شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
به دنبال عشقم می‌گردم

مترجم کتاب «تمرینات گلزنی در فوتبال مدرن» ضمن انتقاداز حمایت نکردن فدراسیون فوتبال از کتاب‌های آموزشی، خودش را عاشق تالیف و ترجمه می‌داند که در حوزه فوتبال به دنبال عشقش می‌گردد./

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ کتاب «تمرینات گلزنی در فوتبال مدرن» اثر «رولف مایر» که به تشریح بهترین راه‌ها برای گل زدن در یک مسابقه فوتبال اختصاص دارد، با ترجمه فرهاد غروی، مربی درجه یک کنفدراسیون فوتبال آسیا، به فارسی برگردانده شده‌است.

این کتاب از دو بخش تشکیل شده‌است. بخش نخست با عنوان «گلزنی در فوتبال مدرن» 25 صفحه از این کتاب 157 صفحه‌ای را به خودش اختصاص می‌دهد و با توجه به این‌که قرار است در این کتاب تمرینات ویژه گلزنی آموزش داده شود، انتظار می‌رود  بخش اعظم صفحات کتاب به بخش دوم یعنی «تمرینات» اختصاص داده شود. در واقع، بخش نخست که توضیحاتی مختصر را درباره اهداف، نتایج و نقایص گلزنی ارایه می‌کند، مانند یک سر برای پیکری است که بدنه آن را تمرینات تشکیل می‌دهد.

آن‌چه در فصل نخست کتاب آموزش داده می‌شود، اغلب نشانه‌ها، تعاریف و اصولی است تا مخاطب هنگام خواندن بخش دوم کتاب، مشکلی با مطالعه تصاویر تمرینات با استفاده از حروف و علائم نداشته باشد.

بخش دوم کتاب هم از 60 تمرین دو صفحه‌ای مجزا تشکیل شده، به این صورت که در صفحه نخست، شکل تمرین و در صفحه دوم، توضیحات آن آورده شده‌است.

به بهانه انتشار کتاب «تمرینات گلزنی در فوتبال مدرن» با ترجمه فرهاد غروی، مربی درجه یک کنفدراسیون فوتبال آسیا، گفت‌وگویی را با وی انجام داده‌ایم که متن آن در زیر آمده‌است:

بهتر است گفت‌وگویمان را با حرف زدن درباره رولف مایر، نویسنده کتاب، شروع کنیم چون در کتاب شما هیچ اشاره‌ای به این‌که نویسنده کتاب یکی از اهالی فوتبال است یا یک «بیزینس‌من» نامدار سوییسی نشده است!

قبول دارم. کوتاهی از من بود که مطلبی درباره او ننوشتم. البته شاید به این دلیل که در کتاب پیشین که ازاو ترجمه کرده بودم، این کار را انجام داده‌ بودم.

شما که انتظار ندارید مخاطبان کتاب «تمرینات گلزنی در فوتبال مدرن» برای کسب آگاهی درباره مایر به کتاب قبلی شما مراجعه کنند؟!

نه! مایر یکی از مدرسان فوتبال آلمان است و من باید این موضوع را به تفصیل در کتابم توضیح می‌دادم.

آموزش درباره گل زدن به یقین موضوع مهمی است، اما شما چه نیازی را احساس کردید که  به ترجمه این اثر پرداختید؟

از یک طرف، آثار مکتوب در حوزه تمرین فوتبال بسیار کم است و از طرف دیگر، مربیان ما هیچ ایده تمرینی مشخصی برای آموزش گلزنی ندارند. من به یقین می‌توانم بگویم که حتی مربیان درجه یک ما هم نمی‌توانند از روی کتاب تمرینات مختلفی را برای شاگردانشان طراحی کنند.

پس قرار است چه کسانی از این کتاب بهره ببرند؟!

ببینید، موضوع این است که تنوع تمرینی در ذهن مربیان ما کم است. از سوی دیگر، آنان فقط می‌توانند بر اساس فیلم‌های آموزشی به شاگردانشان چیزی یاد بدهند و کمتر این توان را دارند که تمرینات را از روی کتاب طراحی کنند.

پس چه اصراری هست که اساسا کتاب ترجمه و منتشر شود؟ مربیان هم که دارند از روی فیلم‌های آموزشی مطالب جدید را یاد می‌گیرند!

مشکل همین‌جاست، چون مربیان ما زبان خارجی نمی‌دانند و به همین دلیل توضیحات آورده شده در فیلم را متوجه نمی‌شوند. به عنوان مثال، متوجه نمی‌شوند که زمان و شدت تمرین باید چقدر باشد و اصلا این تمرینات ویژه چه رده سنی است.

حالا مشکل بیشتر شد! در حقیقت ما با مربیانی روبه‌روییم که توانایی بهره‌برداری از فیلم و کتاب تمرینات فوتبال را ندارند! خود شما فکر می‌کنید کدام بهتر است، فیلم یا کتاب؟

به یقین کتاب بهتر است، چون تمرینات ارایه شده را کاملا توضیح می‌دهد. ضمن این که باعث می‌شود مربی از یک تمرین مندرج در کتاب ایده بگیرد و چندین تمرین را خودش طراحی کند، کاری که از روی فیلم نمی‌توان انجام داد.

با توجه به این که این کتاب رهاوردی است از کشور آلمان، لطفا درباره جایگاه کتاب در مقوله آموزش تمرینات فوتبال در این کشور سخن بگویید.

کتاب جایگاه بالایی در بین مربیان آلمانی دارد و فیلم‌های آموزشی در رده بعدی قرار دارند. در آلمان یک مربی حاضر است  پول بدهد و کتاب بخرد تا مطالب جدیدی را یاد بگیرد، ولی متاسفانه در ایران اصلا وضع به این صورت نیست. مربیان ما میلیاردی پول می گیرند اما حاضر نیستند 10 تا 20 هزار تومان برای خرید کتاب خرج کنند، به این دلیل که نمی‌توانند مطالبش را بفهمند! من با مربیان بزرگ کشورمان کار کرده‌ام و به این دلیل این حرف را می‌زنم.

چرا نمی‌فهمند؟

به این دلیل که کمتر این کار را انجام داده‌اند و این‌گونه رشد کرده‌اند.

پس نباید هم کتاب بخرند؟!

نه، باید کتاب را تهیه کنند و از فدراسیون فوتبال بخواهند که به سوالاتشان پاسخ بدهد و فدراسیون مجبور می شود به آنان پاسخ بدهد، چون اگر جوابی ندهد، زیر سوال می رود.

حتی در این صورت هم حداکثر کارایی کتابی مانند کتاب شما این می‌شود که به قول معروف«طرح مساله» کند!

فکر می کنید این کار کوچکی است؟! واقعیت این است که فدراسیون منبعی برای آموزش مربیان ندارد. فقط چند فیلم در اختیار دارد که مربوط به 20 سال پیش است. فرض کنید شما یک مربی اهل چهارمحال و بختیاری هستید و برای آموزش و تمرین  شاگردانتان دچار مشکل می‌شوید. از چه کسی می‌توانید سوالتان را بپرسید؟ باید به فدراسیون مراجعه کنید. پس طرح مساله و سوال کردن هم به خودی خود کار کم‌ارزشی نیست، بلکه اقدام بسیار ارزشمندی است و تا پرسش ایجاد نشود، پیشرفتی هم حاصل نخواهد شد.

حالا شما کتاب را ترجمه کرده‌اید و نشر ورزش هم آن را منتشر کرده‌است. طرح مساله هم کمترین استفاده مطالعه این کتاب است. آیا فدراسیون فوتبال حاضر است این لقمه آماده را صرف کند؟!

چند سال پیش که نخستین بار کتابی را با عنوان «فوتبال مدرن، تمرینات مدرن» ترجمه کرده بودم، آن را به فدراسیون بردم و از مسوولان خواستم بدون در نظر گرفتن هیچ دستمزدی برای من، فقط آن را چاپ و از آن استفاده کنند. مسوولان فدراسیون بعد از مدتی  گفتند که به دو شرط حاضرند این کتاب را چاپ کنند. شرط اول این که اسم فدراسیون به عنوان اسپانسر در کتاب درج شود که من این شرط را پذیرفتم. شرط دوم هم این‌که نام یکی از اعضای فدراسیون به عنوان مترجم در کنار نام من درج شود! من هم گفتم که حاضرم از جیب خودم خرج کنم تا کتاب منتشر شود، اما شرط دوم فدراسیون را انجام نخواهم داد. همین کار را هم کردم و این کتاب حتی به چاپ دوم هم رسید.

شما در ترجمه کتاب آن‌هم با این وضع حمایتی فدراسیون که تعریف کردید، به دنبال چه چیزی می‌گردید؟

من به دنبال عشقم می‌گردم. من فوتبال و ترجمه را دوست دارم. وقتی خودم مثلا هشت تمرین را از روی کتاب می‌خوانم، 30 تمرین را در ذهنم بر اساس یافته‌هایم از روی کتاب طراحی می‌کنم. هنگام تمرین دادن بازیکنانم نیز این تمرینات یادم می‌آید و می‌توانم بهتر آنها را آموزش دهم.

جالب است چون من با هر مربی اهل کتاب و دانش که صحبت کردم، متوجه شدم که اتفاقا در لیگ برتر و دسته یک نیز تیمی را هدایت نمی‌کند! چرا به مربیان علمی ما تیمی داده نمی شود؟

من پیش از این در تیم های کاوه و آلومینیوم و چند تیم دیگر کار کرده‌ام اما اکنون به دلیل جوّ ناسالم ترجیح می دهم  تیم نداشته باشم.

منظورتان از جوّ ناسالم چیست؟

از ما خواسته می شود که آلوده باشیم و اگر قبول کنیم، آن وقت باید تا ته خط برویم و من این را نمی خواهم. واقعیت این است که هرجا پول باشد، فسادهم خواهد بود. اگر آقایان پول و سمت را به یک چهره علمی بدهند که دیگر خودشان جایگاهی نخواهند داشت! به قول «چارلی چاپلین» انسان باید به دنبال جای خودش بگردد، نه این که در پی گرفتن جای دیگران باشد. الان در فوتبال ما برخی آدم‌ها جای برخی دیگر را گرفته‌اند و به همین دلیل وضع فوتبال ما این‌گونه است. 

چاپ نخست کتاب «تمرینات گلزنی در فوتبال مدرن» اثر رولف مایر با ترجمه فرهاد غروی از سوی نشر ورزش در 157 صفحه و به قیمت 11500 تومان منتشر شده‌است.

خبرنگار: محمدجواد سعیدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط