواک و پاسگاه ژاندارمری به صورت مستمر دنبال کشف و نابودسازی این فرستنده بودند که خوشبختانه موفق نشدند. کتاب «ردیف چهل و نه» اتفاقات منحصر به فرد درباره این فرستنده (رادیو) و داستان‌های مبارزان انقلابی برای حفظ آن و ادامه فعالیت‌هایش را ارایه می‌کند.

حسینی ارسنجانی درباره رمان «مسافر» گفت: این رمان نیز داستان دانش‌آموز نوجوانی را دربردارد که در هتلی در شیراز کار می‌کند. وی هنگام پاسخگویی به سوالات درس ریاضی در هتل، متوجه ورود مسافری می‌شود که کیف سنگینی را حمل می‌کند. وقتی نوجوان نام این مسافر را برای پُرکردن فُرم مسافران هتل، می‌پرسد، مسافر با قلم خود شروع به حل تمرینات ریاضی نوجوان می‌کند. این موضوع باب آشنایی بیشتر نوجوان با مسافر جدید را باز می‌کند.

وی افزود: مسافر حدود 10 روز در هتل می‌ماند اما حتی یک نیم روز هم بیرون نمی‌رود. وقتی نوجوان علت خارج نشدن این مسافر را جویا می‌شود، مسافر اظهار می‌کند که «من کیفی به همراه دارم که پُر از اسلحه است به همین دلیل ساواک در پی دستگیری من است.» نوجوان که شیفته مسافر بود، به او در پنهان کردن کیف و فراری دادن این مسافر کمک می‌کند. در این فرآیند، اتفاقات رُخ می‌دهند که کتاب «مسافر» به آن‌ها می‌‌پردازد. 

حسینی ارسنجانی اظهار کرد: تصمیم داشتم این دو رمان را به ششمین جشنواره داستان انقلاب ارسال کنم اما به دلیل محدودیت زمانی و پایان نیافتن نگارش آن‌ها، این اقدام صورت نگرفت، البته این دو رمان برای هفتمین جشنواره داستان انقلاب آماده خواهند شد.

این نویسنده حوزه انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که «آمار کتاب‌های منتشر شده به قلم شما، بیانگر این مطلب‌اند که تالیف کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی در راس فعالیت‌های شما قرار دارد. هدف شما از نگارش داستان‌های انقلابی چیست؟» گفت: بنده در مقطعی از زمان زندگی کرده‌ام که از نزدیک با بدبختی‌ها، ظلم و فسادهای دوران رژیم پهلوی آشنا هستم. اکنون نیز معلم هستم و اغلب از سوی دانش‌آموزانم با این سوال مواجه می‌شوم که «آیا دوران شاه خوب یود یا دوران کنونی؟» بنابراین، می‌کوشم با تالیف کتاب‌های انقلابی، دوران شاه را برای دانش‌آموزانم ترسیم کنم تا خود پاسخ سوالشان را دریافت کنند.

حسینی ارسنجانی در ادامه از پایان نگارش کتابی با عنوان «مرمره آبی» خبر داد و گفت: این اثر که با رویکرد ادبیات پایداری به نگارش درآمده است، به حمله اسراییلی‌ها به کِشتی‌های 9 گانه ترکیه اشاره دارد. این کِشتی‌ها با هدف ارایه کمک‌های بشردوستانه به غزه ارسال شده بودند.

وی توضیح داد: با وجود این‌که اهداف حرکت کِشتی‌ها به سمت غزه از مدت‌ها پیش مشخص شده بود، اما اسراییلی‌ها در 80 مایلی ساحل بین‌الملل غزه به آن‌ها حمله کردند و در نهایت تنها پنج کِشتی توانست به غزه برسد.

این نویسنده حوزه انقلاب اسلامی درباره علت پرداختن به موضوع حمله اسراییلی‌ها به غزه گفت: چندی پیش به کشور ترکیه رفته بودم و با خانواده شهدای این حمله دیدار کردم؛ به شدت تحت‌تاثیر سخنان آن‌ها و مظلومیت این شهدا قرار گرفتم. خانواده آن‌ها مطالبی را مطرح کردند که به نظرم آمد باید مکتوب شوند تا همگان به فلسفه وقوع این حمله و وضعیت نابسامان قربانیان این حمله پی ببرند. در نتیجه آن‌ها را در قالب یک سفرنامه داستانی در کتاب «مرمره آبی» ارایه کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط